Вижте кои са топ тенденциите, които ще зададат насоките на развитие на бизнеса в региона
България напоследък все по-често отправя поглед към Азия в търсене на нови бизнес възможности. За да се постигне успех в този регион, добре е да се познават тенденциите, които ще движат развитието на местния пазар през следващите години.
Пет са топ тенденциите, на които трябва да обърнем внимание в Азия според списание Economist. Вижте кои са те:
1. Влошаващ се дипломатически климат – рискът от нарастваща враждебност между Япония и Китай, както и между Китай и Виетнам, не бива да се пренебрегва.
2. Застаряващо население и повишаващи се разходи за труд в Китай – застаряващото население в голяма част от Азия създава както пречки, така и възможности за бизнеса. Здравеопазването ще е един от секторите, които имат потенциал за растеж.
Много важна тенденция с импликации върху целия регион е повишаващите се разходи за труд в Китай. Според настоящия петгодишен план на страната средната минимална заплата трябва да расте с поне 13% всяка година. Последица от това според Economist ще е преместването на производство, разчитащо на нискоквалифицирани труд, в други страни. Изданието посочва, че разходите за труд във Виетнам са 40% по-ниски от тези в Китай, а в Бангладеш – 60%. Същевременно компании от производствения сектор в Япония, Тайван и Южна Корея се притесняват, че повишаващите се разходи за труд ще стимулират китайските фирми да се ориентират към по-високотехнологични продукти, което ще засили конкуренцията.
3. Повишаващи се потребителски очаквания на разрастващата се средна класа в региона – азиатското общество все повече отдава значение на качеството за сметка на количеството. Вече се ценят чистият въздух, безопасната храна и продукти. Това ще промени продуктите, които се произвеждат, и начина, по който се създават.
4. Интернет ще промени из основи бизнеса в Азия – интернет компаниите в региона създават изцяло нови икономически сектори. В дългосрочен план онлайн компаниите ще контролират голяма част от азиатската икономика, отбелязва Economist. Онлайн продажбите в Китай се очаква да надминат тези в Америка тази година.
5. Конкуренцията от западни мултинационални компании в Азия се засилва - това налага азиатските фирми да се адаптират, като инвестират повече в иновации и в изграждане на глобални марки.