Как супергероите станаха хит в обявите за работа?
Сигурно и на вас ви се е случвало да се загубите в някоя обява за работа. В опит да направят скучната и рутинна работа да изглежда по-привлекателна и вълнуваща някои работодатели отиват твърде далеч, използвайки толкова помпозни наименования на длъжностите, че може да се зачудите за човек ли е писана тази обява.
Списание Economist обръща внимание на тази разрастваща се тенденция компаниите да „напомпват” наименованията на позициите. Director of First Impressions например е рецепционист, а пък зад Chief Revenue Protection Officer се крие контрольор в градския транспорт. Тази своеобразна „инфлация“ при описанията на длъжностите прави обявите за работа да изглеждат понякога доста абсурдни.
Изданието дава пример с коктейл бар, който си търси барман. В съответната обява за работа е отбелязано, че позицията е подходяща за хора, чиято силна страна е „гостоприемство като на супергерой“ (superhero hospitality powers). Никъде обаче не се споменава кандидатът да може да смята правилно и да връща точно ресто на клиентите.
Друга британска компания пък си търси „кол център нинджа, супергерой в комуникацията с хора“, когато всъщност става дума за работа като застрахователен брокер в малко английско градче.
Economist дава още подобни примери с фирми, които си търсят: „black-belt prioritisation ninja“ (бел. ред.: човек, овладял толкова добре умението да приоритизира задачите си като нинджа с черен пояс), или изискват „ninja-like attention to detail“ (бел. ред.: внимание към детайла като на нинджа). Британското издание шеговито отбелязва, че освен да се облекат от глава до пети в черно кандидатите трудно биха могли да демонстрират уменията си на нинджи.
Други работодатели пък настояват сътрудниците им да са „passionate“ (бел. ред.: да имат страст). Мол в Югоизточна Англия си търси “passionate sales-driven brand ambassadors” (бел. ред.: посланик на марката със страст към продажбите). Пекарна в Западен Лондон пък предлага на своите „passionate crew members“ (бел. ред.: служители, работещи със страст) едва по 10 долара на час.
Economist с право отбелязва, че когато става дума за работа страстта едва ли е най-подходящата емоция. Дали бихте предпочели „страстен“ вместо хладнокръвен хирург? Освен това е трудно човек да поддържа страстта към работата си 40 часа на седмица, месец след месец. А и много често отдадеността кара даден служител да се примири с по-дълги часове работа срещу ниско заплащане.
Вместо да говорят за страст, по-добре би било работодателите да търсят и съответно поддържат ентусиазма у сътрудниците си, препоръчва британското издание. А търсещите работа съветва да бягат далеч от обяви, в които се говори за страст и супергерои.