събота, 11 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5019 прочитания

    Kакви са правата и задълженията ни при дистанционна работа?

    Отговори на най-често задаваните въпроси дават експерти. Вижте:
    17 февруари 2021, 10:12 a+ a- a

    Как се регламентират трудовите правоотношения със служители в дистанционна среда на работа? Темата е изключително актуална в условията на пандемия. При адаптирането на работните процеси излязоха наяве много неясноти. Отговори на най-често задаваните въпроси на работодателите се опитаха да дадат юристи и експерти по време на виртуална среща, организирана от MercerMarshBenefits в България.

    Адв. Лилия Петкова, съдружник в Адвокатско дружество „Куюмджиева и Витлиемов“, отбелязва, че дистанционната форма на работа се въвежда при съгласие между двете страни. Заради пандемията от COVID-19 обаче, се дава възможност работодателят едностранно да поиска това. Подобно право той има само докато е обявено извънредно положение или епидемична обстановка.

    Адвокат Петкова съветва мястото, от което служителят ще извършва работата от разстояние, да е предварително определено и конкретизирано. „Препоръчвам това да стане в писмена форма. Липсата на конкретизация може да доведе до много практически проблеми за работодателя“, допълни тя. Сред примерите за възникване на казус са увеличеният риск от трудова злополука, по-голяма вероятност за неправомерно разкриване на поверителна служебна информация и затруднена комуникация. В същото време Кодексът на труда не урежда изрично въпроса с работа от друга държава.

    Петкова коментира и въпроса кой трбява да покрие допълнителните разходи при работа от вкъщи. По думите й според Кодекса на труда работодателят е длъжен да поеме разходите за интернет свързаност на служителя, докато работи от вкъщи. Според нея режийните разходи - за ток, вода и парно, не би трябвало да бъдат покривани от работодателя.

    Експертът коментира и дали трябва да бъде регистрирана в НАП всяка промяна на адреса на дистанционна работа. 

    Кой покрива разходите за "хоум офис"? Трябва ли работодателят да поеме разходите за интернет свързаност и режийните разходи вкъщи?

    Независимо дали става въпрос за извършване на дейност от разстояние, или за надомна работа, работодателят носи отговорност за здравословните и безопасни условия на труд. Съответният закон позволява той лично или негов представител, както и синдикалните организации, да проверят дали безопасните условия на труд са налице, пояснява д-р Димитър Софиянски, консултант в „Респонса Превент“.

    Има ли право работодателят да посети служителя в дома му, за да провери работните условия и може ли работещият да откаже такова посещение? Може ли служителят да поиска посещение от контролнен орган, ако смята, че работодателят не му е осигурил
    здравословни и безопасни условия на труд вкъщи?

     

    Димитър Софиянски коментира и каква документация трябва да подготви работодателят по здраве и безопасност в съответствие с нормативните актове в условията на дистанционна работа.

    Какви документи трябва да подготви работодателят по здраве и безопасност в условията на дистанционна работа?

    Как се регламентира работата от морето и споделените офис пространства, също беше сред въпросите, които уебинарът засегна.

    Адвокат Петър Боюклиев, съдружник в Адвокатско дружество „Йорданова, Ризова и съдружници", тълкува, че според законодателя дистанционна работа като правило ще бъде извършвана на територията на България. Все пак, няма изрична забрана отдалеченото място да е извън страната. Затова договаряне на дистанционна работа от чужбина не би следвало да се счита за нарушение на трудовото законодателство, допълва адв. Боюклиев. Той предупреждава, че са възможни определени усложнения и рискове за работодателя.

    Може ли дистанционната работа да е от различни местоположения или следва да е от едно и фиксирано?

     

    Боюклиев коментира и въпроса как в условията на дистанционен труд може да бъде връчено уведомлението за освобождаване от работа на служител.

    Как в условията на дистанционен труд може да бъде връчено уведомлението за освобождаване от работа на служител?

    Таня Генова-Барбова, директор Човешки ресурси за Централна и Източна Европа на DXC Technology, и Албена Йорданова, старши мениджър на отдел „Администриране и работни заплати" в UniCredit Bulbank, споделиха своя опит с успешни практики в ИТ компании при гъвкаво работно време. Те акцентираха и върху онлайн оформянето на документация и цялостни дигитални решения за HR администриране. Двете засегнаха и въпроса за разходите, които работодателят е длъжен да покрива, докато служителят работи дистанционно.

    Как гарантираме защита на данните, когато нямаме пряка видимост? Как се регулира въпросът с извънредния/нощен труд при работа от разстояние? Има ли максимален/минимален брой часове за отдалечена работа, който трябва да се заложи при дистанционна работа извън пандемична обстановка?

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Вече работи първата за България и региона водородна зарядна станция
    В рамките на минути могат да бъдат заредени леки, лекотоварни и товарни автомобили
    преди 16 часа
    Официалният правописен речник на българския език вече е наличен онлайн
    Той е първият продукт на Български езикови ресурси онлайн или БЕРОН
    преди 16 часа
    Интегрирана концепция на ТИЗ има шансовете да реализира милиардна инвестиция в България
    В концепцията за интегрирани териториални инвестиции участват общините Пловдив, Куклен, Марица и Раковски
    преди 19 часа
    Търговски вериги поискаха от президента вето върху тавана за надценката на хляба
    Ограничаването на свободното ценообразуване ще доведе до изкривяване на конкуренцията, от което ще пострада крайният потребител, отбелязват от СМТ
    преди 21 часа
    Българската "Пластхим-Т" придоби 100% от италианската Manucor
    Сделката се финансира със заем от „Уникредит Булбанк“ и ОББ