През март тази година китайският президент Си Дзинпин направи първото си посещение в Европа като лидер на страната. В рамките на визитата си той призова за засилване на сътрудничеството между китайски и европейски компании. Неотдавна провинция Съчуан в Западен Китай обяви инициатива за насърчаване и подпомагане на фирмите от региона, желаещи да си сътрудничат с европейски и чужди компании. В продължение на тази и други инициативи най-голямата информационно-консултантска мрежа за бизнеса в Европа - Enterprise Europe Network, и партньорът й в Западен Китай - Европейският иновационен център в Ченду (столица на провинция Съчуан) организираха посещение на китайска бизнес делегация в Европа. Близо 80 китайски иновативни предприятия посетиха Брюксел (Белгия), Прага (Чехия) и Хамбург (Германия) в средата на юни, с цел намиране на подходящи партньори от Европа за проектно, технологично и бизнес сътрудничество.
Economy.bg беше единствената медия, поканена на събитието. Разговаряхме в Брюксел с един от ръководителите на мисията – Кени Су, за да ни разкаже повече за това какви партньори търсят китайските фирми в Европа.
Какви партньори търсят китайските компании в Европа?
Г-н Су, каква е целта на събитието, което организирате? Най-общо казано целта на събитието е да се насърчат възможностите за двустранно сътрудничество между малки и средни предприятия от ЕС и Китай.
Защо китайски компании имат интерес от бизнес партньорство в Европа? Китай и Европа поддържат много добри политически отношения. Правим бизнес заедно от много години. Има много съвместни инициативи между европейски и китайски компании. Време е сега да задълбочим отношенията ни в областите от общ интерес.
Партньори от кои сектори търсят китайските фирми в Европа? Тази година бизнес делегацията се състои от компании в секторите: фармация, технологии, зелена енергия, ИТ, телекомуникации.
Успешно ли беше събитието в Брюксел? Мисля, че от това, което видяхме досега, бихме могли да го определим като успешно. Компаниите са доволни от проведените досега срещи. Ще проследим какво ще се случи след срещите и в другите градове.
Вие организирате подобни бизнес делегации от години. Какъв е резултатът от тях? Стига ли се до конкретни сделки, инвестиции, изграждане на партньорства? Организираме подобни събития от 2006. И всички те са били доста успешни. В резултат от тях са изградени доста партньорства между европейски и китайски компании. Всичко зависи от конкретните изисквания на компаниите за сътрудничество.
За бизнес средата в Китай
Какво трябва да знаят европейските компании за бизнес средата в Китай? Европа и Китай поддържат доста близки отношения – политически и икономически. Китайските компании съзират доста възможности в Европа, но срещат и някои предизвикателства, произтичащи от различия в културата, различия в средата, различия в начина на мислене. Затова нашата работа е да се опитаме да прокараме мост между двете страни и да задълбочим икономическите отношения. Преди да дойдем в Европа ние проучваме бизнес културата тук, след което запознаваме и китайските компании с нея. Бих предложил на европейските компании, заинтересовани от партньорство с китайски компании, да направят същото.
Скорошно проучване на Търговската камара на ЕС в Китай показа, че европейските компании в страната задържат плановете за разширяване на инвестициите си заради повишаващите се разходи за труд и икономическото забавяне. Как при тези условия китайските фирми биха могли да убедят европейските компании да си сътрудничат с тях? Китай днес преминава към следващото ниво на икономическо развитие. Това се отнася и за предприятията. Да, някои от тях може би се сблъскват с предизвикателства, свързани с растящите разходи за труд. Но в момента ние се намираме в период на преход. Правителството оказва силна подкрепа на предприятията, за да преминат към следващия етап на развитие, а именно фокуса върху високите технологии.
Как Европа и България конкретно могат да привлекат повече китайски инвестиции?
Какво може да направи Европа, за да дойдат повече китайски инвеститори на Стария континент? Знаем, че пазарът в Европа е отворен, но той трябва да стане още по-отворен за китайските инвеститори. Бих предложил също да се премахнат някои търговски бариери, за да се улесни достъпът на компании от Китай.
Как България може да привлече още китайски инвестиции? Не съм бил в България, но знам доста за страната. Мисля, че има много възможности за бизнес между Китай и Централна и Източна Европа. Те обаче трябва да се промотират повече. За да може потенциалните китайски инвеститори да се запознаят с инвестиционната среда и политиката на стимули от страна на правителството, ако има такава. България и Китай поддържат много добри политически отношения, което смятам, че е много добра основа за развитието и на икономическите връзки между страните. Моята работа и на екипа ми ще е да промотираме възможностите за инвестиции в страната, за да може китайските инвеститори да имат по-ясна представа за тях.
Ченду се опитва да се утвърди като новия автомобилен център на Китай. Производството на автомобилни компоненти в България напоследък също се развива доста добре. Би ли могло на тази основа да се установи партньорство между компании от двете страни? Ченду се намира в югозападната част на Китай, където има силна база за много индустриални сектори. Смятам, че това е основа за създаването на възможности за сътрудничество между компании от Ченгду или от Западен Китай и България. В момента ние се опитваме да промотираме икономическите възможности в Централна и Източна Европа.
Кои други сектори се развиват добре в Ченду и привличат чужди инвеститори? В Ченду има няколко индустриални сектора, които се развиват добре, като фармацевтика, ИТ, телекомуникации, авиация.
Очаквайте скоро интервюта с управители на китайски компании, търсещи бизнес партньори в Европа!
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe