Летищата във Варна и Бургас създадоха новата длъжност, за да отговорят на предизвикателствата, създадени от Covid-19
2020 година ще остане паметна в историята в авиобранша. Наложените ограничения за пътуване доведоха до фалит на много компании, а други са на ръба на оцеляването. Освен това за полетите вече има строги противоепидемични мерки, като същите важат и на летищата по целия свят.
В условията на постоянно променящи се ограничения за пътуване както между страните членки на ЕС, така и по света, за туристите става все по-стресиращо и несигурно да пътуват със самолет поради възможност от отпадане на резервации или липса на чартър за връщане у дома.
С цел да неутрализират голяма част от неизвестните и да намалят нивата на стрес за пътниците преди излитане и след кацане, летища Варна и Бургас стартираха нова инициатива за повишаване преживяването на пътника. Те създадоха длъжността Агенти за безопасно летищно изживяване. Служителите носят сигнални жилетки Safe Airport Journey Agent, за да са лесно забележими за пътниците, които търсят съдействие и информация, а част от задълженията им е да напомнят за спазване на 3Д – дистанция, дезинфекция, дисциплина.
Мартин Димитров, началник отдел „Терминален мениджмънт“ на Летище Варна, разказва как възникна идеята за агентите, които да подпомагат пътниците при престоя си на летището: „Принципно, пътуването през летище е сред най-стресиращите преживявания, още повече когато е за първи път през даден терминал. Във времената на Covid-19, пътниците допълнително се чувстват уязвими за здравето си и са притеснени от споделянето на общи затворени пространства. За Фрапорт България е важно пътниците и работещите в терминала да усещат среда на безопасност и сигурност. Надграждаме противоепидемичните мерки с нестандартната мярка, взаимствена от успешния експеримент на летище Франкфурт за повишаване на удовлетворението на пътника, а именно да има служители с проактивно поведение, които в определени точки на контакт да съдействат на пътниците да спазват изискванията, и да улеснят бързото преминаване през терминала.
Например, в салон „Получаване на багаж“ на Летище Варна, често има успоредното протичане на два и повече полета в рамките на 30-40 минути, при което се събират много пътници на едно място и могат да изпитат затруднение да забележат и спазват маркерите за дистанция и предписанията на табелите до багажните ленти. Със съдействието на Агентите за безопасно летищно преживяване, този стрес и конфликтни ситуации могат да бъдат редуцирани.“
Даниела Павлова, Заместник директор на Летище Варна, добавя: „Когато пътникът пристигне на летището, за него това е момент на празник и изпитва вълнение от предстоящия полет, но в същото време се чувства леко стресиран от неизвестното. В условия на Covid-19, пътникът търси информация, която е лесно достъпна в директен диалог със служител на летището. Пътникът предпочита личния контакт и винаги иска да пита някого за нещо. Специалната жилетка допълнително респектира и е достатъчен мотив да се спазват правилата, без особени ситуации на конфликт и възражения.“
Гарантираното плавно преминаване и безопасно пътуване ще позволи на летищните оператори и авиокомпании да задържат обслужването си на пътници на високо ниво, и несъмнено това ще се отрази благоприятно за възстановяването на пътуванията и туристическия бизнес, отбелязват от „Фрапорт Туин Стар“, които оперират двете ни морски летища.