Тя влиза в сила от 4 август и е за „незаконна поведенческа реклама“
Снимка: iStock
Месеци след като Ирландия глоби Meta с $1,3 млрд. за нарушаване на Общия регламент за защита на данните на ЕС (GDPR), на компанията скоро ще бъде наложена дневна глоба от 100 000 долара за нарушаване на правилата за реклама в Норвегия, отбелязва Quartz.
Норвежкият орган за защита на данните вече наложи временна забрана на Meta за извършване на „незаконна поведенческа реклама“ въз основа на данни, събрани от нейното наблюдение на потребители на Facebook и Instagram без тяхното съгласие или знание.
„Забраната ще се прилага от 4 август и ще продължи 3 месеца, или докато Meta успее да докаже, че спазва закона“, се казва в изявление на органа, публикувано от норвежкия наблюдател Datatilsynet. „Ако Meta не се съобрази с решението, компанията рискува принудителна глоба до един милион норвежки крони ($100 000) на ден.“ Първоначално глобата ще важи до края на октомври, натрупвайки 9 милиона долара за 90 дни.
Тобиас Джудин, служител в Норвежкия орган за защита на данните, каза в изявлението, че забраната няма за цел да попречи на платформите да работят изцяло, а по-скоро да „гарантира, че хората в Норвегия могат да използват тези услуги по сигурен начин и че техните права са защитени“. Но „всички бизнес модели трябва да зачитат поверителността като човешко право“, добави Джудин. „Потребителите трябва да имат достатъчен контрол върху собствените си данни и всяко проследяване трябва да бъде ограничено.“
Норвежкият регулатор на данните иска Meta да спре да показва на потребителите персонализирани реклами въз основа на личната им онлайн активност и местоположение. Такова инвазивно търговско наблюдение за маркетингови цели, каза Джудин, е „един от най-големите рискове за защитата на данните“ и трябва да спре.
Регулаторът твърди, че когато Meta проследява потребители без тяхно знание, компанията може да реши „какви реклами да се показват на някого“ и „какви да не се показват“. Този вид поведенческа реклама укрепва съществуващите стереотипи и може да доведе до натрапчиво профилиране и несправедлива дискриминация на потребителите.
Норвегия иска Meta да показва на потребителите на Facebook и Instagram само реклами, които се основават на информация, която те разкриват в секцията „Информация“ на своите профили. Около 82% от пълнолетното население в Норвегия е във Facebook, а 65% е в Instagram.
Норвегия е първата европейска страна, която сериозно ограничава рекламния бизнес на Meta след решението на висшия съд на ЕС, въпреки че ирландската Комисия за защита на данните следи отблизо Meta, за да гарантира спазването на GDPR.
Мат Полард, говорител на Meta, каза в изявление, че компанията се бори с липсата на регулаторна яснота относно поверителността на данните в ЕС. „Продължаваме да се ангажираме конструктивно с ирландския DPC, нашият водещ регулатор в ЕС, по отношение на спазването от наша страна на неговото решение. Ще преразгледаме решението на DPA на Норвегия и няма незабавно въздействие върху нашите услуги“, каза Полард.