неделя, 28 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6547 прочитания

    Следването на правилата е гаранция за успех

    Красимир Кръстенов – Франчайзополучател на Subway
    18 ноември 2010, 05:48 a+ a- a

    Subway e световна франчайз верига на годината според TOP 500  на Еntrepreneur.com. Компанията заслужи този приз за 2009 със своите над 32 000 ресторанта в 91 страни по света. Компанията е основана през 1965, а първият франчайз ресторант е отворен през 1974 г.

    Към днешна дата Subway има подписани 27 договора за територията на България и 13 действащи обекта. Задачата, която е поставена за регион България, е през следващите три години обектите да нараснат на 40.

    Обучението на мениджъра е в рамките на 2 седмици в зависимост от езика, който владее - съответно във Франция, Германия, Русия, САЩ или Дубай. Всеки съдружник получава пълното ноу-хау и цялата необходима подкрепа при изграждане на ресторанта и през целия период на договора.


    Г-н Кръстенов, вие сте в бизнеса от много години. Откога имате и франчайз?
    В частния бизнес съм от 15 години. Дейностите, с които се занимавам, са доста разнообразни. От франчайзинга, който управлявам, до производството на вино и спиртни напитки в завод „Вини – Сливен”, на който съм директор.  Занимава се и със селскостопанска дейност, която е свързана с бизнеса ни с вино и спиртни напитки.

    Как решихте да вземете франчайз?

    През 2003 завърших курса, който е задължителен за Subway, и от началото на 2004 оперираме този франчайз в България. Ние сме най-старите франчайзополучатели на Subway за България, а към днешна дата вече има подписани 27 договора за територията на България и 13 действащи обекта. Задачата, която е поставена за регион България е, през следващите три години обектите да станат 40.

    Как решихте да се вземете франчайз, още повече, че по това време сте имали собствен бизнес?
    Идеята дойде от мой много добър приятел, който предложи да се захванем с тази дейност. Впоследствие научих повече за франчайзинга.  През 2003 това беше съвсем нова дейност за България. Всъщност аз наследих договора, тъй като този приятел го беше получил година по-рано и вече беше открил ресторант в България. Това, което мога да кажа, е, че франчайзингът, особено от такива големи международни фирми, е най-ценен, когато се обхващат нови пазари и в трудни икономически ситуации като настоящата. Утвърдената марка е гаранция за сериозно развитие и за успех на начинанието.

    Когато човек има собствен бизнес, може да го развива, както намери за добре. Но когато работи за утвърдена марка трябва да спазва определени правила. Това не е ли ограничаващо за един предприемач?

    Правилата, които ги дава компанията майка, казано на прост език, са железни. Те са конкретни, точни и изискват пълно съблюдаване. Именно това е гаранция за успеха. Правила, които безусловно определят границите на изпълнения и отчетност, не са ограничаващи. Ние, свободните предприемачи, не бяхме свикнали да се подчиняваме на правила, това е истина. Но успехът се гарантира със спазването на правила. Могат да бъдат правила, които са съставени някъде и ти трябва да ги изпълняваш, могат да бъдат и правила, които сам съставяш за своя бизнес. От опита, който имам в семейството на Subway  и като свободен предприемач в другите си бизнеси, мога да кажа, че изпълнението на правилата е гаранция за успех.

    Вие ръководите и други дейности освен франчайзинга. На кой от бизнесите си отделяте най-много време?
    Фирмата-майка има правила и за това - колко време трябва да присъстваш на обекта. Това време съвсем не е малко. Буквално се изисква ежедневен контрол. Погледнато реално обаче имено създадените правила ми позволяват по-лесно да управлявам бизнеса. Веднъж приучени да следват правилата, хората започват да вършат работата почти машинално.

    Пренасяте ли  част от тази култура в другия си бизнес?
    Стремя се да го правя, но не е толкова лесно. Особено в производствено предприятие, където се изискват технологични графици, обвързаност и т.н.  В Subway нещата са лесно изпълними. Направени са така, че да не се замисляш по отношение на приложението им, а само за точното им спазване.
    Каква първоначална инвестиция е необходима?

    Аз се стремя да ги пренеса главно по отношение убедеността на персонала, че работейки на определено работно място, трябва добре да познават изискванията за него и да ги изпълняват. Понякога ние малко по-свободно тълкуваме задълженията си и това рефлектира в занижени резултати на компанията.

    Франчайзингът е възможност да стартираш бизнес. Голяма ли е първоначалната инвестиция, която се изисква?
    Има франчайзи, където получаваш правото да управляваш бизнес, но специално Subway изисква изцяло да финансираш съответното заведение. Това включва изграждането на обекта, който е с дизайн, строителство, оборудването и т.н., изцяло по чертежи и технологични карти на Subway. За един такъв обект инвестицията е в порядъка на 70 000 евро.

    Франчайзодателят оказва ли ви помощ при стартирането и каква?
    В момента, в който изявиш желание да получиш право на франчайз и да подпишеш договор, посочваш локацията, която си избрал, и тя се съгласува. Фирмата-майка, на база на своя опит в целия свят, дава становището си за силата на локацията. Трябва да ви уверя, че това е много полезна и важна информация. Ако я спазваме, успехът е почти наполовина гарантиран.
    Бързото хранене предполага първична подготовка, добро и бързо обслужване. Всичко това като ноу-хау фирамта-майка ни го е предоставила. Ние сме открили вече три обекта, но ,най-ценното, което ни помогна при откриването на първото заведение, беше близката помощ от страна на фирмата. Тук бяха командировани хора, които следяха изцяло изграждането на обекта, доставката на оборудването, подготовката на персонала.

    Вие имате ли ограничения колко заведения да откриете и къде?
    По принцип няма ограничения в бройката, единствено се изисква да се сключва нов франчайзинг договор. Разбира се и локацията да бъде съвместима със стратегията за развитието на страната. Това, което Subway препоръчва, е един франчайзополучател да открива обекти в един район, за да може да осъществява необходимия контрол.

    От ваша гледна точка, какво е най-трудното в този бизнес?
    Ако започнем стъпка по стъпка, първо да се осигури сумата, която е необходима за инвестицията. След това да накараш хората да заработят за каузата. Сред нас работят предимно млади хора, голяма част от тях са студенти. За повечето от тях това е първо работно място. Трябва да ги мотивираш, да ги стимулираш, да им осигуриш добри условия – гъвкаво работно време, добро заплащане. Другото е приучването да се работи по норми, които буквално те карат почти машинално да изпълняваш част от задълженията. Но уверявам ви, че работейки в определените часове и изпълнявайки установени и заучени правила, е много по-лесно, отколкото да интерпретираш на работното място.

    Вие имате и частен бизнес. Откъде печелите повече – от франчайзинга или от собствения си бизнес?
    Франчайзингът, специално за Subway, е успешен бизнес. Дори и сега по време на кризата, която е обхванала целия свят, ние продължаваме да имаме не само положителни, но и съвсем задоволителни резултати. В частния бизнес също съм на положителни и задоволителни резултати, но повярвайте ми, там усилията са много по-големи. Създаването на самостоятелен печеливш бизнес се прави дълго време и отнема години.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 2 дни
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 2 дни
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    26 април 2024, 13:50
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    26 април 2024, 11:47
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години