Отговорът от консултанти по подбор на персонал, които имат поглед върху различни индустрии и сегменти от пазара
През последните години компании от почти всички сектори споделят, че имат проблем с намирането на кандидати за различни позиции. Засилената конкуренция за кадри на пазара на труда доведе ли до ръст на възнагражденията и предлаганите от компаниите социални придобивки? С този въпрос потърсихме консултанти по подбор на персонал, които имат поглед върху различни индустрии и сегменти от пазара.
Стела Точева
Мениджър на клон София
„Адеко България”
Ръст във възнагражденията има, но са предимно в ИТ сферата и SSC/BPO сектора
Ръст във възнагражденията и предлаганите социални придобивки като цяло има. Но те са фокусирани и тази година предимно в IT сферата, както и SSC/BPO сектора.
Рядко, но се наблюдава и актуализация, не толкова ръст, във възнагражденията в сектора на услугите.
Много компании тази година обръщат внимание и осигуриха допълнителни придобивки за своите служители – подаръчни ваучери, карти за спорт и други.
Ирена Бушандрова
Country Manager Bulgaria
Pedersen & Partners
При мениджърските възнаграждения средният процент на увеличение е между 3 и 5
Като хедхънтъри на ръководни кадри имаме най-дълбоки наблюдения за този сегмент от пазара. Ръст в мениджърските възнаграждения през 2016 определено има, като средният процент на увеличение е между 3 и 5. Трудно мога да отлича конкретен сектор, в който има увеличение значително над средното, и като цяло възнагражденията не бележат бум. Това е нормално, защото компаниите продължават да гледат през лупа своите разходи и в редки случаи увеличението на заплатата надхвърля 5, дори 10 процента. Подобен ръст е заслужен за хора с изключителен принос към бизнеса на организацията и обичайно се случва при повишение. Много компании имат вътрешна политика за максимално десетпроцентно увеличение дори в случаи на повишение на служители.
Секторите като производство и изнесени услуги са под натиск за увеличаване на възнагражденията, породен от пазарното търсене и предлагане, кадри за различните производства се набират трудно и понякога работодателите привличат хора от разстояние, това неминуемо увеличава разходите за труд и макар последните да не са част от нетното месечно възнаграждение, получавано от работниците, де факто тези разходи трябва да се отчитат, когато служителите започват работа.
Ангел Маджаров
Operations Manager
Тalent Hunter
В ИТ сектора продължаващият вече няколко години ръст показа нарастване с доста сериозен темп
В ИТ сектора (който като консултанти обслужваме и следим отблизо) продължи тенденцията към увеличаване на възнагражденията. Но тази години продължаващият вече няколко години ръст показа нарастване с доста сериозен темп – ако в предишните четири-пет години наблюдавахме постепенен ръст с по 7%-10% на годишна база, то тази година (2016) наистина надмина очакванията на повечето участници в бранша и бяхме свидетели на ръст от 17%-20% за някои групи ИТ специалисти само в рамките на една календарна година. Това нарастване обхваща експертите в програмирането на софтуерни езици, като Java, JavaScript и .NET, като за тези роли търсенето през годината беше изключително динамично и това до голяма степен породи сериозния тренд на увеличение. Също така, нуждата от софтуерни експерти, познаващи machine learning, или от DevOps експерти, които са доста по-рядко срещани на пазара, ги направи още по-скъпоплатени от изброените по-горе специалисти. Принципът на пазарното търсене продължава да покачва заплатите на ИТ специалистите, които се занимават с програмиране и системна администрация. По-малък ръст на заплатите и спад в търсенето наблюдаваме при специалистите, които се занимават с бази данни (Oracle, MySQL).
Другият сектор, който направи подобен растеж в търсенето и като тенденция за увеличение на заплатите, са центровете за отдалечен съпорт, по-познати като BPO центрове. За последната година видяхме увеличение на заплатите от порядъка на 10-15% за позиции, свързани с някои от основните европейски езици, като немски, френски и италиански. Подобен скок имаше и сред позициите, свързани с мрежови и системен съпорт.