вторник, 23 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11138 прочитания

    Позицията мениджър „Възнаграждения и придобивки”- с най-голям ръст на заплатите през 2014

    За ключови и редки позиции, за които трудно се намират хора, се отчита двуцифрен ръст на заплатите в проучването на Mercer, коментира Камен Атанасов – управляващ директор на компанията, провеждаща проучването у нас
    24 ноември 2014, 11:52 a+ a- a

    Камен Атанасов

    Международната консултантска компания Mercer провежда в България проучване за нивата на възнагражденията от 2002. Последните две години то се фасилитира от компанията Grain.

    Срещнахме се с Камен Атанасов – управляващ директор на Grain за България, за да ни разкаже повече за резултатите и тенденциите от последното прочуване на Mercer у нас, в което са се включили 146 компании от всички основни индустрии.

    Кои са основните тенденции в тазгодишното проучване на Mercer за нивата на възнагражденията в България и какви са прогнозите на компаниите за следващата година?

    Г-н Атанасов, какви са основните тенденции, които можете да отчетете от тазгодишното проучване за нивата на възнагражденията в България?
    Основната тенденция в България е, че компаниите стават все по-умерени в прогнозите си за ръст на заплатите от година на година. Тази година са много близко в прогнозите си до това, което се е случило. В предходни години не беше така. Преди кризата реалните увеличения бяха по-големи от  планираните. След което настъпи период, когато очакванията бяха големи, но реално не се случваха. Сега нещата са поизравнени. Компаниите по-точно виждат какво се случва на пазара и  прогнозират доста по-точно. 

    Това основно на факта, че занижават своите прогнози за увеличение на възнагражденията, ли се дължи?
    Да, основно на това. Медианата на увеличението е горе-долу една и съща в последните 2-3-4 години. Повече се набляга на ключови и редки позиции, за които трудно се намират хора на пазара. И от друга страна се гледа представянето. Комбинация от двата фактора. Тъй като проучването е в България от 2002, ние имаме статистика година за година и се виждат за същите организации и същите позициите в тях как се случват промените. Статистиката е много интересна. Там се показват кои са най-възнаграждаваните позиции.

    Кои са позициите за 2014?
    Тази година например една от позициите, получила най-голямо увеличение, е мениджър „Възнаграждения и придобивки“, която за България е леко екзотична позиция. По-скоро липсват хора, които да заемат тази позиция, и това води до увеличение за хората, които остават в същите организации с цел задържане.

    Кои са позициите, които през 2014 са с най-висок ръст на заплатите в сравнение с миналата година?

    За много хора, извън тези, които са в сферата на човешките ресурси, това би изглеждало така: тези, от които зависят заплатите, вдигат с най-голям процент своите.
    Не е точно така. Тук наистина говорим за много специфична позиция, която отсъства в голяма част от компаниите. В големите компании, където има дирекция „Човешки ресурси”, винаги има подбор, обучение, разбира се, администриране и заплащане. Но възнаграждения и придобивки обикновено или се прави между другото, или се приема, че няма нужда от човек, който само с това да се занимава. Наистина е специфична позиция, с малко подготвени хора.

    Кои други позиции са получили по-висок ръст от останалите?
    По-скоро това са хора на позиции, които са се представили добре и липсват на пазара. Маркетинг специалистите също са от тях. В същите организации, които са участвали и миналата година, същите хора получават почти двуцифрен ръст на заплащането. Друга позиция са началниците на юридически отдели, което явно е все по-важно за компаниите. Тук, когато четем статистиката, трябва да сме много внимателни, защото двуцифрен ръст получават и хигиенистите например, но той идва от това, че техните заплати се движат административно от държавата, било през минималното заплащане, или минимални осигурителни прагове.

    С какъв процент са се увеличили възнагражденията на маркетинг хората и специалистите, които се занимават с възнаграждения, типично?
    Извадката, която имаме за отделните години, показват двуцифрен ръст, тоест над 10% за тези специфични области. Сравнено с миналата година за всички хора от същите компаниите, които са участвали и 2013 и 2014.

    Всъщност компаниите увеличават възнагражденията с доста повече от 4 процента, тъй като увеличават заплатите на тези, които се представят добре, и то с процент, който е значителен, а на други – не, и така реално статистически се получава общо ръст от 4 процента?
    Да. Ние в проучването включваме и компании, които не са направили увеличение, т.е. са участвали в нашата статистика с нулеви стойности. Идеята е, че това отразява пазара. В други проучвания, които не изключват нулевите стойности, изкуствено се завишава процентът.

    Но на практика компаниите увеличават заплатите?
    Да. Дори и да не е масово за всички, има индивидуални увеличение с цел мотивиране, задържане и т.н.

    Какво се случва пазара на труда в бързоразвиващите се сектори - ИТ, аутсорсинг и автомобилната индустрия?

    Кой фактор е с по-голяма сила – редки умения или добро представяне?
    Тъй като не може всички позиции да са редки и с ограничен ресурс, масовата практика е да се увеличават заплатите за добро представяне. Но другото направление, по което това се случва, са т. нар. екзотични позиции, за които в България няма много подготвени кадри за тях.

    Какво се случва в бързоразвиващите се сектори - ИТ, аутсорсинг и автомобилната индустрия?
    Автомобилната индустрия се движи по по-канализиран ред в сравнение с другите две. Чисто физически се изисква време, за да се направи една инсталация за производство, сглобяване и т.н., докато при другите две индустрии – аутсорсинг и ИТ, нещата могат да се случат в рамките на месец. Затова при тези индустрии няма реално проучване, което да е способно да хване тази динамика. Компаниите влизат, без предварително да са направили някакви големи проучвания на пазара. Идеята е да влязат бързо и веднага да отварят център. Затова при влизането на нов играч има голяма динамика на пазара на възнагражденията, тъй като всеки планира влизането си и то трябва да се случи независимо на каква цена. Това го наблюдаваме от 2006 насам, откакто НР влязоха. Имаше такъв ръст тогава, но сега е много по-масово и много по-начесто.

    Какво показват цифрите? В ИТ сектора навлязоха някои компании, които подходиха агресивно на пазара.
    Трудно е да кажем конкретни цифри. Подготвяме няколко специфични допълнителни проучвания в тези сектори, надявам се скоро да можем да разкажем повече. Определено ръстовете в сравнение с годините преди кризата са двуцифрени. Пазарът в крайна сметка, колкото и да не го обичам това твърдение, е малък. И при такива резки влизания на пазара съответно има доста големи турбуленции на пазара на труда специално.

    Компаниите понякога са принудени да отговарят на исканите от кандидатите възнаграждения, но това принуждава ли ги да актуализират и заплатите на останалите си служители, които са започнали на други, по-ниски нива на възнаграждение преди време?
    И това се случва, да. Обикновено в ИТ отдели, кастъмър сървис и отдели, които са близки до новопоявяващи се компании. Там ръстът е над средния, който се получава за пазара като цяло. Така че да, увеличават и на по-старите си служители с цел задържане, тъй като няма как иначе да развиват нормално бизнес, при положение, че всеки месец четем за нов играч на пазара в тези два сектора.

    Продължава ли тенденцията компаниите да се освобождават хора и да наемат нови на по-ниски възнаграждения?

    Къде обаче ситуацията не е толкова положителна?
    Може би производството - не високотехнологичното, е един от секторите, където нещата по-скоро се случват по силата на държавната намеса, а не толкова на пазарните механизми. Каквото и да говорим, чуждите компании идват заради ниските разходи, сред които и тези за труд. Особено, когато имаме предприятия, които не са в София, много често отражението върху възнагражденията идва при намеса от страна на държавата. Тези компании следят основно промени в регулациите, за да видят как това ще се отрази на възнагражденията за следващата година.

    Продължава ли тенденцията компаниите да се освобождават хора и да наемат нови на по-ниски възнаграждения?
    Това е така, но е валидно предимно за индустриите, в които не се изисква някакво задълбочено познание или развитие на човека. Също и тези, които са по-плоски като структура и не могат да предложат на хората някакво кариерно израстване. Това са точно аутсорсинг центровете, защото голяма част от тях търсят оборот на персонала с цел точно да не увеличават заплатите година след година, а да запазят нивата, вземайки нов човек. Това ще е така, докато успяват да намерят хора със съответните езици. В един момент това ще спре, тъй като колкото повече нови центрове се отварят, ресурсът се изчерпва и няма как вече да се работи по подобна схема. Не казвам, че е масова практика, а че е една от индустриите, където може да се прилага по-свободно такъв почин на подмяна на хората. Другите индустрии са нискотехнологичните производства, например в региони с висока безработица. Ние нямаме такива наблюдения специално сред компаниите, които участват  в нашето проучване, но като практика мисля, че съществува на пазара.

    Какво се случва с бонусите?
    Бонусите остават основен инструмент, като последните две-три години са доста по-предлагани от компаниите. Идеята е, че в масовия случай компанията не може да предостави големи увеличения на всички служители и залага бонусна част. Но и критериите стават все по-високи, и изискванията към служителите се повишават, така че това не резултира директно в по-големи изплащания, но да – бонусите са много важна част. Зависи от вида персонал, но в масовия случай бонусите са годишни. За търговските позиции има различни схеми, като може да започват от месечни, тримесечни, шестмесечни и годишни.

    Кои са социалните придобивки, които най-често предлагат компаниите?

    Кои са останалите социални придобивки, които най-често предлагат компаниите?
    Най-честата придобивка, която компаниите, които участват в проучването, дават, това е служебен автомобил. Разбира се, за позициите, които предполагат да има такъв. Това е при 90% от компаниите. На следващо място е мобилен телефон, въпреки че моето мнение е, че той отдавна се е превърнал в инструмент за вършене на работа. На трето място е допълнително здравно осигуряване, което в България се е превърнало в основно здравно осигуряване, измествайки конвенционалната система на държавата. Пенсионното е може би на едно от последните места при нас. Може би само 20% от компаниите го предлагат. То е взаимен процес от страна и на компаниите и на служителите. От една страна, компаниите не виждат логика да инвестират в подобен инструмент, от друга, служителите също предпочитат в момента да получат някакво възнаграждение реално и да видят ползата от парите, които компанията харчи за тях веднага.

    Има ли някаква нова тенденция при придобивките? Особено технологичните компании са доста креативни в тази посока?
    Да, има лек ръст на т.нар. „гъвкави придобивки“, което дава възможност на служителите сами да избират придобивките, които да ползват от определен набор от такива. Засега е доста слаб и плах ръстът, но за мен това е бъдещето. Основно се наблюдава във високотехнологичния сектор. Според мен там има голям потенциал за развитие. Това е вариант повечето хора сами да избират това, което получават, и да разполагат с нещата, които за тях са важни.

    Какви са прогнозите на компаниите относно възнагражденията за следващата година?
    Следващата година компаниите планират това, което се случи тази година -  средно между 3-4 процента ръст за всички видове позиции. В прогнозите си компаниите групират по категории персонал.  За нискоквалифицирани позиции, за такива, за които не се изисква висше образование и квалификация, около 3%.  За мениджмънт и висококвалифицирани специалисти - около 4%.


    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    С 1 софийска заплата може да си купите 1 кв.м. жилищна площ в столицата
    Търсенето ще остане голямо, а ръстовете в цените ще бъдат малко над очакваните нива от 5-10%, сочи анализ на Bulgarian Properties
    преди 17 часа
    Lidl открива аутлет магазин за нехранителни стоки
    Селекцията от продукти се различава от останалите обекти
    преди 18 часа
    преди 18 часа
    Tesla намали допълнително цените в САЩ и Китай
    В Азия цената е намалена с около $2000
    преди 19 часа
    НС отложи на първо четене пълната либерализация на пазара на ток
    Либерализацията на пазара на ток за бита се отлага с година
    преди 22 часа
    Ocado Technology създава ново звено в България
    Дивизия за мониторинг и техническа поддръжка на автоматизираните и роботизирани складове на компанията се създава в софйския й офис