петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2787 прочитания

    Защо да не избираме само лесни цели?

    Те са по-лесни за изпълнение и дават чувство на удовлетвореност, но могат да се окажат лоша стратегия в дългосрочен план
    14 януари 2020, 15:51 a+ a- a

    Хубаво е да отмятаме повече неща от списъка си със задачи. Това ни кара да се чувстваме пълноценни. Но защо обикновено избираме да отметнем първо лесните задачи? Отговор на този въпрос дава изследването на Мариам Кучаки, доцент първа степен по мениджмънт и организации в Kellogg School of Management към Северозападен университет, САЩ, Брадли Статс, Университет на Северна Каролина в Чапел Хил, и Франческа Джино, Harvard Business School.

    Тримата решили да изследват казуса докато обсъждали по между си кой кога и какви задачи предпочита да извършва и тенденцията за отлагане на по-трудните за вършене неща. Те изследвали данни за предпочитанията на лекари в спешни отделения – дали са взимали първо по-лесните или по-тежките случаи на пациенти. Данните показват, че лекарите били склонни да избират по-леки случаи, особено в периоди с много работа. Шансовете всеки следващ пациент да е с по-лека диагноза, се увеличават с 8% с всеки следващ пациент, показва проучването.

    Учените провели и експеримент. Те дали обърната наопаки страница с текст и помолили участниците да наберат, колкото се може повече текст от нея за 3 минути. Половината от участниците, наречени „групата с многото задачи“, били помолени едновременно с това да слушат песен и да преброят по колко пъти са употребени определени думи.

    След приключване на задачата участниците са описали усещанията си за напредък, умора и стрес. След това са били помолени да изберат втора задача, една от които е по-трудна, а другата по-лесна за изпълнение. 76% от „групата с многото задачи“ е избрала лесната задача, докато от другата група това са направили 64% от участниците.

    Защо избираме по-лесните задачи?
    Приключването на задачи ни кара да се чувстваме добре и ни дава усещане за напредък. „Всички ние имаме ограничено време и внимание“, казва Кучаки. „Във всеки един момент, ако имаме избор между лесна и трудна задача, повечето от нас ще изберат лесната. По-лесните задачи са по-бързи за изпълнение и е по-вероятно да бъдат избрани първи, когато хората са по-заети. Наричаме това „предпочитание за извършване на работа“.

    Проблемът е, че когато избирате лесните задачи и това се превърне в навик, може да засегне дългосрочната ви продуктивност. Предпочитанието за лесни задачи може да се окаже много полезно в краткосрочен план, но дългосрочно погледнато ученето се случва точно, когато извършваме сложни задачи, които изискват повече усилия. Когато избягваме сложните задачи, се лишаваме от ползите от тях, казва още Кучаки. 

    Според учените да избирате само сложни и трудни задачи също не е добро решение. Това може да доведе до чувство на преумора, повишено ниво на стреса и демотивация. Вместо това трябва да направите комбинация от трудни и лесни задачи за изпълнение. 

    Друг вариант е, ако имате голям проект, да го разделите по-малки части, които са по-лесни за изпълнение и проследяване. Така хем ще получите удовлетворение от постигнатия напредък, хем няма да се лишите от възможността да научите нови неща.

    Според Кучаки лесните задачи също носят своя принос за човека и са важни. Най-важното обаче е психологическото усещане за завършеност. Крайната цел би трябвало да е осъзнатост и усвояване на по-целенасочен и съзнателен начин за постигане на това, което правим, каквото и да е то, казва още тя.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 минути
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 33 минути
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 3 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години
    преди 3 часа
    45 преподаватели от България, Словения и Сърбия станаха част от първата международна мрежа от STEAM начални учители
    Издателство „Клет България“ е водещ координатор по проекта, чиято задача е въвеждането на STEM/STEAM обучението от 1. до 4. клас
    преди 4 часа
    Проучване: 77% от компаниите у нас предлагат хибриден модел на работа
    С 10% са нараснали възнагражденията през 2023, за тази година ръстът е от 7%, сочи проучване на Mercer Marsh Benefits