Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в компанията от Станислав Тодоров - Експерт „Обучение, развитие и мотивиране“
Станислав Тодоров - Експерт „Обучение, развитие и мотивиране“ в Kaufland България. Снимка: Личен архив
В новата рубрика на Economy.bg „Първите дни в...“ HR професионалисти във водещи компании в България разказват какъв е процесът на въвеждане на нови служители. Как се случва и колко време отнема периодът по онбординг, какво да очакват новите служители в своя първи работен ден и как компанията подпомага успешната адаптация на новите си колеги? Повече за процеса по въвеждане на нови служители в Kaufland България разказва Станислав Тодоров - Експерт „Обучение, развитие и мотивиране“ в компанията.
Станислав има шестгодишен опит в областта на човешките ресурси, като е работил за международни компании в телекомуникационния, банковия, автомобилния и ритейл сектора. Има бакалавърска и магистърска степен в направление „Икономика на човешките ресурси“ в УНСС. През изминалите години и до днес, основният му фокус е насочен към темите, ориентирани към обучение и развитие, като най-силно изразените му компетенции са в областта на организационния дизайн, фасилитиране на обучения за меки умения (soft skills), системи за оценка на представянето, оnboarding процес. В свободното си време спортува активно волейбол и ски.
Разкажете ни какво да очаква Ваш нов колега в първия си работен ден в компанията? В колко часа и къде (виртуално или на живо) ще започне работният му ден и кой ще е първият човек, с когото ще се запознае?
В Kaufland България се стремим да направим процеса при постъпване на нова работа максимално плавен и не толкова напрегнат, защото всеки от нас знае колко емоции изпитва човек в началото – с нови колеги и в нова среда.За целта в първия си ден новите ни колеги, независимо дали постъпват в Централен офис, Централен склад или филиална мрежа са посрещани винаги от своя пряк ръководител. Той има задачата да приобщи новия член на екипа, да го представи на колегите и да съдейства в процеса на адаптация. След приключване на всички задължителни процеси (подписване на договор, получаване на онбординг пакет, провеждане на инструктаж, осигуряване на необходимата техника/облекло и др.) първият работен ден е отреден за запознаване с колегите и обиколка на работното място. По този начин осигуряваме едно по-плавно и структурирано преживяване, започнало още по време на кандидатстването и интервюто за работа.
Как подпомагате новия служител да се чувства добре дошъл и интегриран в екипа и организацията?
Както вече споменах, в Kaufland България сме наясно, че започването на нова работа може да бъде доста напрегнато изживяване и е напълно възможно да се случи както на хора, които тепърва започват своя кариерен път, така и на такива с повече професионален опит. Ето защо основна цел за нас е да оказваме подкрепа на всеки нов колега. Имаме специална програма за въвеждане (онбординг), която се основава на три ключови елемента: отношение, информация и обучение, като прилагаме освен стандартните подходи и един по-неформален стил на представяне на важните теми. Разчитаме много и на прилагането на компетентностния ни модел, за да пресъздадем атмосферата и културата в компанията.
Спрямо различните позиции/отдели какви обучения преминават новите служители?
Обученията, които сме заложили във въвеждащите програми, са специфични спрямо звеното, в което ще започне новият колега. Всяка една от програмите включва общовалидни елементи, като въвеждаща презентация и онлайн обучения, обхващащи всички законови и задължителни вътрешнофирмени процеси. В допълнение спрямо естеството на работа и заеманата длъжност се залагат специфични онлайн и/или присъствени обучения, които надграждат знанията и уменията на колегите и внасят повече яснота относно отговорностите, които всеки от нас поема. Огромен плюс в интегрирането на новите колегите е и възможността всеки да заявява свободно обучения, свързани с работните му задължения, без значение от стажа му в компанията. В допълнение разполагаме и с богат избор от трейнинги по меки и технически умения, така че всеки колега разполага с постоянни възможности за развитие. Вярваме и живеем мотото на компанията, че който не става по-добър, престава да бъде добър.
Кои са участниците от страна на компанията в процеса на онбординг и каква е тяхната роля?
Безспорно ключовата роля е на прекия ръководител, който е най-силно въвлечен във въвеждащото обучение на новите колеги в екипа. Нашите ръководители имат отговорността да разработват индивидуални планове за обучение за всеки нов член на екипа, които да отчитат спецификата на ролята, функцията и отговорностите. В различните етапи на въвеждането, ръководителите провеждат индивидуални и/или екипни практически сесии за новия колега, чрез които се цели той да бъде въведен в темите и отговорностите си и по-лесно интегриран в колектива. Паралелно с това се провеждат и разговори за обратна връзка, за да се проследи до каква степен са усвоени темите и дали има необходимост от допълнителни мерки и дейности, като например допълнителни инициативи. Другата изключителна важна роля, която изпълняват нашите ръководители, е да изградят и поддържат екипната синергия и да ускорят приемането на новия служител от екипа.
Какви са инструментите и ресурсите, които предоставяте на новите служители, за да им помогнете да се адаптират по-лесно?
Разнообразието на различни структури и позиции изисква от нас да предоставяме едновременно както общодостъпни инструменти и ресурси, така и по-специфични. Въвеждащата презентация е един от примерите за общодостъпен ресурс, който е неразделна част от въвеждащите програми за всяка една от трите основни бизнес структури на Kaufland България. Други подобни ресурси са всички онлайн обучения, които се намират в нашата вътрешна система за обучение и се залагат стандартно на всеки новоназначен колега. Относно специфичните инструменти ние залагаме на три основи елемента: специално създадените вътрешни въвеждащи програми по позиции; каталог с обучения с над 30 различни теми, които се осъществяват в партньорство с външни доставчици и безплатен достъп до външни платформи за обучения, например LinkedIn Learning. Също така, за нас е важно да има социални събития, в които създаваме една по-неформална среда, която предразполага за по-добро опознаване между колегите или споделяне на общи интереси (йога в офиса, дегустации, фирмени събития, социални и дарителски инициативи и др.).
Колко време обикновено отнема целият процес на онбординг, включително подготовката и обучението?
Процесът може да варира от няколко седмици до няколко месеца. Тъй като Kaufland България е част от Schwarz групата, имаме вътрешни интернационални процеси, в които има заложени концепции за въвеждане на определени позиции с фиксирана продължителност (например 2 седмици или 6 месеца), като след това тяхното обучение продължава с така известния подход за придобиване на знания on-the-job training. В голяма част от случаите разполагаме с пълната свобода да адаптираме индивидуално продължителността на въвеждане на всеки нов колега. Подготвяме индивидуален план за въвеждане предварително и в него включваме специфични обучения, ключови теми и проекти, опознавателни и проектни срещи с други екипи, които могат лесно да се адаптират като продължителност спрямо индивидуалното темпо и обратната връзка на новия служител.
Какви предизвикателства срещате най-често в процеса на онбординг и как се справяте с тях?
Много често новите колеги се притесняват дали ще покажат най-доброто от себе си по време на обучението си в самото начало, и това понякога ги възпира до покажат пълния си потенциал. Това е съвсем естествено, тъй като са налице редица обстоятелства като нова, различна работна атмосфера, нови колеги, процеси, структура и пр. Стремим се да ангажираме и мотивираме новите членове на екипа най-вече с отношение и корпоративна култура. Тук нашите ръководители са фокусирани върху формалното и неформалното приобщаване на новия колега, като му помогнат максимално бързо да намери своето място в екипа, осигурявайки му възможност да работи в тясно сътрудничество с колегите си и да учи спецификите на ролята си в движение. Вярваме, че знания и умения се усвояват най-бързо и ефективно чрез практика, а добрата комуникация се случва с инициирането на открит и градивен диалог, с ясни разговори и конструктивна обратна връзка.
Какво бихте посъветвали Ваш бъдещ служител – как да се подготви за първия си работен ден във Вашата компания?
Преди всичко да бъдат себе си, защото в Kaufland ценим индивидуалностите – именно те ни правят толкова успешни. И нека да бъдат спокойни за всичко останало, защото ние ще се погрижим това ново предизвикателство да бъде приятно, полезно и ценно преживяне.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Кауфланд България ЕООД енд Ко КД в JOBS.bg
Вижте още от рубриката ПЪРВИТЕ ДНИ В...
Първите дни в Аурубис България