сряда, 22 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3347 прочитания

    Първите дни в Технополис и Практикер

    Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в търговските вериги от Добромир Пърлев – Експерт „Обучения и развития“
    03 януари 2024, 14:24 a+ a- a

    Добромир Пърлев – Експерт „Обучения и развития“ Технополис и Практикер. Снимка: Личен архив

    В новата рубрика на Economy.bg „Първите дни в...“ HR професионалисти във водещи компании в България разказват какъв е процесът на въвеждане на нови служители. Как се случва и колко време отнема периодът по онбординг, какво да очакват новите служители в своя първи работен ден и как компанията подпомага успешната адаптация на новите си колеги?

    Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в Технополис и Практикер от Добромир Пърлев – Експерт „Обучения и развития“ в търговските вериги. 

    Разкажете ни какво да очаква Ваш нов колега в първия си работен ден в компанията? В колко часа и къде (виртуално или на живо) ще започне работният му ден и кой ще е първият човек, с когото ще се запознае?
    Правилният подход и позитивната нагласа през първите дни са от ключово значение за успеха и на двете страни – новия служител и организацията. Важно е да се подходи с търпение, любопитство и разбиране. Ако се подходи правилно още от самото начало, това значително ще повлияе на удовлетворението от работата и продуктивността на новия колега. Точно това правим и се стремим да надграждаме в Технополис и Практикер. През първия работен ден всеки нов служител бива запознат с културата и работната атмосфера на компанията. Неговият пряк ръководител има отговорността да го запознае с колегите от отделите, с които пряко ще споделя своя работен процес. В отдел „Човешки ресурси“ запознават новия служител със структурата и историята на компанията, разпределението на централния офис или магазинната мрежа, както и с необходимата документация. Преминава също и през задължителните за всяка компания инструктажи по безопасност на труда. 

    Как подпомагате новия служител да се чувства добре дошъл и интегриран в екипа и организацията?
    Целим се процесът по въвеждането да е изпълнен с нужното търпение и да бъдем максимално полезни и отзивчиви към новия колега не само през първите му дни в компанията, а през цялото време. По този начин се помага за по-бързата адаптация на новия служител. В зависимост от позицията и опита новият колега получава през първите месеци ментор – колега с дългогодишен опит в компанията. Менторът има задачата да предаде своя опит и да научи новия служител на особеностите и тънкостите в работния процес. Нашата компания има изградена приятелска атмосфера и във всеки един момент всеки един служител има готовността да помага, да отговаря на въпроси, да мотивира и да обръща внимание на всеки новодошъл. В първия си работен ден новите колеги получават всички нужни документи, които съдържат полезна информация, свързана с условията на труд и неговите придобивки. 

    Спрямо различните позиции/отдели какви обучения преминават новите служители?
    Обученията и кариерното развитие на служителите са именно ключът към успешното развитие на нашите компании – Технополис и Практикер. Разполагаме с изградена вътрешна платформа за обучения, свързани с развитието на търговски, продуктови и мениджърски умения. Целта на обучителните програми е да се подобри практиката и да се повиши експертизата на кадрите на ключовите за бизнеса позиции, като получат възможност да придобият опит, който после да бъде директно приложен. В рамките на обученията служителите имат възможност да се запознаят с различни важни аспекти на дейността, структури и добри практики, които да се прилагат в компанията.

    Тук даваме възможност не само на новодошлите колеги, но и на тези, които са вече част от компанията да надграждат своите умения и да развиват своя талант чрез редица вътрешни и външни обучения. 

    Всеки нов служител преминава през няколко вътрешни обучения, които са задължителни спрямо заеманата позиция в съответния отдел. Когато постъпва нов колега в търговския отдел, в магазинната мрежа преминава през технически обучения за работа със софтуерни програми за обработка на стоки и продукти. Запознава се и с особеностите на съответните продукти и артикули, които нашите хипермаркети предлагат. Основен фокус са и търговските обучения, които запознават новите колеги с търговската политика на компанията и наложените търговски стандарти на работа. Ключово място заемат и обученията, свързани с клиентското преживяване – правилно общуване и обслужване на клиенти. 

    В програмата за въвеждане на нови служители е заложено и провеждането на обучения, които се провеждат и от външни фирми, като изграждане и подобряване на уменията при водене на търговски преговори, обслужване на клиенти, работа в екип и други. Основна цел е новите служители  да надградят своите умения, като придобият ценни знания към досегашния си опит.

    Кои са участниците от страна на компанията в процеса на онбординг и каква е тяхната роля?
    В първите дни от процесите по въвеждане на новите служители основните фигури са колегите от „Човешки ресурси“, управителите на магазини и преките ръководители. Те играят главна роля при запознаването с принципите и стандартите на работа с различните звена, опознаването на продуктите, обученията за работа с клиенти и използването на необходимите компютърни програми. През този период всеки един от тях има задачата да бъде максимално полезен и да отдели достатъчно време за по-бързото и пълноценно адаптиране на новия колега в екипа. 

    Колко време обикновено отнема целият процес на онбординг, включително подготовката и обучението?
    Процесът на въвеждане на нови служители трае между три и шест месеца в зависимост от евентуален предишен опит и практика. В компанията има изградена програма за усъвършенстване на кадрите, както и индивидуални планове за развитие на служителите. Те се извършват регулярно, като освен вътрешни, разполагаме и с външни обучения с утвърдени български и международни обучителни организации. 

    Технополис и Практикер инвестират и в развитие и квалификация на експертите от отдел „Човешки ресурси“, които провеждат регулярна атестация на служителите и на база резултатите от оценка на представянето предлагат подходящи обучителни практики. Това допълнително допринася за надеждно изпълнение на планираните дейности и е предпоставка не само за внимателния подбор на обученията, но и за постигане на заложените резултати.

    Какви предизвикателства срещате най-често в процеса на онбординг и как се справяте с тях?
    Срещаме различни предизвикателства, една част от които се определят от знанията и опита, а други от периода на адаптация на новия колега. Като вид затруднение може да се определи натовареността в работните процеси и сериозната ангажираност на техните ментори. В последните години се наблюдава позитивна промяна и намиране на баланс между обучението на новия колега и обема на работа.

    Как измервате степента на готовност за работа и приобщаване към екипа на новия служител?
    Обикновено още при подбора за определената позиция се разбира до каква степен един кандидат има желание за развитие и мотивация. В повечето случаи през първите дни на новата позиция се наблюдава ентусиазъм и енергия за доказване, както и показване на своя опит и личностни качества. Много различни фактори определят дали новият служител ще се приобщи бързо към екипа или ще му отнеме повече време. Степента на готовност за работа се преценява, чрез получаване на обратна връзка от страна на новия служител и съответните ръководители или ментори. В първите месеци на работа се отчита до каква степен новият колега е запознат с принципите и стандартите на работа, познаването на продуктите, уменията му при работата с клиенти, както и познанието му с необходимите софтуерни програми. Важен момент е и обратната връзка от съответния нов служител за общите му впечатления от новото работно място, колегите и спецификите на работата. 

    Какво бихте посъветвали Ваш бъдещ служител – как да се подготви за първия си работен ден във Вашата компания?
    Като новодошъл колега в редиците на Технополис и Практикер, независимо дали е в магазинна мрежа, или централен офис, е важно да бъде спокоен и мотивиран. Тук посрещаме хората винаги позитивно настроени и готови да им окажем нужната помощ. При започването на нова работа всеки човек трябва да бъде любопитен и с положителна нагласа. Когато се подходи по този начин, няма как да не се адаптира по-лесно в екипа и работата. При повечето хора се наблюдава чувство за притеснение, което е напълно нормално. Въпреки това е важно да се задават възможно най-много въпроси и да се дават идеи, свързани с активностите в компанията. По този начин, освен че ще се запознае по-бързо с работния процес, ще може и да надгради своите умения. При нас работят служители, които имат дългогодишен опит в бранша и винаги са готови да предадат своите знания и опит с цел да научат новите колеги на най-добрите практики в сферата.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на ТЕХНОПОЛИС БЪЛГАРИЯ ЕАД в JOBS.bg

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на ПРАКТИКЕР РИТЕЙЛ EООД в JOBS.bg


    Вижте още от рубриката ПЪРВИТЕ ДНИ В...

    Първите дни в KFC/Самекс
    Първите дни в Kaufland България
    Първите дни в Аурубис България

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Пазарът на индустриални площи в София навлиза в нова фаза
    Пазарът на производствени и складови площи в София забавя темпото си в началото на годината, а наемните нива се стабилизират за първи път от края на 2021, сочи нов доклад на Cushman&Wakefield Forton
    преди 3 часа
    EY: България е сред малкото страни в ЕС с ръст на чуждите инвестиции през 2023
    У нас са реализирани 27 инвестиционни проекта, които са осигурили близо 2000 нови работни места миналата година, показва нов доклад
    преди 3 часа
    Ето кои са най-говоримите езици в Европа
    54% от българите говорят поне един чужд език, сочи ново проучване
    преди 5 часа
    БНБ: Не се наблюдава прегряване на ипотечния пазар в момента
    Централната банка обаче затяга правилата за отпускане на ипотечни заеми