сряда, 23 януари 2019  RSS

Търсят луни около най-отдалечения обект в Соларната ни система

Според учените тялото може да има спътници, които забавят движението около оста му
    08 януари 2019, 16:28 a+ a- a

Космическият апарат New Horizons на НАСА премина край най-отдалечения обект в Соларната ни система, който се намира на 6,4 млрд. километра от Земята. За момента наречен Ultima Thule (2014 MU69), обектът бе зърнат само за миг, като сондата на НАСА все още изпраща нова информация и снимки. Космическото тяло е изградено от две сфери, свързани помежду си и започнали живота си като отделни тела.

Според астрономи в миналото обектите са се завъртали около оста си за 3 до 4 часа, но сега едно подобно завъртане им отнема около 15 часа.

„Как са се забавили? Най-лесният начин да разберем това е, ако открием наличието на луна, или две, дори три, които обикалят около тази система. Това, което луните биха направили, е да забавят ротацията на телата“, разказа Марк Шоуолтър – изследовател в мисията New Horizons.

Екипът, работещ по проекта, е отхвърлил възможността за големи луни на разстояние около 800 километра от Ultima Thule или такива на 160 километра от обекта. Остава пространството по средата между тези параметри. До края на януари New Horizons ще заснеме зоната и ще изпрати информация обратно до Земята. В момента това е най-вероятната зона, в която може да съществуват луни.

Мисията New Horizons на стойност 700 млн. щатски долара започна през 2006. Целта ѝ бе да заснеме Плутон отблизо. Сондата постигна задачата си през 2015, преминавайки покрай планетата.

Заснемането на Ultima Thule е част от разширената мисия на New Horizons, която ще продължи до 2021. Космическият апарат има достатъчно гориво и енергия и е в добро състояние да работи дотогава, ако НАСА позволи удължаване на мисията и прелитането край трети обект.

Американска компания откри завод в Димитровград