петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8986 прочитания

    Кога една реклама работи?

    Кои кампании ще продават през 2012 вижте какво мислят част от членовете на журито на наградите Effie
    31 май 2012, 19:37 a+ a- a

    Кога една реклама се счита за успешна и работеща, и кои ще бъдат кампаниите, които наистина продават? Тези въпрос зададохме на представители на журито на наградите Effie, които отличават най-значимите постижения в маркетинговите комуникации и идеите, които работят.

    Конкурсът се организира за пета поредна година от Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и в него участват рекламодатели и рекламни агенции с реклами и рекламни кампании, създадени в България и публикувани, излъчвани, организирани от януари миналата година до края на март 2012.

    Марчела Абрашева, Регионален директор Югоизточна Европа, TNS BBSS South East Europe
     
    Истински добрата и ефективна кампания има по-дълготраен ефект – гради имидж и лоялност

    Само на пръв поглед целите са само търговски – обем продажби, брой нови потребители и пр. Истински добрата и ефективна кампания има по-дълготрайни ефекти върху марките продукти и услуги, на които е посветена – гради имидж, лоялност, променя трайно представите въобще.

    Ефективността е сложен баланс между поставени цели и постигнати резултати. Само на пръв поглед целите са само търговски – обем продажби, брой нови потребители и пр. Истински добрата и ефективна кампания има по-дълготрайни ефекти върху марките продукти и услуги, на които е посветена – гради имидж, лоялност, променя трайно представите и въобще – поведението на потребителите. Освен това добрите кампании надграждат върху предишните  и успешно подават щафетата на следващите, за да може марката да печели бягането на маратонски дистанции, не само на 60 метра гладко бягане. Макар че и рекордите в спринта не са за подценяване при криза.

    Критериите за оценка са в няколко различни измерения: сложност на задачата – кои са целите и каква е конкурентната и пазарна среда за постигането им, идея и начини на нейната реализация в медиите, съпътстващи фактори и бариери и разбира се – проверими и измерими доказателства в цифри и факти за постигнатите резултати и то тъкмо тези, които съответстват на целите.

    Кои ще бъдат работещите рекламни кампании през 2012 и идеите, които наистина ще продават?  Ако имах списък с такива идеи, щях да изтичам веднага при Марк Зукърбърг... или поне при президента, който е по-близо.

    Отвъд шегата, и в България набират скорост опитите за ползване на Интернет и социалните мрежи не като допълнение,  а като основен канал за реклама, разбира се, за специфични продукти и потребители.  Макар че всеки втори българин вече има достъп до интернет.
    По-общо погледнато, смятам, че добър шанс за успех ще имат и кампании, които не разчитат да наложат продукт или услуга главно чрез по-ниската му цена. За тази цел има търговски промоции. Все пак, хората купуват, когато харесват. Ако всички пазаруваха само с калкулатор в ръка, три четвърти от световната търговия – и рекламата нямаше да я има.


    Диана Симеонова, Маркетинг директор, VIVACOM

    Идеите трябва да бъдат оригинални, за да се запомнят и по разбираем начин да представят офертата

    Кампанията е ефективна, когато има ясно дефинирани цели, това означава да знаем какво искаме да постигнем с нея – познаваемост на бранда, промяна на нагласа у потребителя, вземане на решение за покупка и т.н. Необходимо е много добре да се познава аудиторията и правилно да се дефинира таргет групата, към която е насочена кампанията.

    Също така идеята е от решаващо значение. Тя трябва да бъде интересна и в същото време лесна за възприемане от аудиторията. Като цяло клиентите са преситени с рекламни послания и е изключително важно да намериш начин твоето послание да се забележи, комуникацията да бъде на езика на потребителя.

    Много важно е и да се достигне ефективно до клиентите, да се подберат правилните комуникационни канали и медии.

    През последните години на „криза” определено преобладават кампании с тактически оферти – промоции, отстъпки. Все по-трудна става борбата между конкурентните компании за спечелване на клиента, защото той е много по-информиран и с по-сериозни претенции. „Прави си сметката” при вземането на решение и е воден много повече от рационални мотиви и бюджетни ограничения. Смятам, че тази тенденция ще продължи и през 2012. Това означава, че идеите трябва да бъдат оригинални, за да се запомнят и по разбираем начин да представят офертата. Много важно е да се постигне консистентност в комуникацията на бранда, за да бъде разпознаваем.

    Затова работещите кампании ще бъдат тези, които успеят да намерят правилния подход към клиента, като идеи и като канали за достигане до него.

    Александър Гагов, Медиа директор, MediaS SMV

    Ефективните рекламни кампании имат ясна връзка между целите, идеята и особеностите на аудиторията

    Ефективните рекламни кампании водят до промяна в нагласите и отношението на потребителите към определена марка, продукт или услуга, вследствие на което се реализират краткосрочни или дългосрочни маркетинг и бизнес резултати. При ефективните рекламни кампании трябва да има ясна връзка между целите, които трябва да се постигнат  и идеята за реализирането й, отчитайки пазарната ситуация и особеностите на целевата аудитория. Резултатите може да се отчитат с продажби или друг вид активации, но още по-важно е те да показват подобрение на качествените показатели на марката. За съжаление, все още малко рекламодатели проследяват тези изменения чрез различни видове проучвания.

    Както и в последните години, ефективните кампании трябва да се основават на идеи, които са смели и иновативни, да се отличават от останалите в тяхната категория и да търсят нов подход към сърцата на потребителите. Факт е, че поради свиването на маркетинговите разходи и общата стагнация на пазара, повечето рекламодатели залагат на сигурни и безопасни идеи. Точно в такава обстановка нетрадиционните кампании изпъкват още по-силно. Радващо е, че подобни кампании не липсваха през изминалата година и се надявам, че през тази ще са още повече.


    Милена Филчева, PR и Marketing Manager, Fox International Channels

    Това, което създава разговор - и от уста на уста, и онлайн, всъщност е доброто съдържание

    Това, което създава разговор  - и от уста на уста, и онлайн, е доброто съдържание. Рекламните кампании, които са номинирани или получават награда за ефективност Effie, се оценяват по ясни и конкретни показатели: колко големи са били предизвикателствата, колко добра е основната идея, как е реализирана тя и какви са резултатите от кампанията. Всеки показател има различна тежест при формирането на общата оценка.

    Най-общо казано - ефективна е кампанията, която е постигнала целите си. Добро планиране, ясно дефинирани цели, изключително внимание и дълбоко познаване на аудиторията, иновативност,  разполагане на комуникационната стратегия в контекст, силен криейтив и умна реализация, артикулиране на резултатите ясно и аргументирано, релевантни данни  –  това са част от компонентите на ефективната кампания. 
     
    За да успяваш в социалната ера, не е достатъчно само да отидеш, трябва и да направиш, да споделиш, да участваш. Смятам, че през 2012 ще успеят тези брандове, които позволяват на феновете си, на потребителите или клиентите си да участват, да правят свои ремикси на бранда, да са съучастници, създатели. В този смисъл очаквам да работят именно кампаниите, които не се чувстват натясно в ограничените бюджети. Напоследък е популярна тезата, че новият Photoshop е Excel. Аз ще заложа все пак на по-смелите идеи, на стремежа „да направим разлика”, на креативността. Това, което създава разговор  - и от уста на уста, и онлайн, всъщност е доброто съдържание. Надявам се, че това, което ще продава тази година, е качествeното съдържание.   
     

     


    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 15 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 19 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 20 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 21 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам