От БАСКОМ предлагат той да замени сегашния „Информационни технологии“
Учебният предмет „Информационни технологии“, който в момента се изучава от 1 до 12 клас в училищата, трябва да бъде заменен от друг, наречен „Мислене“. Мнението е на Явор Джонев, зам.-председател на Българската асоциация на софтуерните компании /БАСКОМ/ и председател на Института за прогресивно образование.
В интервю за БТА той е обяснил, че учебният предмет „Информационни технологии“ е неадекватен и губи времето на учениците. Методите и съдържанието трябва да бъдат изцяло обновени. Предметът трябва да се насочи към творчество, мислене, дизайн и информатика, смята Джонев.
Новият предмет ще изгражда в учениците умения за решаване на проблеми, способности за разсъждения, моделиране и творчество по произволни въпроси. Информационните технологии ще са вградени в процеса на обучение и така учениците ще придобиват умения за работа и с тях.
Министерството на образованието и науката има положително отношение към тази идея, каза още Джонев. Ще бъде създаден екип, в който ще има представители на висшите учебни заведения, на министерството и на софтуерната индустрия. Той ще разработва съдържанието на новия предмет и ще го изпробва в реална среда. Това ще е дълъг процес и вероятно ще отнеме няколко години, уточни Джонев.
Работната група също така ще е отговорна за преквалификацията на учителите. Преподавателите по „Мислене“ ще минават специално обучение и ще помагат на колегите си, които преподават други предмети, за да развиват в децата същите умения.
Учебният предмет „Мислене“ ще започне да се въвежда пилотно на отделни места още от следващата година. Това е необходима стъпка преди официалното въвеждане на новия предмет в учебната програма, обясни още Джонев.
Успешно реализирани подобни проекти има в САЩ, Финландия и Сингапур.