сряда, 15 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2568 прочитания

    Отменен заради Covid полет? Вижте какви са правата ви

    Европейски потребителски център България с информация за потребителите за правата им при отменени полети
    01 юли 2021, 17:27 a+ a- a

    Запитвания и жалби, свързани с отменени преди месеци полети, продължават да постъпват в Европейски потребителски център България. В част от случаите пътниците са уведомени за анулирането на полет, планиран за 2020, за който билетите са купени месеци преди пандемията, поради което вече не е възможно да се направи и оспорване на плащането (чарджбек) в банката.

    Предложение за ваучер или нов полет преди повече от година – можете ли да очаквате сумата?
    Всички пътници могат да избират между възстановяване на сумата за билета или полет на близка или по-късна дата, ако полетът не се е състоял и решението за това е дошло от авиокомпанията. Съгласно тълкувателни насоки на Европейската комисия относно Регламент 261 на ЕС за правата на пътниците в контекста на развиващата се ситуация с Covid-19, опериращият въздушен превозвач трябва да предложи на пътниците този избор.
    За да се възползват пътниците от защитата на регламента, те трябва да заминават от летище, което се намира в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. В този случай правилата важат за всички авиокомпании, но мрежата ECC-Net може да съдейства, ако превозвачът е регистриран в страна-членка, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. Регламентът е в сила и за пътници, които тръгват от летище в трета страна и кацат в страна-членка, в случай че полетът се изпълнява от компания от Общността.

    Само полетът на отиване е отменен?
    Правото на избор също трябва да се предложи на потребителя, ако резервацията е включвала и полета на връщане – дори и ако въздушният превозвач не е един и същ. 12 месеца следва да е минималният срок на валидност на ваучера, след което сумата по него би трябвало да се възстанови автоматично на пътника, ако ваучерът не е бил използван. Възможно е пътникът да трябва да изрази предпочитанието си отново, като попълни формуляр например.

    Пътник планира полет за дата след изтичане на ваучера?
    Може да го използва за всяка нова резервация, ако е направена в срока на валидност на ваучера, дори ако полетът е след месеци. Периодът на валидност и правата на пътника трябва да са посочени на ваучера, независимо дали е бил предложен на хартиен носител или в имейл до пътника. В Общите условия на конкретната авиокомпания са указани условията, сроковете и редът по осребряването на ваучерите при отменени полети.

    Възможно е валидността им да бъде удължена от авиокомпанията, затова е препоръчително да се следи периодично информацията на сайта на превозвача, както и имейлите в пощата, от където е направена резервацията.

    От авиокомпанията насочват към посредник?
    Ако билетът е резервиран през посредник (платформа или агенция), а не директно от гише или на сайта на авиокомпанията, правото на избор при отменен полет е в сила, но потребителят трябва да заяви искането си именно към посредника. Той е търговецът, който трябва да адресира заявката към авиокомпанията, като е възможно да таксува потребителя за услугата. Щом искането бъде удовлетворено и плащането - извършено към посредника от авиокомпанията, грижа на платформата е да го насочи по сметката на пътника.

    Неактуална банкова сметка, неактивен имейл?
    Част от потребителите разказват за настъпили обстоятелства от различен характер, които могат да затруднят достъпа до информация за развитието по конкретно тяхно искане. При технически проблеми, във връзка с които е трудно да се установи какво и кога са Ви съобщили, какво сте посочили вие и какво е последвало обективно, ЕПЦ съветва да се свържете с авиокомпанията или посредника писмено, без да отлагате. Ако сметката ви е била закрита или променена, проверете в банката дали парите все пак не са изпратени от търговеца.

    Полетът е отменен преди година или повече, късно ли е да потърсите помощ?
    Регистрирайте предпочитанието си, ако все още не сте го направили, и окомплектовайте всички документи, с които разполагате във връзка с отменения полет, включително резервацията, платежния документ, копие от потвърждение за осребрен ваучер или заявена сума, съобщението за отменения полет и цялата комуникация с авиокомпанията или посредника. Ако сте заявили избора си преди месеци и още нямате отговор от авиокомпанията, можете да се свържете с ЕПЦ България за консултация и съдействие без такса.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    Димитър Радев, БНБ: България губи милиарди заради забавянето на еврото
    БНБ и банковият сектор ще бъдат напълно готови тази година за въвеждането на еврото, БНБ ще отсече пробно 8 милиона евромонети
    преди 16 часа
    3 нови ритейл парка ще бъдат открити у нас до лятото
    Нови брандове с планове за експанзия навлизат у нас
    преди 21 часа
    В този сектор рискът от забавени плащания у нас е най-голям
    Има индикации за увеличаване на просрочията и като време, и като брой у нас, сочи доклад на Allianz Trade
    преди 21 часа
    БНБ: Икономиката ще продължи да расте
    Инфлацията ще продължи да се забавя през второто и третото тримесечие на 2024, прогнозират от Централната банка
    преди 23 часа
    Държавата пое нов дълг за 200 млн. лева
    Заемът е под формата на 6-годишни държавни ценни книжа