Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в ресторантите на KFC от Радиана Дечева - HRBP в Самекс
Радиана Дечева - Бизнес Партньор Човешки ресурси в Самекс. Снимка: Самекс
В новата рубрика на Economy.bg „Първите дни в...“ HR професионалисти във водещи компании в България разказват какъв е процесът на въвеждане на нови служители. Как се случва и колко време отнема периодът по онбординг, какво да очакват новите служители в своя първи работен ден и как компанията подпомага успешната адаптация на новите си колеги?
Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в ресторантите на KFC от Радиана Дечева - Бизнес Партньор Човешки ресурси в Самекс. Радиана работи в компанията от 1999 г. Преминала е през кариерната стълбица на развитие в ресторантите на KFC от позиция Касиер до Мениджър на ресторант. От 2013 г. Работи в отдел „Човешки ресурси“ първоначално на позиция Експерт Обучение, след това Мениджър Обучение, а от 2019 г. е Бизнес Партньор Човешки ресурси.
Разкажете ни какво да очаква Ваш нов колега в първия си работен ден в компанията? В колко часа и къде (виртуално или на живо) ще започне работният му ден и кой ще е първият човек, с когото ще се запознае?
„Самекс“ е компания, в която има ясни и утвърдени правила и стандарти, които улесняват работата ни и създават добре организирана работна среда. Това е валидно и за процеса по въвеждане на новите хора в компанията.
Първият човек, с когото се запознава и среща новопостъпилия служител в ресторантите е Мениджърът, който провежда обучение по въведение на новопостъпил служител в предварително определен ден и час спрямо възможностите и на двете страни. Да бъдем гъвкави е едно от най-големите ни предимства и това се оценява от нашите служители.
В компанията провеждаме обучение „Въведение“ на живо – естеството на работа не позволява то да бъде виртуално.
Как подпомагате новия служител да се чувства добре дошъл и интегриран в екипа и организацията?
За нас е от изключителна важност новите колеги да се почувстват в първия си работен ден добре дошли и да усетят подкрепата на екипа. Всеки нов колега получава пакет за добре дошъл, който освен обичайните неща като табелка с името, сладка изненада съдържа и специална книжка, която, освен че представя компанията, му дава възможност да придобие по-ясна представа за организацията на работа, правилата и най-вече да отговори на въпросите, които всеки един нов служител има в първия си работен ден.
Спрямо различните позиции/отдели какви обучения преминават новите служители?
Независимо от позицията – дали започва в офиса, или в ресторанта, всеки колега преминава въвеждащо обучение и обучение, свързано с конкретната позиция както електронно, така и практическо.
От 2014 г. стартирахме с използването на електронната платформа за обучение Learning zone, която през 2022 г. надградихме и трансферирахме в новата платформа The Vault. По този начин въведохме електронно обучение, чиято основна задача е да визуализира стандартите ни, да ги събере на едно място и най-вече да дигитализира библиотеката на стандартите, която е изключително богата и се актуализира постоянно. Както сами се досещате, това е един мащабен проект, в който франчайзингодателя YUM! Brands инвестира много и управлява в цял свят.
Освен тези обучения, годишно на ниво ресторанти провеждаме и редица други вътрешнофирмени и външни, които са на различна тематика и са фокусирани върху подобряване на уменията за работа и комуникация. В допълнение мога да кажа, че колегите от Централен Офис участват в различни форуми и обучения в чужбина голяма част от тях организирани от YUM! Brands.
Кои са участниците от страна на компанията в процеса на онбординг и каква е тяхната роля?
Въвеждането на новите служители се извършва от бизнес партньор „Човешки ресурси“ на ниво офис и Мениджър на ниво ресторанти.
Тяхната роля е ключова по отношение на изграждане на връзката между мениджъра и служителя и определя какъв ще е стартът на кариерния път на новопостъпилия служител.
От тях зависи какво ще е първото впечатление за компанията, а както знаете, никога няма да имаме втора възможност да направим добро първо впечатление! Също така е и важно да положат основата на знанията, които след това всеки един прилага в неговата работа.
Какви са инструментите и ресурсите, които предоставяте на новите служители, за да им помогнете да се адаптират по-лесно?
Както вече споменах, разполагаме с богата библиотека на стандартите, различни материали за обучение, които да използват в практиката. Всеки ресторант разполага със специално обособена стая/кът за обучение, оборудвана с лаптоп и интернет, както и с помощни материали за обучение.
Реално обаче ако трябва да конкретизирам, при нас 20% от обучението е теоретично, а 80% практическо. Служителите учат най-лесно и бързо чрез практиката и опита, който придобиват, а за целта разчитаме на нашите треньори, чиято задача е да предадат правилно информацията и стандартите.
Колко време обикновено отнема целият процес на онбординг, включително подготовката и обучението?
Моделът на процеса на обучение преминава през 4 етапа – подготовка, показване и обясняване, практически упражнения и оценка на уменията. За да се направи качествено обучение на служителите в „Самекс“, са необходими около 5 часа, от които приблизително 2 са свързани с подготовката.
Какви предизвикателства срещате най-често в процеса на онбординг и как се справяте с тях?
Едно от най-големите предизвикателства е правилното предаване на необходимата информация, по правилния начин и с необходимото отношение.
Всеки обучаващ има собствен стил и начин на обучение, който трябва винаги да кореспондира с правилата, организацията и типа човек – едни възприемат по-бързо и лесно информацията, други – не. Затова според мен да си обучаващ, е призвание и дарба, а гъвкавостта и търпението са задължителни необходими качества.
Как измервате степента на готовност за работа и приобщаване към екипа на новия служител?
В края на обучението на служителя правим оценка на уменията и анкета в края на първия месец, в която служителите могат да споделят впечатленията си и разбира се, препоръки как да подобрим процеса.
За нас като компания е важно и се интересуваме от мнението на служителите. Нашите служители са нашите вътрешни клиенти и са не по-малко важни.
От 2018 г. провеждаме два пъти годишно проучване за ангажираността на служителите KFC VOICE и за наша радост с всяка изминала година получаваме все по-добра оценка за компанията като работодател, като, освен че повишаваме ангажираността на служителите, получаваме и съвети и препоръки, които след това прилагаме.
Какво бихте посъветвали Ваш бъдещ служител – как да се подготви за първия си работен ден във Вашата компания?
Това, което бих посъветвала новите ни колеги, е най-вече да бъдат себе си и да се настроят позитивно, с усмивка спрямо нашите обещания, които ние в KFC имаме към хората:
-Бъди най-добрия себе си!
-Остави следа!
-Забавлявай се!
Останалото е в нашите ръце. :)
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Самекс ЕООД / KFC в Jobs.bg
Вижте още от рубриката ПЪРВИТЕ ДНИ В...
Първите дни в Kaufland България
Първите дни в Аурубис България