петък, 03 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3167 прочитания

    Петър Диков: Започваме да глобяваме за незаконни билбордове след 15 ноември

    Конкурсът за новите съоръжения трябва да стартира до края на месеца, каза главният архитект на София
    11 ноември 2010, 11:01 a+ a- a

    След като години наред проблемите с външната реклама в София се задълбочаваха, общината този път е готова да действа и да не прави компромиси с нарушителите. Вече на няколко пъти са правени опити за стартиране на конкурс за нови наематели, но все без успех. В същото време дори няма официални данни какъв е броят на незаконните рекламни съоръжения в София.

    Още през месец май 2010 Общинският съвет реши, че до края на септември трябва да се проведе конкурс за нови наематели на съоръженията. Процедурата обаче така и не стартира, тъй като беше оспорена в съда. Фирмите пък имаха срок да демонтират съоръженията си до 1 ноември. И понеже и това не се случи, потърсихме главния архитект на София, за да разкаже какви мерки е взела общината и кога ще бъде сложен ред на този пазар.



    Господин Диков, поводът да Ви потърсим е хаосът с външната реклама в София. Каква е ситуацията към момента?
    Практически няма промяна на ситуацията отпреди 1, 3 или 5 години, т.е. хаосът продължава и към момента.

    На 1 ноември изтече срокът, в който фирмите трябваше да демонтират билбордовете в София. Какво се случи?
    Със специално мое писмо до районите кметове от началото на октомври аз ги задължих да уведомят собствениците на рекламни елементи, разположени на публични общински терени, че по решение на Общинския съвет договорните отношения приключват към дата 30 септември 2010. Те трябваше да ги уведомят, че срокът за доброволно демонтиране е краят на октомври, след което започва принудително демонтиране. Към края на октомври установих, че в общи линии нито една фирма не е уведомена официално за тези действия на общината и аз пуснах второ писмо, с което срокът за доброволен демонтаж се удължи до 15 ноември. Този срок в момента тече, а впечатлението ми е, че няма нито един, който да е започнал демонтаж на собствените си съоръжения. Това означа, че все още никой не вярва, че общината има сериозни намерения да демонтира всичко, за да се изчисти терена за провеждане на един нормален, коректен и честен търг. Знаете, че няколкото опита за търг или конкурс за външната реклама се провалиха, първо, чрез наредбата, второ, чрез оспорване в съда на самия конкурс и аз лично смятам, че причината е една-единствена – има интереси, които правят всичко възможно сегашното статукво да продължи.
    Защо не бяха демонтирани билбордовете в София до 1 ноември?


    С какви аргументи беше оспорен конкурсът в съда?
    Аргументите са различни, като последният беше изключително любопитен. Световно неизвестна фирма без никаква дейност в сферата на външната реклама пусна жалба до съда. Фирмата, доколкото си спомням, се казва Г 2. Какво се случи всъщност – фирмата се жалва срещу конкурса, но на делото, което е насрочено, не се явява никой. А решението на съда е, че заради наличието на жалба се спира процедурата по конкурса, което аз, като човек изключително бос по правните въпроси, го възприемам като малко абсурдно. Затова решението ни е да стартираме на практика наново. Общинският съвет прие ново решение на миналата сесия за стартиране на конкурс. Конкурсната документация е подготвена изцяло вече и трябва да мине през стопанска комисия преди да се подпише от столичния кмет. Намеренията ни са до края на този месец да стартираме конкурса. Едновременно с това ние продължаваме опитите си за демонтиране на всички съоръжения, тъй като към настоящия момент всички рекламни елементи, които са на публично-общинска собственост на практика са незаконни. Беше предприет и един друг много важен ход – Общинският съвет прие на последната си сесия изменения в Наредбата за рекламата, с които се вдигат значително глобите за незаконно разположени рекламни елементи и преместваеми обекти. Беше вдигната долната граница на глобите в пъти. Досега долната граница беше 50 лв. за всички възможни нарушения, а сега долната граница на глобите става между 500 и 3000 лв. за физически лица и между 1000 и 10 000 лв. за юридически лица. Горните граници обаче остават без промяна – те са 5 000 лв. за физически лица и 50 000 лв. за юридически лица. Силно се надявам, че в момента, в който започнем да налагаме наказанията и глобите по новата наредба, това ще подейства дисциплиниращо на хората, които имат незаконни рекламни елементи.

    Откога ще започнете да налагате глоби?
    След 15 ноември, когато изтича удълженият срок. В новата наредба вече е регламентирано и наказването на рецидив, защото досега всеки случай се разглеждаше поотделно. Така отсега нататък, ако една фирма или едно юридическо лице направят две нарушения в рамките на 6 месеца, то се счита за рецидив и при трето нарушение ще се глобява с горната граница на глобата, т.е. за физическо лице – 5 хил. лв., а за юридическо лице – 50 хил. лв. Това вече наистина са респектиращи глоби, които смятам, че ще имат наистина дисциплиниращ ефект.
    По какъв начин ще бъде въведен ред във външната реклама в София?


    Какви стъпки ще предприемете след изтичане на крайния срок за доброволно демонтиране - 15 ноември?
    Първо ще започнем с глобите, защото самото демонтиране също иска пари. За да се демонтира трябва да се наеме фирма - да се демонтира съоръжението, да се качи на транспорт и да се превози до мястото, което общината е определила за съхранение. Ние нямаме основание, а и ще бъде незаконно да унищожаваме тези рекламни елементи, защото те са чужда собственост. Ние имаме права само да ги демонтираме и да ги сложим някъде на склад и да поканим съответния собственик да си ги прибере, като, разбира се, за престоя също трябва да се плати някаква такса.

    След като глобите дадена фирма, в какъв срок тя ще трябва сама да демонтира рекламните си съоръжения?
    С това вече се занимава "Контрол по строителството". Сроковете са посочени в закона.

    Какви всъщност ще бъдат новите изисквания за поставяне на рекламно съоръжение в София?

    Новите изисквания са изписани много ясно в наредбата. Наредбата е определила зони, за които е разписано какви елементи могат да се разполагат. В зона А – същинския център на практика, рекламни елементи не трябва да има. Между впрочем, все по-масова става практиката по света изобщо да не фигурира външната реклама в града, още по-малко върху публично-общински терени, но ние считаме, че рекламата е дейност, с която се занимават доста фирми, и трябва да гледаме от гледна точка на бизнеса, включително и от социална страна на проблема. Ние нямаме предложения и идеи, които са радикални, тъй като целите на общината в сферата на рекламата са две. Първата е да има ред и ясни правила и втората е общината да събира максимално приходи.

    Имате ли разчети какви приходи от реклама ще влизат в общината след като заработи новата наредба?
    Стартовата цена на конкурса е около 4 млн. лв., но чрез наддаване ще бъде определена реалната цена. Иначе от началото на тази година сме събрали от реклама 1.5 млн. лв., а за цялата година не вярвам да минем повече от 2 млн. лв.
    Какво трябва да знаят хората при поставяне на указателни табели?


    Какво се променя в условията при поставяне на указателни табели?
    Всяка указателна табела трябва да бъде със съответното издадено разрешение от общинската администрация и да се заплащат периодичните такси. Това се прави във всички държави. Сегашната практика всеки да има право и възможност да си поставя указателни табели, реклами е недопустима. Това е незаконно. Ако всеки си постави реклама на прозореца или терасата, на какво ще заприлича града?!

    А какъв е редът за поставяне на табели?
    По фасадите хората нямат право да разполагат реклама. Има възможност за покривна реклама, която трябва да бъде ажурна. Освен това рекламни табели може да има в партерните части на сградите, където съответно може да са разположени търговски обекти или офиси на хора, упражняващи свободни професии – нотариуси, адвокати, зъболекари, лекари.

    Разполагате ли със статистика какъв е броят на незаконните рекламни съоръжения в София?

    Към 30 септември билбордове, получили разрешение, са 350, а на комисията един от представителите на рекламните агенции каза: „Ама какво, вие ще махнете сега 3500 билборда ли?”

    Можете ли да се ангажирате със срок кога ще бъде сложен ред в пазара на външна реклама в София?
    За съжаление не. Аз няколко пъти се ангажирах и във всичките си изказвания недооценявах съпротивата на хората, които нямат желание да се въведе ред. Единственото, което ще кажа, е, че общината има решимостта този път да действа за въвеждане на ред.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 21 часа
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    преди 24 часа
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    преди 1 ден
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    преди 1 ден
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    преди 1 ден
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19