Мартин Димитров, основател, творчески директор и партньор в агенцията
Мартин Димитров, снимка: личен архив
В рубриката на Economy.bg „Какво е да си част от творческия екип на...“ представяме професионалисти от водещи комуникационни агенции в България. Те разказват за избора си на кариера, предизвикателствата, с които се сблъскват, и какво ги вдъхновява. Запознайте се с Мартин Димитров, основател, творчески директор и партньор в „Нитрам“:
Моля, представете се с две имена, позиция и образование?
Мартин Димитров, основател, творчески директор и партньор в „Нитрам“. Образованието е незавършена българска филология.
Какво Ви мотивира да се насочите към света на рекламата?
Това, че обичам да измислям. И това, че харесвам да разказвам кратки истории.
Откъде черпите вдъхновение?
Нямам конкретен кладенец на вдъхновение, от който да грабя с пълни кофи. Затова някак успявам да намеря вдъхновение във всичко: от книги и филми, но и от най-обикновени, дори незначителни ежедневни истории, които някак успявам да разчета по интересен начин. Ако бъда честен, никога през годините не съм черпил вдъхновение от други реклами: добрата, измислена от други, реклама по-скоро ме мотивира, отколкото вдъхновява.
Кои са технологиите, които Ви улесняват най-много в процеса на работа?
Тези, които улесняват и всички останали: ChatGPT, Midjourney и прочее инструменти, базирани на AI. Тук едва ли ще изненадам някого.
Можете ли да разкажете коя е любимата Ви кампания, в която сте участвали, и защо Ви е фаворит?
Не е само една. Всичките ни кампании на „Краварката е в левия ъгъл“, кампаниите ни за „Гурменица“, в още по-стари времена това е кампанията „Отива една жена при лекаря“, която първа спечели Grand Prix на фестивала ни ФАРА. Фаворит са ми онези кампании, които не приличат на нищо друго, говорят смело като каубой от друг град, който ей сега влиза в бара под враждебните погледи, и оставят ярък отпечатък в съзнанието на публиката: толкова ярък, че те да спрат да си купуват друго масло или друг айвар, или каквото там друго се продава.
Кой е най-скорошният проект, по който сте работили, и какво можете да ни разкажете за него?
Това е кампанията на Devin Mineral&Vitamins, която е сред онези все по-малко кампании, които ми носят удоволствие и ми напомнят, че не сме на тоя свят, за да бъдем посредствени. Посланието ни там е, че Devin M&V връща силите, които денят изпива. Получиха се добре разказани, весели истории, които ми е истински приятно да видя в рекламния блок, сред 3D прешлени и пулсиращи черни дробове. Devin е супер.
Как се справяте с баланса между клиентските очаквания и личната си творческа визия?
Визията няма как да е лична, защото в края на краищата ние трябва да дадем субективно решение на обективен проблем: точно това е комерсиалното творчество всъщност. Лично е именно това субективно решение и този субективен поглед, който според нашата агенция ще бъде от полза на продукта. Баланс се получава с тези клиенти, които знаят какво искат за бизнеса си. Дисбаланс се получава пък с онези клиенти, които — наместо да ти говорят за своя бизнес и какво искат да постигнат — се занимават с това да фантазират рекламни послания.
С кои 3 думи бихте описали екипа, в който работите?
Много добри човеци.
Според Вас как ще се промени рекламният бранш през следващите няколко години?
Това е въпрос, който предполага отговор от няколко страници, но ще се опитам да бъда сбит и обран. Рекламата, ако я разглеждаме като бизнес, е черешката на тортата на капитализма. Само че ние излизаме от капиталистическата епоха такава, каквато я познаваме, и навлизаме в съвсем нова технологична ера. Връзката между реклама и творчество е само един от етапите в историята на рекламата и лично аз не съм убеден, че творчеството ще бъде съществен елемент от комуникационния бизнес дори в близко бъдеще. И това съвсем не означава, че творчеството ще изчезне, то просто ще бъде по-малък фактор в бизнеса. Естествено, не мисля, че то ще изчезне напълно от рекламата: по-скоро малко клиенти ще могат да си го позволят. Хубаво е да не забравяме, че истински добрите идеи винаги са били нещо, което е или скъпо, или безценно. Така че, клиентите ще намаляват, но ще искат добри неща. Останалите ще планират дигитално и все по-директно на принципа на праисторическото творчество. Както знаете, невербалните ни прародители са драскали сцени по стените на пещерите, за да уведомят останалите примитиви кой е умрял, кого е изяла мечка или крокодил и съответно кой днес няма да се върне в пещерата. Практична работа.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Нитрам Комюникейшънс ООД в Jobs.bg
Вижте още от рубриката „Какво е да си част от творческия екип на...:“
Диляна Токушева-Тодорова, Publicis Dialog
Олга Стойчева, The Smarts
Валентин Томов, Noble Graphics
Александър Братимиров, Human
Боби Петров, All Channels
Емилияна Кънчева, Noble Graphics
Кристиян Неделчев, M3 Communications Group, Inc.
Мария Харизанова, All Channels