През годините тя се увеличава, като от 2001 ръстът е над 30%, показва анализ на ICCT
Несъответствието между разходът на гориво, който производителите обявяват, и реалният разход се увеличава до 42% през 2016. Това показва анализ на International Council on Clean Transportation (ICCT), организацията, която първа съобщи за проблема с разминаването при обявен и реален разход на гориво при Volkswagen.
От 2001 насам организацията измерва разликата между официално обявения разход на гориво от производителите и реалния разход, който автомобилите правят на пътя. През 2001 тази разлика е била в размер на 9%, а днес вече е 42%, което е повече от четворно увеличение. Това означава €450 годишно повече разходи за гориво за крайния потребител.
До тези данни ICCT са стигнали заедно с Организацията за приложни научни изследвания на Нидерландия (TNO), след като са изследвали приблизително 1 милион автомобила от 7 европейски държави. Според данните на TNO между 2003 и 2013 разликата се е увеличила с 25%, а до 2016 разликата вече е 40% за частните автомобили и 45% за корпоративните.
Графика на разликите между обявените от производителя нива на разход на гориво спрямо различни информационни източници, включително за частни и корпоративни автомобили
Анализът използва данни от 13 различни източника, включително потребителски сайтове, лизингодатели и автомобилни списания.
Според д-р Петек Мок, управляващ директор на ICCT, около ¾ от разликата в разхода на гориво, обявен от производителите, и реалния идва от „дупки в текущите регулации“. Причината е, че производителите обявяват разход на гориво на базата на специални тестове, а не на шофиране в реални условия. Така например автомобилите могат да се оборудват със специални гуми за теста.
Друга една трета от разликата се дължи на прилагането на технологии, които се оказват по-ефективни по отношение пестенето на гориво при тестове, отколкото при шофиране в реални условия. Подобна система е старт-стоп системата за двигателите. Освен това някои дейности в автомобила, които увеличават разхода, са винаги изключени по време на тестване. Пример за такава система е климатизацията в купето на автомобила, уточняват от ICCT.
Карта на Европа, показващи източниците на информация за анализа на ICCT
В момента производителите измерват консумацията на гориво на автомобила чрез теста NEDC (New European Driving Cycle). Тази процедура е създадена през 80-те години на миналия век и не е разработена с цел да измерва консумацията на гориво, уточняват от ICCT. Вече съществува нова, по-подходяща процедура, наречена WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Тя ще бъде въведена в употреба в ЕС през 2017, уточняват още от организацията.
Според д-р Мок новата процедура ще намали текущата разлика на половина, но има нови „дупки“ в регулациите, които могат да доведат до ново увеличение на тази разлика в бъдеще. Според него поради тази причина са необходими допълнителни мерки, включително тестване на консумацията и отделените вредни емисии по време на шофиране по реални пътища, както и независимо наблюдение на тестването на автомобили в реални пътни условия.