вторник, 30 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5638 прочитания

    Как глобалните тенденции ще променят начина, по който хората пазаруват?

    За предпочитанията на потребителите вижте какво сподели Христо Радичев, управител на „Медияпост Хит Мейл”
    21 март 2024, 09:21 a+ a- a

    „Проучванията показват недвусмислено, че българите като потребители сме подчертано консервативни, с бавно променящи се навици. В същото време сме силно ценово чувствителни, а и с един от най-ниските разполагаеми доходи в континентална Европа“, посочва Христо Радичев. Той е управител за България на „Медияпост Хит Мейл”, част от френската група La Poste. Компанията осигурява широк спектър от услуги, свързани с промоционални кампании, дигитален маркетинг и електронна търговия. Основните области на интерес на Христо са: бързооборотни стоки, маркетинг автоматизация и електронна търговия. Той е лектор на много събития, семинари и работни срещи в различни държави по света. Потърсихме го по повод тазгодишното събитие Mediapost Trend Watching, което ще е посветено на глобалните тенденции и двигателите на промяна в потребителското поведение. Какъв ще е техният ефект върху начина, по който хората пазаруват? Ето какво сподели Христо пред екипа на Economy.bg:

    Кои ще са глобалните тенденции, които ще окажат най-голямо влияние върху начина, по който пазаруват хората, през следващите 25 години?
    За повечето хора глобалните процеси, които се случват около нас, като че ли не ни влияят пряко. Неща като климатични промени, военни конфликти, демографски тенденции (напр. подчертано застаряващо население, урбанизация) и др. сякаш са някъде там, без да ни интересуват особено. Всъщност, това съвсем не е така. Давам пример: световното население ще нарасне с около 1,7 милиарда души в следващите 25 години. Това автоматично означава, че ще ни трябват много повече енергийни ресурси, храна и вода, за да може това население да бъде изхранено. В същото време, в условия на все по-високи средногодишни температури, се очаква над 240 милиона души принудително да се преселят от едно място на друго. Това е колосална миграция, която по един или друг начин ще пренареди и нуждите на населението. В Европа тенденцията е към сериозно застаряване, което ще окаже и много сериозен натиск върху пенсионната система. С други думи, по-малко хора ще трябва да осигурят средства за по-голям брой пенсионери. Само тези няколко неща ще окажат сериозно влияние върху начина, по който потребяваме – тук дори не говорим за войни, пандемии и друг тип заплахи. Добавете към всичко това и начина, по който ще се развият технологиите, поколенческите характеристики, икономическите фактори като дълг, инфлация и т.н. Виждате как искаме или не, трябва да се съобразяваме с външни за нас фактори, които по един или друг начин ни карат да преосмислим сериозно за какво да харчим парите си.

    А какво ще е проявлението на тези тенденции в България?
    Проучванията показват недвусмислено, че българите като потребители сме подчертано консервативни, с бавно променящи се навици. В същото време сме силно ценово чувствителни, а и с един от най-ниските разполагаеми доходи в континентална Европа. От демографска гледна точка очакванията са подчертано песимистични – близо 1 – 1,5 млн. по-малко като население, а под 50% от хората ще са активни на пазара на труда. Това за мен означава безспорно внесена от чужбина работна ръка при всичките му предимства и недостатъци. Всичко това води със себе си неминуема промяна във вкусовете, очакванията и поведението на хората, които ще разполагат с някакъв доход. От друга страна, очаквам климатичните промени да доведат и до преориентиране на земеделските производители към алтернативни култури. Те ще са по-устойчиви на продължителни периоди на засушаване или пък на прекалено овлажняване в зависимост от района, в който живеете. Някои добре познати култури ще бъдат заменени от други, които са адаптирани за съответните температурни промени. С други думи, твърде вероятно е картофите да станат лукс за сметка на растения, за които в момента дори не подозираме. Не е изключено климатът в България да стане подходящ за отглеждане на маслини например както е в момента в Гърция.

    Как виждате бъдещето на физическите търговски обекти? Ще намалеят ли хората, които пазаруват в тях?
    Твърде сложен въпрос, на който нямам готов отговор. Със сигурност онлайн търговията ще расте не само като стойност, но и като дял от общата търговия при това със скорост, която е направо зашеметяваща. Физическите търговски обекти според мен ще е трудно да бъдат заменени в доста отношения. Да не забравяме и това, че 25 години са и много, и малко за пълна промяна на поведението ни като потребители. Все пак твърде вероятно е да има преформатиране на търговските обекти. Ще се появят магазини с коренно нова концепция, търговска площ и асортимент. Личните ми очаквания са средната големина на търговската площ да намалява, докато броят на форматите и видовете магазини се увеличава.

    Ще изчезнат ли хартиените рекламни каталози?
    Това се случва бавно, но сигурно, по целия свят. Тиражите на т.нар. безадресно разпространение намаляват с всяка следваща година. И причината отново е в потребителите. Докато по-възрастните доказано пазаруват в унисон с хартиените промоционални брошури и каталози, по-младите предпочитат да се запознават с отстъпките в дигитална среда. В същото време компаниите се опитват да отговорят на очакванията на своите клиенти и да бъдат по-отговорни към околната среда. Част от тази отговорност включва и намаляване на хартиените рекламни каталози или производството им от рециклируема хартия, което ги прави доста по-скъпи. Цената на труда за разпространение също расте, докато е все по-трудно да намерите работна ръка за тази нелека дейност. При колегите ми в Испания съм виждал изключително интересни изследвания на живо на ефекта, който каталозите имат върху трафика към търговските обекти, както и на влиянието им върху оборота на магазините. В момента наистина все още има райони, в които, ако спре безадресното разпространение, някои търговски обекти ще трябва просто да затворят. В перспективата на следващите 25 години обаче не съм особено голям оптимист, че този комуникационен канал ще продължи да съществува. По-скоро виждам неговата бутикова, силно персонализирана алтернатива в изключително ограничен тираж.

    Според Вас в каква степен интересът към екологичния отпечатък на даден продукт ще се превърне във водещ критерий за избор от страна на крайните потребители?
    Вече има държави, при които чувствителността на хората към тази тема е изключително изострена. Бавно, но сигурно, тази тенденция започва да се проявява и при нас. Расте сегментът на т.нар. zero waste потребители. Екологично ориентираните пазаруващи стават все повече. Компаниите се състезават за това коя ще предложи по-малко пластмаса в опаковките си или повече съставки от естествен произход в продуктите си. Не са рядкост и по-иновативните продукти, които се произвеждат от остатъчните продукти от друго, съвсем различно производство – например опаковки за козметични продукти, направени от остатъчна суровина при производството на бира, или рол-он дезодорант за многократна употреба, при който само сменяте ароматизираната течност, когато тя свърши. Точно в такива интересни продукти се проявяват най-добре иновациите в света на бързооборотните стоки. Компаниите трябва да произвеждат повече, с по-малко разхищение на суровини, като в същото време отговорят на очакванията на потребителите. Те, от своя страна, съзнателно или не, са силно повлияни от външните фактори. И така затваряме кръга.

    Според Вас през следващите 25 години хората лично ли ще решават какво да купят, или ще прехвърлят задачата по управление на своите бюджети и покупки на приложения с изкуствен интелект?
    Сигурното засега е, че в технологично отношение нарастването на капацитета, с който разполага човечеството, е в геометрична прогресия. Задачи, които досега отнемаха значителен човешки, времеви и финансов ресурс, сега се решават в рамките на минути или секунди. Аз предпочитам да съм умерен оптимист в това отношение. За мен изкуственият интелект ще открие пред хората много повече възможности, отколкото заплахи. Ще разкрие и нови работни места, при които хората ще трябва много повече да работят с главата си, отколкото да се напрягат физически. Въпрос и на наша собствена преценка е до каква степен ще позволим на технологиите и приложенията да ръководят живота ни. Не виждам нищо нередно в това да си улесняваме живота, но се опасявам, че голяма част от хората с удоволствие биха се лишили от ключови свои права в името на това някой друг да контролира технологиите вместо тях и да прави живота им по-лесен. А когато този някой е правителството или корпорациите, невинаги крайният резултат е в полза на самите хора. С други думи, трябва да внимаваме и да държим максимално отговорни онези, които се опитват да удържат и направляват изкуствения интелект.

    Как ще се променят задачите на маркетинг експертите в бъдеще?
    Не само в бъдеще – и в момента много от задачите на хората, които работят в областта на маркетинга, се преосмислят и предефинират. В крайна сметка основната задача на всеки маркетингов експерт остава една и съща – да разбере от какви продукти или услуги имат нужда хората и да се опитва да им ги осигури със съответната печалба за компанията. В това отношение технологиите безспорно ни помагат. Вече сме по-бързи, по-точни, реагираме почти светкавично на бързо случващите се промени около нас. Превеждаме големи текстове само с един клик, извличаме важна информация от огромни масиви от данни за броени секунди. Дори част от творческата ни дейност може да бъде възложена сравнително успешно на машините. Едно нещо обаче все още остава извън възможностите на изкуствения интелект. Това е умението да чете между редовете, да предвиди сравнително успешно поведението на хората, когато те вземат емоционални решения. А каквото и да си говорим, такива са почти всичките ни решения, когато сме изправени пред рафта в магазина. Това, за наше щастие, все още е в компетенциите на маркетинговите експерти.

    На 9 април организирате събитие на тема: „Как глобалните тенденции ще повлияят върху начина на пазаруване“. Какво да очакват участниците от събитието?
    Mediapost Trend Watching e специален формат събития, които посвещаваме на глобалните тенденции и начина, по който те влияят на потребителското поведение. Организират се периодично от "Медияпост Хит Мейл". В микроформата на събитията през миналата година допускахме само по един представител от компания, а общият брой на участниците не можеше да надхвърля 15 души. Всяко събитие е посветено на важни тенденции в определен сектор, придружени от анализ как компаниите могат да се възползват от тях по възможно най-добрия начин. Разглеждаме конкретни примери от цял свят и обсъждаме ключови технологии, които спестяват време, усилия и ресурси на бизнеса. На 09 април (вторник), от 09:00 до 13:00 часа, в х-л EXPO на бул. „Цариградско шосе“ 149 в София за първи път ще отворим събитието в публичен формат в партньорство със сп. PROGRESSIVE. Ще говорим за глобалните тенденции, които определят потребителското поведение при пазара на бързооборотните стоки. Ще обсъдим и кои са двигателите на промяната в потребителското поведение през последните години, какво търсят клиентите, как компаниите могат да разработят устойчив и ефективен начин на общуване с тях. Достъпът е свободен за хора, които работят в областта на маркетинга на бързооборотни стоки, но капацитетът на залата е силно ограничен – до 60 души. Затова съветвам всеки, който се интересува от темата, да се регистрира онлайн.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Медияпост Хит Мейл България ЕООД в Jobs.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Проучване: Спад на фалитите у нас с близо 11% през 2023
    Действителният брой компании, които не могат да плащат сметките си, се е увеличил през 2023, предстоят трудности за строителния сектор през 2024, отбелязват от Кофас
    преди 13 часа
    ЕК призова България да подобри националния план в областта на енергетиката и климата
    Окончателният актуализиран план трябва да бъде представен до 30 юни 2024
    преди 14 часа
    Ново Кино Арена отваря врати в София
    Кинокомплексът с 10 модерни зали е в Мега Мол
    преди 16 часа
    преди 18 часа
    От 1 май: Нова самолетна линия ще свързва Истанбул със София
    Нискотарифната Pegasus Airlines ще има полети 3 пъти в седмицата