петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12830 прочитания

    Как образованието може да бъде демократизирано?

    Яков Хехт, създател на първото определящо се като демократично училище в света, пред Economy.bg
    13 февруари 2014, 14:23 a+ a- a

    Яков Хехт е международно известен практик и теоретик на демократичното образование, теория на обучението и обществената промяна на образованието. През 1987 основава Демократичното училище в Хадера (Израел) – първото училище, което се нарича демократично. Оттогава до днес е основал лично или е участвал в основаването на десетки демократични училища в Израел и по света. Автор на книгата „Демократичното образование”. Демократичното училище е самоуправляваща се образователна общност на родители, учители и ученици, които вземат решения чрез общо събрание, в което всички имат равен глас. В основата на подхода е свободният избор на детето в различни образователни области – учениците сами избират какво и как да учат. Общността създава и се грижи за място, на което децата между 4 и 18 години израстват и се самоуправлява демократично.

    Свързахме се с Яков Хехт, за да ни разкаже повече за опита му в основаването и управлението на демократични училища преди участието му в „Първата национална среща за свободно развитие на образованието” в София на 15 и 16 февруари 2014.

    Г-н Хехт, какво означава демократично образование?
    Демократичното образование е изградено според ценностите на демокрацията и човешките права. То е липсващото парче в пъзела на живота в демократичната култура. Повечето страни, след като станат демократични, запазват старите си образователни системи, които подготвят децата за живот в диктатура. Демократичното образование може да е основата за създаването на нова демократична култура.

    Какво конкретно означава да се третират децата като равни в процеса на вземане решения, които ги касаят?
    Животът в демокрацията се характеризира със свободата на избора. Правим избор и после поемаме отговорност за тези избори за начина си на живот. По този начин ние влияем на обществото, в което живеем. Демократичното образование осигурява на ученика същите условия, така че неговият живот да се характеризира от избор и отговорност.

    Каква беше мотивацията Ви при основаването на Демократичното училище в Хадера? Най-вече, за да има място, където да се чувствам спокоен, когато изпращам децата си на училище (въпреки че това стана години преди да се роди най-малкото ми дете).

    Беше ли предизвикателство да стартирате училище извън стандартните норми?
    Разбира се. Беше голямо предизвикателство да се убедят родителите, Министерството на образованието в Израел и въобще да се превърнат мечтите в работеща реалност.

    Колко демократични училища има в Израел в момента?
    Днес в Израел има 26 демократични училища, които са признати от властите.

    Планирате ли да откриете такива училища и в България?
    Бих се радвал да помогна в това важно пътуване.

    Има хора, които критикуват подхода Ви. Те смятат, че децата са неспособни да правят много неща сами и имат нужда от авторитет, който да ги ръководи и напътства или че децата никога няма доброволно да научат нещо трудно или ценно. Как бихте отворили на тези критики?
    Аз смятам, че възрастният има ключова роля и връзката между него и ученика е в основата на образователния процес. Въпросът е дали тази връзка е еднопосочна, т.е. такава, при която учителят дава информация и инструкции на ученика, или се основава на диалог и взаимно учене, както и дълбоко познанство между учителя и ученика. Това е основен въпрос, който смятам, че изисква отговор в бъдеще.

    Как онлайн обучението и MOOC допринасят за демократизирането на образованието?
    Ние в Израел имаме значителен опит в използването на MOOC (масови отворени онлайн курсове -МООК). Те създават т.нар. flipped classroom (изнесена класна стая), при която учащите могат да се запознаят с уроците сами вкъщи, а срещата в училище да е посветена на развитие на връзката между тях и преподавателя и на работа и упражнения заедно в група.
    Международният опит досега показва, че само 4% от учащите завършват МООК, но когато тези курсове са съчетани с реални срещи, между 50% и 100% от студентите във висшите училища завършват успешно.

    Как виждате бъдещето на образованието?
    Социалните и икономически системи навсякъде по света са в процес на значителни промени в момента и навлизат в ерата на знанието. В тази ера по-голямата част от човечеството ще трябва да работи за създаването на ново знание чрез сътрудничество и съвместна работа. Образователните системи се подготвят бързо за тази промяна – от пирамидална към мрежова парадигма. Смятам, че в близко бъдеще ще станем свидетели на напълно нови възприятия за образованието.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 4 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 4 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 4 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 7 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години