Брутният обем на интернет рекламата в България за първите шест месеца на 2012 е 23.5 млн. лева, като 87% от този бюджет са инвестирани в дисплей реклама. Това показва проучването Adex на IAB България, представено от председателя на организацията Жанет Найденова по време на семинара „Мобилната реклама сега: Инвестиция в бъдещето”.
При дисплей рекламата се наблюдава ръст на инвестираните средства с 6.6% спрямо първото полугодие на миналата година. Спад с 11.3% се отчита при бюджета за CPC реклама, като тук не са включени данни за Google и Facebook, уточни Жанет Найденова.
За първото полугодие на 2011 сумарният бюджет за мобилен маркетинг на 15 компании, участвали в проучването, е бил едва 26 884 лв. За първото полугодие на 2012 той вече е 157 801 лв., информира председателят на IAB България.
„Ръстът е невероятен - над 500%. Но това е защото базата е много малка”, коментира Жанет Найденова. По нейните думи данните все пак показват тренда, а ръстът на мобилната реклама е трицифрен и на най-развития пазар в това отношение в Европа – Великобритания.
Първите топ три индустрии като рекламодатели са: „Развлекателни индустрии и медии”, „Потребителски стоки” и „Финансови услуги”. Те общо са източник на близо 50% от средствата за реклама в интернет. За първа година секторът Телекомуникации слиза на 5-та позиция в класацията, подчерта председателят на IAB България.
Bet-at-home е с най-голям рекламен бюджет в първото полугодие.
„Сега всички знаем, че Законът за хазарта доста ще поореже тези инвестиции. И хората са си предвидили нещата и са си налели парите в първото полугодие преди да има ограничение”, коментира Жанет Найденова. „Започваме да виждаме и фармацевтични компании сред топ рекламодателите. Това беше най-консервативният бранш в диджитъл сектора” допълни тя.
Изследването на Интерактив Адвъртайзинг Бюро България (IAB България) обхваща 21 компании, сред които преобладаващата част са медии и рекламни агенции. To се провежда за трета поредна година по инициатива на IAB България в партньорство с IPSOS България.
Вижте как коментира за Economy.bg резултатите от проучването на IAB България Жанет Найденова
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров