Вижте какво съветват авторите на книгата Job Interviews in English and Career Design
Подготовката за интервю за работа е не по-малко предизвикателна от самото интервю. Кога трябва да започне и какво е важно да проучим предварително? Отговорите на тези и много други въпроси, свързани с кандидатстването и успешната реализация в компания с международна дейност, дава книгата Job Interviews in English and Career Design от Хр. Йовчева, А. Кънчева и Р. Ковачева. Освен на кандидатите, двуезичният наръчник е в помощ и на служителите в международни компании, които желаят да обогатят речника си, както и на специалистите човешки ресурси. Последните могат да намерят ценни насоки и идеи, приложими при интервю за постъпване на работа, изходно интервю, годишни оценки и анкети за удовлетвореност от работата.
Книгата започва със съвети при подготовка за интервю за работа. Вижте част от препоръките, които дават авторите на кандидатите:
Кога трябва да започна да се подготвям за интервю?
В идеалния случай подготовката ви би следвало да започне поне пет дни преди интервюто. Всеки ден носи нова идея и когато не сте притиснати от времето, мозъкът ви помни по-добре, намира по-лесно взаимовръзки между различните детайли от личния ви опит и напасва споменатите като парчета пъзел.
Какво е важно да се проучи преди интервюто?
- Бизнесът на компанията, организационната ѝ структура (дъщерни фирми, джойнтвенчъри, т.н.), корпоративното ѝ управление (надзорен съвет и управителен съвет), ценности и мисия, основни проекти (вкл. социално отговорни проекти) и партньори. Разберете с кои инициативи компанията се гордее най-много и дали е член на някои важни за индустрията асоциации. По-голяма част от тази информация е поместена на уеб страницата на компанията или е налична под някаква форма ви интернет. Не пропускайте обаче да разпитате приятели и познати, които работят за компанията, или дали познават някого, който е неин служител. Нищо не говори по-добре за мотивацията ви от добрата ви информираност и познания за дейността на бъдещия ви работодател.
- Ниво на заплатите – проучете нивото на заплащане за съответната индустрия, за да си създадете реалистична представа и очаквания за заплата.
- Обявата за работа – трябва да сте напълно наясно със зъдълженията, отговорностите и мястото си в организационната структура, но най-вече – какви са техническите и меките умения, които се изискват за длъжността. Това ще ви позволи да се подготвите с конкретни примери и с въпроси, които да зададете в края на интервюто.
Докато проучвате обявата и изискванията за позицията, опитайте се да си отговорите дали има връзка между ежедневните задължение на тази работа и нещата, които истински ви вълнуват. Ако от вас ще се очаква да правите неща, които не ви харесват в дългосрочен план, вероятно е по-добре да преосмислите кандидатурата си.
Защо е важно да се подготвим с конкретни примери от живота си, които да разкажем на интервюто?
Повечето интервюиращи провеждат поведенческо интервю, чрез което се опитват да разберат как сте реагирали в ситуации от миналото, тъй като предишното ви поведение е най-добрият предвестник за бъдещето ви представяне. Този вид въпроси обикновено започват с „Разкажете ми кога...“ или „Опишете ситуация, когато...“, „Дайте специфичен пример, когато...“. В този етап на разговора интервюиращият търси конкретен случай на трудна ситуация, която сте преодолели, действайки в най-добрия интерес на тогавашния ви работодател.
Необходимо е да развиете около пет-шест истории, съобразени с профила на идеалния кандидат. Разказите следва да отразяват скорошния ви професионален опит и да доказват уменията, които се изискват за длъжността съгласно обявата. Тези способности биха могли да са различни категории: комуникативни умения, лидерство, разработване на работни стандарти и т.н. Що се касае за продължителността им, би следвало да разкажете история в рамките на две минути. Един разказ може да доказва няколко компетенции и личностни характеристики и вие винаги бихте могли да го адаптирате към конкретния въпрос на интервюиращия.
Когато привеждате примери от личния си живот по време на интервю, те следва да бъдат добре структурирани, интересни и лесни за разбиране. Това се постига, когато се следват петте журналистически въпроса: кой, какво, къде, кога и защо.