неделя, 09 август 2020   RSS

Учени съживиха древни микроби от морското дъно

Те са на 100 млн. години и започнаха да растат и да се делят
    30 юли 2020, 17:13 a+ a- a

Илюстрация: Science in HD, Unsplash

Учени от Факултета по океанография в университета в Роуд Айлънд, САЩ, успяха да съживят древни микроби, карайки ги да израснат и да започнат да се делят. Организмите са били в летаргично състояние на морското дъно в продължение на 100 млн. години. Откритието създаде надежди, че ако на други планети като Марс е имало живот, то човечеството може да го открие.

Микробите идват от най-старите проби на морска утайка, изследвани до момента. Те бяха събрани преди десет години по време на експедиция до подводното течение в южната част на Тихия океан. Пробата бе взета на 75 метра под морското дъно, което е на повече от 6 хил. метра под морското равнище.

Организмите са останали в състояние, което им позволява да консервират енергия.

„Знаем, че е съществувал живот в дълбоката утайка около континентите, където има много следи от заровен органичен материал. Това, което открихме, е, че този живот се простира много по-далеч от очакваното – от морското дъно до каменния слой под него“, споделя авторът на проучването Стивън Дихонд от университета в Роуд Айлънд.

Регионът в Тихия океан има изключително малки концентрации на органичен материал на водната повърхност, който обикновено потъва и оформя седиментни слоеве. Процесът е познат като подводен сняг и храни микробите под морското дъно. Ниската концентрация означава, че залежите по морското дъно в този участък се оформят с размер от един до два метра на всеки един милион години. Това прави условията изключително трудни за организмите в областта.

„Основният въпрос, който разглеждаме тук, е дали живот може да съществува в подобни условия, в които хранителните залежи са ограничени, или дали подобен регион би бил лишен от живот. Освен това искахме да знаем колко време микроби могат да издържат при липсата на храна“, допълни съавторът Юки Мороно от Японската агенция за подводно-земни науки и технологии.

Експертите от Япония и САЩ очакваха микробите да са фосили, но откриха, че могат да ги съживят в лабораторни условия. Генетичен анализ разкрива, че повечето микроби са аеробни. Това означава, че те се нуждаят от кислород, за да живеят. При всички анализирани проби бяха открити следи от кислород.

Д-р Мороно смята, че животът за микроби под морското дъно протича изключително бавно в сравнение с живота над дъното. Именно поради тази причина скоростта на еволюция на тези организми е по-бавна.

07 август 2020, 16:09