Основната търговска улица в София е следващата стъпка в тяхната експанзия, показва ново проучване на Forton
Бул. „Витоша” е следващата стъпка в експанзията на големите търговски вериги, прогнозира консултантската фирма за имоти Forton, стратегически партньор в България и Македония на глобалната компания Cushman & Wakefield. Основните причини за това са затихващото строителство на молове в столицата (през 2015 се очаква откриването само на 1 такъв обект), както и отсъствието на редица компании от основната търговска улица на града.
Търговията на дребно в центъра на София ще има все по-корпоративен облик, доминиран от водещите световни марки – така, както е в повечето европейски страни, обяснява Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton.
Източник: Forton
В периода 2006-2008 са въведени и изпробвани множество нови марки и концепции, като местните независими играчи са водещи. След 2008 обаче профилът на водещите търговски центрове се определя от имена като Zara, H&M, LC Waikiki, Reserved, NewYorker, Humanic, Deichmann и др. От тях само първите две марки са представени на основната търговска улица.
През последната година на пазара продължиха да навлизат нови търговски компании като испанските Cortefiel и Mango. Те уплътняват конкуренцията в търговските центрове, което на свой ред прави търговската улица по-привлекателна за бизнес според Forton.
Търговският микс на бул. „Витоша” предлага разнообразие за потребителите – общо 180 магазина с почти 22 хил. кв.м търговска площ по данни на Forton. Той се характеризира с изразена доминация на магазините за мода и обувки, включително спортни – 41% от общия брой и 54% от общата търговска площ.
Въпреки това цели категории обекти отсъстват или са много слабо представени - супермаркети, магазини за потребителска електроника и детски магазини, както и в известна степен спортните стоки.
В същото време възможностите за експанзия на този етап са ограничени. Магазините с площ в достатъчни обеми за големите марки (над 500 кв.м) са 4% от общия брой, макар че съставляват 39% от общата площ. Общо незаетата площ е едва 6%.
Заради ниското ниво на незаетост и стабилното търсене най-предпочитания тип търговски обекти /партер, с широка витрина и площи от 100-150 кв.м/ поскъпват с 10% на годишна база до 44 евро на кв.м месечно.