петък, 03 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3020 прочитания

    Защо се влияем от другите?

    Как функционират социалните влияния и побутвания?
    15 август 2014, 10:24 a+ a- a

    Представете си, че се озовете в група от шест души, които са подложени на тест за зрителни възприятия. Дават ви смешно лесна задача. Трябва да сравните линия, изобразена върху голяма бяла карта, с други три линии, проектирани на екран с идентична дължина. 

    В първите три кръга на теста всичко преминава спокойно и гладко. Хората правят своите сравнения на глас, последователно и всеки е съгласен с останалите. Но на четвъртия кръг се случва нещо странно. Останалите петима в групата изказват сравненията преди вас и всички правят очевидна грешка. Време е и вие да изкажете мнението си. Какво ще направите?

    Ако сте като повечето хора, смятате, че е лесно да предвидите поведението си по време на тази задача – ще кажете точно каквото си мислите. Ще изречете каквото виждате. Но ако наистина участвате в подобен експеримент, е възможно да последвате тези преди вас и да кажете това, което и те, противопоставяйки се на собствените си сетива. 

    Защо понякога хората попадат под влиянието на тълпата и пренебрегват собствените си сетива?

    От една страна, ако хората мислят или правят нещо масово, действията и мислите им предават информация за това какво е най-добре да мислите или правите и вие самият. От друга, се проявява натискът на обкръжението. Ако ви е грижа за това, което мислят другите, вероятно е да се придържате към тълпата, за да избегнете гнева й или за да спечелите предразположението й. Или най-общо казано, действаме така, защото обичаме да се приспособяваме, обясняват Ричард Талер и Кас Сънстейн в книгата си Побутване (ИК „Изток-Запад“). 

    През 50-те години на миналия век социалният психолог Соломон Аш провежда серия от експерименти именно в тази област. Когато трябва да правят преценка, без да са видели оценката на другите, хората почти никога не грешат, тъй като тестът е лесен. Но когато всички дават грешен отговор, хората грешат в повече от една трета от случаите.

    По принцип не е трудно да се даде оценка на дължините на линиите. Но какво става, ако задачата е по-трудна? Въпросът е изключително важен, тъй като разкрива как хората могат да бъдат повлияни, когато са изправени пред проблеми, които са едновременно трудни и непознати.

    Хората лесно се влияят от твърденията и действията на другите. Ако видите сцена от филм, в която хората се усмихват, е по-вероятно и вие да се усмихнете – без значение дали филмът е смешен. Прозевките също са заразни. Общоприето мнение е, че когато двама души съжителстват заедно дълго време, започват да си приличат (това до известна степен се дължи на еднаквия хранителен режим и навици, но в голяма степен на имитацията на лицевите изражения).

    Хората често биват побутвани от други хора. Понякога големи социални промени както в пазарите, така и в политиката, започват благодарение на едно леко побутване. В това видео професори по маркетинг от Rotman School of Management обръщат внимание на някои от най-невероятните прозрения на поведенческата икономика и как побутванията могат да бъдат използвани с цел вземане на по-добри решения. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    преди 18 часа
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    преди 20 часа
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    преди 22 часа
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    преди 23 часа
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19