Милиони потребители останаха без някои от социалните мрежи и услуги след като светкавица извади от строя облачната услуга на Amazon
Чували сте, че облачната технология е бъдещето и вече всички ще съхраняваме данните си „някъде там”, защото записът на данни на твърд диск вече е демоде и скучно? Единственият проблем е, че както се оказа винаги има възможност да останете без достъп до информацията си ... но само при супер редки феномени, като гръм например. Неприятно.
Това е коментарът на Huffington post по повод наистина неприятния за милиони потребители по света „инцидент” с центъра за облачни услуги на Amazon в американския щат Вирджиния. През уикенда светкавица извади от строя част от съоръжението, на което се съхраняват данни на сайтове като Pinterest, Instagram, Foursquare и LinkedIn. И като че ли щетите от природното явление не бяха достатъчни – часове по-късно планираната т.нар. „високосна секунда” повторно срина сайтовете.
Случаят провокира New York Times да зададе въпроса за непредвидените рискове, на които човечеството е изложено при напредъка на онлайн живота. Защото освен почти постоянната свързаност в интернет през компютри, таблети и смартфони, хората са свързани и чрез GPS системи, камери или наблюдателни съоръжения в индустрията. Но колко добри са тези системи и какви рискове може да носят за икономиката при неочаквани пробиви, пита изданието.
Докато техниците работеха по сървърите и софтуера, те понесоха втори удар. В полунощ срещу неделя към световното време беше добавена „високосна секунда”, чрез която през около година и половина се изравнява времето заради неравномерното въртене на Земята. Тя отново ги извади от строя. „В интернет една такава секунда значи много”, коментира проф. Алан Удуърд от университета в Съри, цитиран от BBC. По думите му за това време може да да бъде изтрита купища информация.
И ако обикновените хора, включително и в България, усетиха липсата на популярната услуга Instagram например, на сървърите има облачни технологии на веригата Intercontinental Hotels, телевизионната мрежа Fox Entertainment, Unilever, Spotify, както и 187 американски правителствени организации и стотици малки фирми. За щастие те не са се оплакали от нарушения в услугата.
В облачните системи засега няма единни стандарти за защита срещу бедствия. А насочването към облачни услуги е ясна тенденция. Компанията за софтуерен дизайн Autodesk твърди, че към момента около 15% от клиентите й са в „облака”, но до три години се очаква те да са 75%.
В четвъртък обаче се очертава появата на сериозен конкурент – Google смята да представи облачната си услуга, която е на половин цена в сравнение с тази на Amazon, а ще бъде защитена срещу "високосни секунди".