вторник, 19 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10859 прочитания

    Modis Bulgaria: Ще открием още 1500 работни места до 3 години

    Ще открием софтуерен инженерен център в София и Пловдив, планираме нов офис във Варна или Бургас – Филип Рувре, изпълнителен директор на компанията, пред Economy.bg
    07 януари 2020, 16:02 a+ a- a

    В края на 2019 Modis Bulgaria откри нов офис в Пловдив. В момента там работят около 50-60 души, като плановете са те да достигнат до 300 души. Освен в града под тепетата компанията има два офиса в София, където работят 1300 души. Според плановете Modis трябва да увеличи служителите си в България до 3000 в рамките на три години. Компанията си поставя за цел и откриване на софтуерни инженерингови центрове в София и Пловдив, както и откриване на нов офис във Варна или Бургас.
    Наскоро Modis започна работа по проект на най-голямата търсачка в света, която аутсорсна модерирането на общности към България. У нас се модерира съдържание на над 20 езика, вкл. и на български, признаха от компанията пред Economy.bg.

    За да разберем повече за плановете на аутсорсинг компанията у нас и за новите й проекти, както и какво е бъдещето на аутсорсинга в ерата на автоматизацията – разговаряхме с Филип Рувре, старши вицепрезидент, управител „Бизнес решения и продажби“ в Modis, и изпълнителен директор на Modis Bulgaria.

    Защо Modis откри офис в Пловдив и ще се разширява ли още?

    Филип, наскоро открихте нов офис в Пловдив. Какво стои зад решението ви да разширите присъствието си в България?
    Основната причина е фактът, че нашият бизнес се разраства и се нуждаем от пространство. Трябва да намерим различни локации, накъдето да се разширим, както и да открием ресурсите и уменията, които търсим, за да доставяме услугите си. В Пловдив съзряхме голям потенциал, що се отнася до наличие на кадри с различни умения.

    Планирате ли да се разширите към други градове?
    Да, всъщност искаме да се разраснем още. Планът ни за България е да удвоим размера на компанията през следващите три години. В момента сме почти 1500 души. Искаме да достигнем 3000 след 3 години. За тази цел трябва да се разширим към различни градове. София има ограничен потенциал. Срещаме много трудности да растем в града. Затова избрахме Пловдив като първа следваща стъпка.

    Към кои други градове сте се насочили?
    Най-вероятно някои от черноморските градове. Може би Варна или района около града. Бургас също е възможност, която проучваме.

    Кой е основният фактор за подобно решение?
    Комбинация от фактори е. Наличие на кадри с технически умения или хора, владеещи специфични езици. Имаме много дейности, които изискват служителите да говорят с клиентите ни на различни езици, напр. за техническа поддържка. Така че е комбинация от наличие на кадри, инфраструктурата също е много важна.

    Колко служители има Modis в България и колко нови работни места планира да открие?

    Колко служители имате в момента в Пловдив и София? И какви са конкретните ви планове за растеж там?
    Бизнесът ни е доста динамичен. Така че броят на служителите ни варира с между 10-15%. В момента в Modis Bulgaria сме около 1400 души, като около 1300 от тях са в София в двата ни центъра, защото имаме два офиса тук. В офиса ни в Пловдив сега сме около 50-60 души. Планираме да достигнем до 300 души там. Тъкмо започнахме да подготвяме и втория етаж за работа, като ще добавим още 170 работни места през второто тримесечие на следващата година.

    Върху какви проекти работят те?
    В Пловдив започнахме да работим, като преместихме съществуващи операции от София, за да гарантираме, че стартираме нова локация, продължавайки устойчиво бизнеса без прекъсвания. Затова не тръгнахме с нови проекти. Намерението ни в Пловдив е да продължим да разрастваме този бизнес, който всъщност е център за обслужване на клиенти на различни езици, и да открием център за разработване на софтуер. С други думи, ще инвестираме още в софтуерни инженери. Фокусът ни вече ще е върху т.нар. „умна индустрия“ – обединението между ИТ и инженеринг. Става дума за вграден софтуер в аутомотив индустрията или електрическите коли - в днешно време всичко е компютър на колела. И ние инвестираме в тази дейност.

    Планирате да откриете софтуерен инженерен център в Пловдив или в София?
    Всъщност и на двете места. Вече имаме малък обем подобна дейност в София, която разширяваме. Имаме Innovation Lab, в който работят около 20 софтуерни разработчици. Така че това е нещо, което стартираме, но вярваме, че Пловдив също има голям потенциал. Така че ще инвестираме и там. Следващият ни проект в областта на софтуера всъщност ще бъде реализиран в Пловдив.

    "Има риск, че в даден момент ще стигнем до война за кадри".

    Имате ли трудности с намирането на точните кадри в София и в Пловдив?
    Определено. Но това не е трудност само за България, а е глобален проблем. Всички знаем, че има голям недостиг на кадри. Така че, да, в София става все по-трудно да намерим хора. Заплатите растат драстично, което, разбира се, е прекрасно от социална и лична гледна точка, но прави бизнес динамиката по-трудна.

    Смятате ли, че това е устойчиво в дългосрочен план?
    Имате предвид устойчиво да продължат да растат заплатите ли? Смятам, че да, това е неизбежно. Няма как да спрем това. Ние като организация трябва да се научим да растем в тази реалност. Това е комбинация между това да се опитаме да увеличаваме заплатите и да задържим служителите, защото в противен случай те ще потърсят други възможности. В същото време трябва да обучим нашите служители, занимаващи се с „продажби“, и да обясним на клиентите си за ситуацията, която налага увеличаване на разходите.

    Смятате ли, че този модел е устойчив за България като инвестиционна дестинация?
    Има риск, че в даден момент ще стигнем до война за кадри. Смятам, че глобално погледнато е устойчиво. За щастие, в момента, а и през следващите години, разходната структура на страната ще остане по-ниска, отколкото тази в много големи западноевропейски страни, като САЩ, Великобритания, Франция или Германия. Те остават високоразходни страни. И дори разходите да се повишават по-бавно там, те все още растат. България ще остане още известно време назад в това отношение, което дава конкурентно предимство на страната. Затова считам, че е устойчиво. Какво ще стане след 15 години, не съм сигурен, но определено следващите 5 до 10 години ще продължим да растем тук. Разходната структура ще се промени, ще трябва да продаваме по-добре.
    Споменах MIA LAB (Modis Innovation & Automation Lab) – една от целите на тази лаборатория е да се намерят възможности да се освободят ресурси, за да предоставяме ефективност на нашите клиенти. Защото с увеличаването на разходите ние ще трябва да намерим алтернативи, за да намалим цената.

    Какви езици покривате в България?
    В отдела за техническо обслужване работим с 40-42 езика. Това са основните езици, с голям фокус върху немския. Половината от служителите ни са немскоговорящи. Очевидно английският е задължителен за всички. Имаме също много френско- и италианоговорящи. Освен тях обслужваме на езици като полски, румънски и скандинавските езици. Предлагаме доста голямо разнообразие.

    Всичките ви служители ли са българи? Имате ли хора от други страни?
    Около 90% от служителите ни са българи. Имаме и хора от съседни на България страни.

    От страни от или извън ЕС са?
    Да, основно от европейски страни. Може би има няколко изключения от страни като Украйна и САЩ.

    Какво прави Modis за най-голямата търсачка в света?

    Знам, че работите по проект за най-голямата търсачка в света, като модерирате общности за тях. Какво конкретно означава модерирането на общност?
    Да, работим за тази голяма компания. При модерирането на общности става дума за преглеждане и проверка на информацията, достъпна в търсачката. Това включва премахване на съдържание и гарантиране, че то е безопасно. Трудност представлява голямото количество сексуално съдържание или такова с насилие, както и свързаното с терористична дейност.
    Подкрепяме нашите служители. Обучаваме ги, има психолози. Защото това е доста трудна работа. Преглеждат голямо количество съдържание с насилие, което трябва да бъде премахнато.

    Защо най-голямата търсачка в света реши да изнесе тази дейност в България?
    Основната причина е, че те аутсорсват това, което считат за комодитизирана услуга или нещо, което не е част от основния им бизнес и което не им е основен фокус. Бизнесът им създава това съдържание и те търсят партньори, които да им помогнат в работата с него.
    Защо България? Първо, защото ги убедихме. И най-вече заради наличните ресурси в страната. Тук говорим за съдържание от 50-60 държави, което съответно е на 50-60 различни езика. Така че ни трябваха хора, които имат уменията и точните езикови познания за този тип работа.

    Преглеждат ли съдържание и на български език?
    Да, правят го.

    Съдържание на какви други езици се модерира?
    За този конкретен проект мисля, че говорим за 22-23 езика. Като тук се включват основните европейски езици, а също и руски, китайски мандарин, японски.

    Има ли бъдеще аутсорсинга в ерата на автоматизацията?

    Как виждате бъдещето на аутсорсинга в ерата на автоматизацията?
    Определено бизнесът се трансформира. Не можем да работим както преди 5 или 10 години, а чрез автоматизация. Мисля, че аутсорсинга го очаква добро бъдеще или поне организациите, които могат да се трансформират и да се адаптират към променящия се свят. За мен автоматизацията е просто средство, което подпомага трансформацията. Не вярвам, че през следващите 5 до 10 години, ще загубим работните си места заради автоматизацията. Смятам, че тя ще ни помогне да сме по-ефективни. Много хора се страхуват от автоматизацията и роботиката, но ние в Modis ги разглеждаме като възможност да се освободят ресурси, защото, както казах по-рано, на нас ни липсват хора. Така че автоматизацията е начин да запазим служителите си и да им предоставим различни възможности.

    Планирате ли да автоматизирате някакви процеси тук?
    Всъщност вече го правим. Стартирахме нашата лабораторията за иновации с един от партньорите ни в София преди три години. През този период сме автоматизирали около 25 различни процеса, т.е. осъществихме и приключихме 25 проекта. Основният фокус беше да идентифицираме процесите, включващи много повторяеми задачи и изискващи интензивен човешки труд, които да могат да бъдат автоматизирани. Ако преди даден процес е изисквал човек да кликва на 10 различни места, то сега ние разработихме робот, който да прави това. Вместо служителят да кликва 10 пъти, ще го прави 2 пъти. Така работата става по-ефективна.

    Какъв е потенциалът и предизвикателствата на аутсорсинг сектора в България? Много експерти твърдят, че страната не може да разчита в дългосрочен план на аутсорсинга, а по-скоро трябва да се фокусира върху разработването на продукти в индустрията.
    България има едно предимство и един недостатък. Предимството са хората. Работя тук от 12 години. Повечето от служителите на ключови позиции са българи, като някои от тях работят и в чужбина понякога. Така че наличието на отлични кадри е плюс. Същевременно основната трудност е размерът на страната с население по-малко от 8 млн. души, като голяма част от тях живеят в чужбина. Така че основният проблем е недостигът на ресурси. В един момент няма да имаме хора, които да работят.

    Какво стои зад решението на Modis да се отдели от Adecco, включително и в България?
    Всъщност България беше една от първите страни, където го направихме. Макар че Modis като бранд съществува от 15 години с придобиването в САЩ.
    Adecco е компания по набиране на персонал. Това е основният ни бизнес, който представлява 90% от дейността ни. Отдавна се занимаваме и с аутсорсинг услуги под бранда на Adecco. Основната причина за промяната е пазарът, който ни тласкаше в тази посока, защото имахме нужда от фокус. Много трудно е да се позиционираш на пазара като организация, известна като компания по набиране на персонал, и после да отидеш при същия клиент и да се опиташ да му продадеш услуга или решение. На него ще му е трудно да разбере това положение и да повярва, че можем да му предоставим услугата. Така че една от причините беше фокусът и създаването на бранд, който да стане известен с бизнеса си по предоставяне на услуги и решения. Не е проблем да сме част от Adecco групата, защото това ни печели доверие и ни дава финансова стабилност, но е важно и да имаме фокус и да бъдем припознати на пазара като играч в бизнеса с услуги.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    Apple води преговори за вграждане на Gemini на Google в iPhone
    Компанията е водила преговори и с OpenAI
    преди 16 часа
    Китайски доставчик на части за Tesla ще строи завод у нас
    Плановете са да бъдат разкрити до 200 работни места край Пловдив
    преди 16 часа
    Президентътвръчи мандат за съставяне на правителство на Мария Габриел
    Тя бе посочена като кандидат за министър-председател от ПГ на ГЕРБ-СДС
    преди 18 часа
    преди 19 часа
    В тази част на София цените на жилищата стигат 7 000 евро на кв. м
    Покупките на имоти на абсолютна стойност над 600 000 евро в столицата растат с 50%, отчитат от Unique Estates
    преди 22 часа
    Паскал Донахю: Ползите от приемането на еврото в България ще са за всички – и за българите, и за цяла Европа
    По време на посещението си у нас председателят на еврогрупата се срещна и с президента Радев