понеделник, 10 май 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3431 прочитания

    Да превърнеш кризата във възможност: Тази компания вдига втори завод и открива нови работни места у нас

    Как се расте в криза - Димо Николов, мениджър „Човешки ресурси“ в „Одело България“, пред Economy.bg
    11 март 2021, 13:32 a+ a- a


    Само 1 година след като пусна в експлоатация първата си производствена база, турската компания Odelo обяви, че започва да изгражда втори завод. Той отново ще е в зона "Куклен" до Пловдив, част от "Тракия икономическа зона". Очакванията са той да заработи до ноември тази година, като ще бъдат открити над 100 нови работни места. Така общият брой на работещите в компанията ще достигне 330. Компанията има и развоен център в София, в който в момента работят около 30 души, като средносрочните планове са броят им да достигне до 45. Освен фарове за „Мерцедес“ фирмата стартира и серийно производство на светлини за „Дачия”.
    “Одело България” е част от odelo Group – водеща международна компания в разработката и производството на светлини за автомобилната индустрия в 10 завода по света. Сред клиентите на компанията са най-големите автомобилни марки - Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, Renault, Opel, Ford, Skoda, Seat, Dacia, Toyota, Fiat, Rolls Royce, Bentley, Maybach, Porsche и др. Началото на историята на “Одело” в България е поставено през 2019 с откриването на завода в "Тракия икономическа зона" и развойния център в София. За инвестицията си в страната, компанията е удостоена със сертификат за инвеститор Клас А от Министерство на икономиката.

    Повече за плановете на компанията у нас – Economy.bg разговаря с Димо Николов, мениджър „Човешки ресурси“ в „Одело България“.

    Димо Николов, мениджър „Човешки ресурси“

    Г-н Николов, Odelo отваря втори завод в България насред пандемия, когато много компании затварят заводи. Как успявате да разширите инвестицията си у нас във времена на криза?
    Мога да кажа, че пандемията не промени съществено нашите инвестиционни планове. Ситуацията с коронавируса със сигурност се отразява на автомобилния сектор, но ние нямаме драстичен спад в поръчките, който да налага предприемане на стъпки към реорганизиране или намаляване на производството.
    Намеренията, които са отпреди коронавируса, остават същите и ние разширяваме бизнеса. Нещо повече – проекти, които до момента са били работени от други компании, в момента се пренасочват към нашия завод.
    На пазара за автомобилни светлини има няколко големи играча, един от тях е „Одело” и между нас има конкуренция кой да взима новите проекти на автопроизводителите. Ние успяхме. Съвсем скоро при нас идват нови световни брандове, а „Даймлер” с Mercedes остават като клиенти. До два месеца например стартираме серийно производство за „Дачия”.

    В Куклен ли ще бъде отново локацията на втория завод?
    Да, вторият завод ще се намира в непосредствена близост до първия, в рамките на "Тракия икономическа зона".

    Каква е стойността на новата инвестиция?
    Инвестицията ще бъде за около 10 милиона евро, от които 4 милиона евро са вложени в машини.

    Кога очаквате да заработи новия завод?
    Надяваме се всичко да е готово до октомври или ноември месец тази година. Имаме основание да вярваме, че това ще се случи, защото в ТИЗ нещата стават бързо, а отделно от това „Одело България” е сертифициран като инвеститор клас А и ползваме съкратени срокове за издаване на документи.

    Какво конкретно ще произвеждате в новия завод и за кои клиенти?
    Нашият бизнес се разширява и планираме да разделим производството в двата завода. В досегашния завод ще остане серийното производство на автомобилни светлини, които се влагат в нови автомобили, а в новия завод ще бъде ситуирано производството на резервни части, които се продават на други дилъри. В момента всичко се прави в съществуващата производствена база. Капацитетът е 10 поточни линии, но вече използваме почти всички мощности, така че се налага разширение. Заводът ни е разположен на 55 000 кв.м, а новият ще е 50 000 кв.м, тоест почти с големината на сегашното производство. Ще представлява производствено хале, склад и малък логистичен център за тях.

    Колко нови работни места ще разкриете?
    В момента работят 215 души, включително администрацията. Планът е до края на тази календарна година да имаме 330 служители. Тоест над 100 души трябва да се присъединят към нашата компания и то точно в производството.
    Не очакваме да дойдат готови кадри, защото у нас няма друга фабрика с подобна дейност. Всички новонаети ще бъдат обучени на място. Изискванията ни никак не са високи – търсим позитивни и мотивирани хора, които имат желание да се развиват в аутомотив сектора. По данни на Аутомотив клъстера около 65 000 души в България са заети в този сектор. Работят над 250 фирми и човек, попадайки в една от тях, може да има развитие в още много други, при това не само в България, а и зад граница. Работата при нас не е тежка физически и двата пола се справят еднакво успешно. Дори имам впечатление, че на поточните линии, където се сглобяват продуктите, жените са доста по-търпеливи и прецизни.

    Какви кадри ще търсите?
    В момента набираме служители предимно за производството – машинни оператори, електрокаристи, електротехници, механици, техници поддръжка на матрици, техници качество. Търсим и производствени и процесни инженери, както и инженери качество, поддръжка и проекти.

    Имате и R&D център в София. Колко служители имате там и планирате ли да разширите екипа?
    В момента в развойния ни център работят около 30 души, като средносрочните планове са броят им да достигне до 45. Активно търсим инженери, които да са специализирани в механичен и оптичен дизайн, електроника, софтуерно тестване, софтуерно разработване и др.

    Кои бяха основните предизвикателства за „Одело България” при адаптирането към новата ситуация?
    По време на първия локдаун в Германия „Даймлер” затвори завода си за около два месеца. За щастие, ние в България успяхме да пренастроим така производството, че да не затваряме. Есента беше още по-леко, тогава „Даймлер” въобще не затвориха. Бих казал, че пандемията рефлектира върху бизнеса ни по линия на пътуванията. Ние сме на етап на активно разширение и много често ни трябват колеги от чужбина или да командироваме наши, за да черпят опит. Необходимостта от постоянни PCR-тестове доведе до известна умора у често пътуващите колегите. Допреди пандемията ние бяхме много отворена компания - постоянно при нас идваха колеги от другите заводи на компанията, клиенти, доставчици и т.н. Този режим беше доста по-оперативен, отколкото сегашния на срещи, разговори и преговори онлайн.
    В бюджета си за 2020 година не бяхме планирали и немалките разходи за дезинфекция, защитни маски и другите здравни мерки, които коронавирусът наложи. Сега обаче имаме опит.

    Как виждате бъдещето на аутомотив индустрията в България?
    Всички се опитват да продължат да работят както преди пандемията. Заводите като нашия обаче са едно звено от цяла верига, накрая е автомобилът. Като цяло няма чувствително понижение на обемите в аутомотив сектора. Там текат други процеси – на окрупняване на производители, на зелената вълна в производството и други.
    България стои добре на тази карта. Заради многото фирми вече има натрупан опит. Дори бих казал, че страната вече е готова като инфраструктура да приеме голям автомобилен производител. Икономическите зони са добре развити и структурирани. А когато търсиш къде да си вложиш парите, гледаш дали са добре другите инвеститори около теб. България е в ЕС, което носи само плюсове, има финансова сигурност. Това са само част от нещата, които ме карат да вярвам в доброто бъдеще на аутомотив сектора тук.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на одело България ЕООД в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 минути
    Работното място през 2021: Вижте кои са основните тенденции
    Проучване на VMware показва, че благодарение на дистанционния модел на работа 82% от бизнес лидерите са привлекли таланти, живеещи извън големи икономически центрове
    преди 56 минути
    преди 1 час
    Русе и ТИЗ създават нов индустриален парк край Дунав
    Новата индустриална зона ще бъде наречена на река Дунав и ще разполага с административен център
    преди 2 часа
    От 1 юни България се включва към "зелния сертификат" на ЕС
    На 14 май предстои приемателно тестване
    преди 2 часа
    Проучване: Българите на възраст между 40 и 50 г. са по-склонни да се обучават за нова професия
    Почти 80 000 българи са преминали през курсове за квалификация и преквалификация през миналата година
    преди 2 часа
    241 са новите случаи на коронавирус у нас
    Положителни са малко над 4% от изследваните