Наталия Витчик, Freelance SEO consultant, за трендовете в е-търговията, как AI се отразява на сектора и за какво може да помогне
Economy.bg разговаря с Наталия Витчик, Freelance SEO consultant, по време на Serp Conf 2023, която се проведе на 12 октомври в Интер Експо Център. Наталия бе лектор по време на конференцията заедно със свои колеги от 3 континента. С нея разговаряхме за тенденциите в е-търговията, как AI се вписва в нея, кои са основните трендове в момента, как ще изглежда секторът в бъдеще.
Кои са актуалните тенденции в е-търговията в момента?
Мисля, че водещата тенденция е да се уверите, че оставате уникални. Имате уникални точки за продажба и вашата SEO стратегия отразява това. Така че има ключови думи, които наистина отличават продукта от другите продукти. Бих казала, че това е основната тенденция.
Забавя ли се е-търговията след пандемията?
Мисля, че има някои индустрии, които процъфтяват. Пандемията засили някои от навиците на потребителите да купуват онлайн. Но мисля, че в същото време наистина зависи от пазара. И сме малко в неизвестност какво ще донесат следващите месеци и години, тъй като става въпрос за потенциална криза. Но от това, което видях, някои от тенденциите в трафика, които се увеличиха по време на пандемията, все още остават много, много положителни.
Помага или вреди AI на е-търговията?
Аз съм скептично настроенa по отношение на AI, защото смятам, че е невъзможно да имаме висококачествен, невероятен резултат без човешка намеса. Но трябва да кажа, че някои специалисти знаят как да се възползват от AI и знаят как да го направят добре. Но мисля, че трябва да се извърви дълъг път до най-високото качество, защото все пак данните се използват за това, което е предимно в интернет, което е предимно спам. Така че съм много предпазлива по отношение на AI.
Как може да се използва AI в е-търговията?
Определено можете да увеличите производството на всяко съдържание. Можете да увеличите мащаба, като създадете уникални описания, заглавия, така че да можете да повишите нивото на работа благодарение на AI. Но аз винаги казвам, че е по-добре да бъдете предпазливи, тъй като става дума за правене на неща в мащаб, защото наистина трябва да сте сигурни, че процесът е доказан, така че да е безпроблемен, да е прегледан [от човек] и да има определено качество. Така че бих казала, да, може да се направи много добре.
Как AI ще промени работата?
Мисля, че ще има повече стратегия и по-малко изпълнение. Ще мислим повече за това как правим нещата, защо ги правим. И благодарение на това AI може да извършва по-голямата част от текущата скучна реализация. Така че вероятно в SEO ще ни даде възможност да мислим повече за данните, вместо да ги поставяме ръчно на мястото им, за да ги анализираме. И мисля, че всички индустрии ще променят начина, по който гледат на това как мислят стратегически.
Какъв съвет бихте дала на хората, заети в сектора?
Намерете уникалните точки, които ще отличат вашата марка, уверете се, че марката е наистина видима. Вече да не става дума за добър продукт, трябва и да го опаковате много добре. И бих казала определено на върха на SEO е диверсификацията на маркетинговите канали. Така че бъдете в социалните медии, използвайте LinkedIn. Някои компании са наистина успешни в LinkedIn. В същото време инвестирайте в SEO, така че да имате пълен кръг от маркетингови дейности.
Как ще изглежда секторът след 2 – 5 години?
Има огромна липса на работна сила, квалифицирана работна сила в секторите на SEO и електронната търговия. Така че мисля, че ще имаме нужда от все повече и повече хора за работа. Секторът ще се разраства и след като имаме цялата работна ръка, от която се нуждаем, всъщност можем да го издигнем на следващото ниво. Така че съм много, много позитивна.