петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9929 прочитания

    Как ще изглеждат новините на бъдещето?

    „Кръстницата на виртуалната реалност” Нони де ла Пеня пред Economy.bg
    08 декември 2015, 10:30 a+ a- a

     

    Представете си, че можете да изпитате една история с цялото си същество, а не само с ума си. Че вече не сте страничен наблюдател, а сте в центъра на случващото се. Че можете да се разходите наоколо, да огледате и да почувствате историята. Това е вече е възможно благодарение на виртуалната реалност.

    Един от пионерите в тази област е американската журналистка Нони де ла Пеня. Тя работи над нова журналистическа форма – Immersive Journalism, която комбинира традиционния репортаж и навлизащите технологии за виртуална реалност. За целта зрителят трябва да си сложи устройство за виртуална реалност, с помощта на което той се потапя в случващото се.

    През 2012 известната като „кръстница на виртуалната реалност” (The Godmother of Virtual Reality) Нони де ла Пеня представя първия си проект с виртуална реалност – Hunger in LA. Тя пресъздава историята на диабетик, който колабира от глад, докато чака на опашка, за да получи храна от хранителна банка. Проектът е представен по време на филмовия фестивал Sundance. Това е първият филм с виртуална реалност, правен някога.

    След него тя работи по проект за войната в Сирия – Project Syria. За целта тя изпраща екип до границата с Ирак. В проекта е пресъздадена реална сцена на улицата, при която докато малко момиченце пее, експлодира бомба. Събитията са възстановени чрез аудио- и видео записи от конкретния ден.

    Project Syria с реални кадри и възстановка чрез виртуална реалност


    Нони де ла Пеня вече има своите последователи в историите, разказвани чрез виртуална реалност. Медийни организации, като New York Times, Wall Street Journal, ABC, CNN, Associated Press и Vice също експериментират с проекти с виртуална реалност.

    Това ли е бъдещето на новините и на журналистиката Economy.bg попита „кръстницата на виртуалната реалност” Нони де ла Пеня.

    Нони, твърдите, че виртуалната реалност ще позволи на зрителя да си е сам режисьор на новините. Какво ще означава това за него и за начина, по който той възприема новинарското съдържание?
    Това означава, че зрителят получава (immersive) изживяване, което го потапя много повече в случващото се, отколкото ако просто гледа нещо на 2D екран, където вниманието му се управлява от някой друг. Във виртуалната реалност потребителят може да проучи сценария, да се разходи наоколо, да види различни детайли от различни ъгли и т.н. Но най-важното е, че той може да почувства силна емоция благодарение на усещането, че „присъства” в историята.

    Как това ще промени новинарската индустрия? Какъв е потенциалът на технологията?
    Най-накрая виртуалната реалност успява да предаде усещането „Ти си там”, към което добрата журналистика винаги се е стремяла. Виртуалната реалност наистина поставя зрителя на сцената на действието, което му позволява да се чувства като свидетел, а не като човек, получаващ информация от трета ръка.
    Най-малкото историите, разказвани чрез виртуалната реалност, ще станат съществена част от ежедневното ви новинарско меню.

    Project Syria - историята, пресъздадена изцяло с виртуална реалност

    Може ли технологията да бъде използвана за дезинформация? Какви са рисковете при пресъздаване на събития и как те могат да бъдат избегнати?
    Като всяка медийна форма и виртуалната реалност би могла да бъде използвана по неправилен начин. Например някои нарочно биха пресъздали фалшива версия на събития. Тъй като преживяването е толкова поглъщащо, такова пресъздаване би могло да е доста убедително.
    Как може да предотвратим това? Като бъдем възможно най-съвестни в стандартите и техниките ни. В някои от нашите разработки например сме използвали реални аудиозаписи от обаждания на 911 към полицията, както и реални архитектурни планове на сгради, където са се случили различни събития. Опитваме се да проучим най-добрите практики за това, как да използваме виртуалната реалност в журналистиката, да установим стандарти, които да направят трудна дезинформацията.

    Това ли е бъдещето на новините? Кога виртуалната реалност може да стане нещо обичайно в медиите?
    Да! Това определено е най-вълнуващият технически и креативен етап в развитието на новините и на медиите като цяло в момента. Нищо не може да се сравни с това дълбоко усещане за присъствие, което виртуалната реалност дава. Наблюдавали сме хората, развълнувани до сълзи или до смях от преживяванията, които сме създали. Ясно е, че се случва нещо наистина голямо.
    По отношение на това кога технологията ще превърне в мейнстрийм – изследователската компания Gartner прогнозира, че до края на 2018 ще има 25 млн. устройства за виртуална реалност. Това си е мейнстрийм, както и да го погледнеш.

    Готови ли са зрителите за тази промяна?
    Абсолютно. Голямата част от зрителите, след като веднъж са изпробвали изживяването, го възприемат. Освен това израства изцяло нова млада аудитория, която е свикнала да прекарва дълги периоди от време във видео игри, потопена в една алтернативна реалност. Това е една огромна аудитория, която вече е свикнала да получава новините и информацията по този начин.

    Как реагират медийните организации? Готови ли са те да създават истории с виртуална реалност?
    Считам, че всички си дават сметка, че това предстои. Всички се намират в различни етапи на адресиране или подготовка за тенденцията. Важно е да помним обаче, че това не е толкова просто, като да направиш различен тип видео. Това е изцяло нова медия със своите практики и протоколи и тя изисква изцяло нов тип умения, за да може да се прави добре.

    Кои са основните предизвикателства при създаването на истории, пресъздадени с виртуална реалност?
    Най-напред трябва да забравите всички установени практики и език на правене на филми и видео. Няма близки кадри, няма рязане, няма следене на движение или проследяване на обект. Дори трябва да забравите идеята за камера. Вие създавате това, което наричаме embodied experience – преживяване, в което зрителят е свободен да се движи наоколо, както пожелае. Така че създаването на добра история с виртуална реалност отчасти е резултат от намирането на точната история и от пресъздаването на този сценарий по възможно най-ефективния начин.

    Споделяте в интервю, че когато сте разказвали история за глада по традиционния новинарски начин, почти никой не е обърнал внимание. Но когато сте използвали виртуална реалност, историята е привлякла около милион зрители. В този смисъл може ли да се каже, че историите, пресъздадени с виртуална реалност, дават повече възможности едновременно на аудиторията и разказвача. Какво би донесла тази промяна?
    Да, като всяка нова медия тя открива нови възможности за всички. За аудиторията се разкрива изцяло нов обхват от усещания и изживявания. За продуцента има безкрайно много начини да оформя и моделира тези елементи, изцяло нова палитра за работа и забавление.

    Какви истории могат да се разкажат чрез виртуална реалност?
    Теоретично можете да разкажете всякакъв тип история, но за някои очевидно технологията е по-благоприятстваща, отколкото за други. Ние досега се фокусираме върху т.нар spatial narratives – истории, при които точното физическо местоположение е ключово за разбирането на случилото се.

    Върху какви проекти работите сега?
    Работим върху много проекти. По-заети сме отвсякога. Продължавам да казвам, че сякаш вися на ракета, която излита. За съжаление не мога да споделя повече детайли. През следващите две седмици ще обявим един голям проект, който приключваме, както и още няколко, които стартираме с големи партньори.

    Как виждате бъдещето на историите, пресъздадени чрез виртуална реалност? Какво влияние ще има прогресът в технологията?
    Технологията ще стане по-евтина и по-лесна за използване. Така от една страна, ще станем свидетели на все повече съдържание, създадено от потребителите. Например да се сканира и публикува 3D-среда със смартфона ще стане нещо нормално. От друга страна, визуалните детайли и аудиорезолюцията ще станат умопомрачителни. Освен това ще станем свидетели на нови начини на намиране на съдържание и на нов потребителски интерфейс за потапяне в този виртуален свят. Ще бъде забавно пътешествие!

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 5 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 6 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 6 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 8 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години