HR-и на водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
Кремена Лефтерова, бизнес партньор „Човешки ресурси“ в Mars за региона UBBAI
Изминалата година беше различна! Изискваше адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по Човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.
Какво е да си HR във време на пандемия ще попитаме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в България.
Име: Mars, Inc.
Сфера на дейност: производство на храни
В България е от: 1993 г.
Брой служители глобално: 133 000
Брой служители в България: 35
Офиси в България: София, Sopharma Business Tower, ул. „Лъчезар Станчев“ 5
Основни продукти/марки: Snickers, Twix, Bounty, M&M’s, Maltesers, Orbit, Skittles, 5, Ben’s Original, Whiskas, Pedigree, Royal Canin и др.
Клиенти/Пазари: Mars е глобална компания, която оперира на над 80 пазара по целия свят.
Кремена Лефтерова е бизнес партньор „Човешки ресурси“ в Mars за региона UBBAI. Ангажирана е активно с прилагането на стратегията на компанията за развитие на служителите и с постигането на общите цели на екипа. Притежава богат опит в сферата на човешките ресурси, като, преди да се присъедини към Mars, е работила за Ingram Micro и Penny Market. Завършва Мюнхенски университет „Лудвиг-Максимилиан“, откъдето получава магистърска степен по социология, скандинавистика и компютърна лингвистика.
Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
Най-важният ни ангажимент беше да защитим максимално здравето на служителите ни и на всички, свързани с нашия бизнес – клиенти, партньори, доставчици. Заради неочакваното избухване на пандемията трябваше да вземем бързи решения и да предприемем правилните марки, за да гарантираме безопасността на хората в тази безпрецедентна ситуация. Щастливи сме, че успяхме да отговорим на предизвикателствата по възможно най-адекватния начин.
Коронавирусът придаде ново значение на работното място и работната среда. Въпреки че режимът за работа от вкъщи се прилага от Mars далеч преди пандемията, така нареченото „ново нормално“ предизвика промени в ежедневието на служителите ни. Като HR специалисти, нашата най-важна задача беше да продължим да поддържаме мотивираща и приятелска среда, която дава на хората повече сигурност и им помага да преминат през трудностите, пред които целият свят беше изправен. Винаги сме били силно фокусирани върху благосъстоянието на нашите сътрудници и смятам, че именно това допринесе до голяма степен да преодолеем предизвикателствата на COVID-19 и да се адаптираме към новите обстоятелства.
Други аспекти на HR работата, значително засегнати от пандемията, бяха процесите по подбор и въвеждане на нови колеги, тъй като заради ситуацията трябваше да ограничим контактите на живо, доколкото е възможно. Намерихме много ефективно решение, като започнахме да назначаваме дистанционно и въведохме онлайн onboarding платформа (платформа за въвеждащо обучение на новопостъпили хора) за новите ни служители.
Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати?
В Mars имаме дългосрочна програма, наречена Be Well, която е изцяло фокусирана върху благосъстоянието на нашите сътрудници. Пандемията още по-силно акцентира върху нуждата от такава инициатива и дори засили ефективността ѝ. COVID-19 се отрази негативно на менталното състояние на много хора по света и затова един от най-важните ни приоритети беше да помагаме на служителите ни да се чувстват по-спокойни и щастливи. Преди повече от 2 години Mars въведе местни Be Well посланици (посланици, фокусирани върху благосъстоянието), чиято задача беше да организират дейности, намаляващи стреса на работното място. Това беше изключително успешен подход в „нормално време“ и затова решихме да го адаптираме към COVID ситуацията и дистанционния режим на работа.
Нашите посланици на благосъстоянието са активни и мотивирани служители, които се събират регулярно в малки групи, измислят интересни идеи и доброволно организират активности за колегите си. Целта на тези дейности е останалите хора от екипа да бъдат ангажирани и стимулирани да направят нещо хубаво за физическото и психическото си здраве. Откакто преминахме към home office заради пандемията, нашите посланици са организирали онлайн йога сесии, уъркшопи за приготвяне на смути вкъщи, онлайн тренировки и много други. Освен това сътрудниците ни от офисите на Балканите четат онлайн приказки на децата на колегите си и така дават възможност на родителите да си откраднат малко свободно време. Всички тези активности постигнаха чудесни резултати – намаляване на стреса и повишаване на информираността на хората по редица въпроси, свързани с благосъстоянието. Инициативата с посланиците ни помага да поддържаме екипния дух дори и когато не сме заедно в офиса. Наистина вярвам, че в бъдеще посланиците на благосъстоянието ще се превърнат в тенденция в компаниите, тъй като те имат изключително позитивен ефект върху корпоративната култура и могат да генерират устойчива промяна.
Друга важна цел, която постигнахме през миналата година, беше да въведем програма за подпомагане на сътрудниците ни, част от инициативата Be Well. Тя помага на колегите ни да се развиват и да процъфтяват, като им осигурява достъп до редица консултантски услуги, чрез които по-лесно да разрешават различни лични проблеми, оказващи въздействие върху работата и благосъстоянието им. Участието в програмата е изцяло безплатно, лесно достъпно и конфиденциално, като в нея могат да се включат дори и членове на семейството на служителите ни.
Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
Със сигурност ще продължим да бъдем гъвкави и адаптивни дори и след пандемията, тъй като това води до по-добро представяне на екипите и бизнес растеж. COVID-19 промени офисната среда, така че Mars ще се придържа към този нов модел, при който служителите имат все по-голяма свобода да решават къде да работят и да управляват задачите си по начина, който смятат за най-ефективен. Освен това ще продължим да насърчаваме сътрудниците ни да се учат и самоусъвършенстват дори когато вече няма локдаун и не им се налага да стоят вкъщи толкова време. В момента всички наши колеги имат денонощен достъп до образователни програми и редица онлайн ресурси, така че наистина се надявам, че ще ги използват, тъй като самообучението ще има все по-важна роля занапред.