събота, 04 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9014 прочитания

    ПРОФОН: Търговските обекти трябва да имат лиценз, за да пускат музика

    Как става уреждането на авторски и сродни права и кой ще следи за това, разказва София Щерева, изпълнителен директор на организацията
    25 октомври 2018, 17:36 a+ a- a

    С промените в Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) се децентрализира контролът в публично изпълнение – досега само 5 служители от Министерство на културата бяха ангажирани с проверките на над 100 000 търговски обекта в страната, а от началото на 2019 г общински инспектори ще следят за уредени права за музиката в ресторанти, хотели, кафенета и т.н. Глобата за нерегламентирано ползване на музика е от 2000 до 10 000 лв. Как става уреждането на авторски и сродни права и кой ще следи за това? Вижте какво сподели София Щерева, изпълнителен директор на ПРОФОН пред Economy.bg:   

    Г-жо Щерева, ПРОФОН провежда съвместна кампания с МУЗИКАУТОР за обучения на общинските инспектори в цялата страна. Кои са основните моменти, застъпени по време на обучението? Каква е целта на кампанията?
    Обученията са следствие от последните промени в Закона за авторското право и сродните му права, според които от началото на 2019 г контролът за публично изпълнение на музика се децентрализира. Какво значи това на разбираем за широката публика език? Досега петима служителите от Министерство на културата отговаряха за над 100 000 обекта на територията на цялата страна и беше практически невъзможно да обхванат пазара. От януари общинските инспектори, които проверяват един ресторант или хотел дали отговаря на условията за пожарна безопасност, ще следят дали собствениците им са уредили, съответно с ПРОФОН сродните права, и с МУЗИКАУТОР авторските права за използваните звукозаписи.

    Стартирахме със семинари във Варна и Велинград и в рамките на всеки от тях потенциалните ни партньори получиха най-важното – информация на тема как и защо бизнесът трябва да лицензира музиката, която му носи добавена стойност. Първата и най-важна стъпка към ефективността на тази кампания е осъзнаването на ползата от сключването на договор с дружество като ПРОФОН. Изключително трудно ни е на малък пазар без традиции в интелектуалната собственост като българския да популяризираме схващането, че музиката помага на бизнеса и създава емоционален контекст за потребителите на различни видове услуги. Все повече компании в световен мащаб отчитат музиката като ключов фактор за скока на продажбите си, заедно с правилния избор на светлината и ароматите в помещението.

    Кои са най-често задаваните въпроси по време на семинарите?
    Един от основните въпроси касае заблудата, че когато платиш таксата си за кабелна телевизия, значи си уредил и правата за музиката, която върви от приемника в хотелската стая, или звучи в лобито. Лично право на всеки от нас е да слуша музика у дома и сред приятели по радиото или на CD, но когато музиката звучи в търговски обект, който продава услуга, то тогава правата не могат да бъдат уредени с платен абонамент към доставчик, или чрез закупуването на определен носител, какъвто е дискът на любимия ви изпълнител. В кампанията ни с МУЗИКАУТОР се опитваме да разясним, че музиката въздейства на клиентите, кара ги да прекарат повече време в едно място и ги обвързва емоционално с даден бранд. Ето защо собствениците на ресторанти, барове, дискотеки, които печелят пряко от музиката в техния бизнес, трябва да имат отношение към творческия продукт и да заплащат за неговите права. 

    Какви практически стъпки трябва да предприемат собствениците на ресторанти и хотели, за да не бъдат в нарушение?
    Закупувайки лиценз от ПРОФОН и МУЗИКАУТОР собствениците на търговски обекти получават легален достъп до репертоара на над 3000 творци, 15 000 произведения, или накратко 95% от световния репертоар, използван от медиите у нас.  Постарали сме се да улесним максимално бизнеса, създавайки MusicPro.org –  платформата, която позволява на собственика с няколко клика сам да изчисли дължимата сума за права и да сключи договор с двете дружества на принципа „на едно гише“. 

    Какви разходи носи за бизнеса един музикален лиценз?
    Сумата за права, която един ресторантьор или хотелиер трябва да заплаща годишно, зависи от категорията, сезонността и броят на местата в обекта. Често тя е символична и в пъти по-ниска от глобата при установено нарушение. В случай на нарушение на собственика може да му бъде наложена санкция в размер от 2 000 до 10 000 лв, като по закон 50 % от сумата ще бъде зачислена към бюджета на общината за културни проекти. 

    Какъв е редът, по който ще протичат проверките на собствениците на ресторанти и хотели?
    Това зависи изцяло от общините. Проверките ще се извършват от местните инспектори, което означава, нито една община няма да се ангажира с осигуряването на допълнителен ресурс, за да спази законовото си задължение. 

    Наскоро ПРОФОН отбеляза 20-ата си годишнина. Какви са основните предизвикателства в това да се занимаваш с лицензиране на музика на малък пазар като българския и какви инициативи сте планирали до края на годината и през 2019?Ако трябва да съберем историята си в едно изречение, то то би звучало така: „Горди сме, че устояхме на всички пазарни и законови турбуленции и продължаваме да защитаваме интересите на всички, които изпълняват музика или инвестират в нейното създаване.“ Положили сме изключителни усилия, за да пораснем до едно модерно, технологично развито дружество, което отговаря на всички международни стандарти при колективното управление на права. За тези две десетилетия сме се сблъсквали с какво ли не - със системата, с промените, с масовото схващане, че  щом един творчески продукт като звукозаписа не можеш да го пипнеш и не става за ядене, значи той ти се полага за безплатно ползване. Споменах, че въпреки малкия пазар сме привърженици на иновативните технологични решения и съвсем скоро ще инвестираме в нов софтуер за разпределение. По повод 20-ия рожден ден ПРОФОН получи личен поздрав от почетния председател на Международната звукозаписна индустрия (IFPI) Пласидо Доминго. Пожеланието на маестрото се припокрива изцяло с плановете ни за бъдещето – да продължаваме да защитаваме стойността на музиката и да увеличаваме приходите от права на изпълнителите и продуцентите!

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    преди 2 дни
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    преди 2 дни
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    преди 2 дни
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    преди 2 дни
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19