Вижте стратегията за продуктивно офис пространство на онлайн търговеца на обувки Zappos
Главният изпълнителен директор на компанията Zappos се включи в дебата за гъвкавата работа, който провокира Мариса Майер с решението си да забрани надомната работа в Yahoo. Тони Кси, който управлява компания със силна фирмена култура, също защити работата в офис. „Трудно е да се изгради добра фирмена култура, ако много от служителите ви работят от вкъщи“, коментира неотдавна Тони пред CNBC. „Ние държим служителите ни да общуват един с друг, да изградят лични връзки и поддържат отношения и извън работата си“.
Тони не просто държи подчинените му да идват в офиса, но и да общуват колкото се може повече помежду си. На тази цел е подчинен проектът за новата централа на компанията в Лас Вегас. Миналата година Zappos обяви, че ще инвестира 18 млн. долара в нова щабквартира в центъра на Лас Вегас (в старата сграда на кметството), припомня Business Insider и разкрива подробности за новия офис. Новата централа е част от инвестиция за общо 350 млн. долара в района. В централата умишлено ще бъдат изградени дискомфортни офис пространства, които имат за цел да стимулират комуникацията между хората. Очаква се всички 1500 служители, които към момента работят в централата в Хендерсън (Невада), да се преместят в новия офис тази есен.
„Нашата цел не е да създадем офис, който да предизвиква ефекта „уау“, обяснява Зак Уеър, бивш продуктов мениджър в Zappos и отговорник за проекта. „Ние мислим функционално – нашият основен фокус е фирмената култура и взаимоотношенията между служителите, и колкото и странно да звучи, някои части от офиса създават умишлено неудобство, за да стимулират това“, обяснява той. Ето някои от решенията, които сближават служителите:
Дискомфорт при достигане на работното място
Едно от архитектурните решения, които предразполагат към повече комуникация между хората, е нарочно изграден мост, който свързва паркинга с вътрешността на сградата. Освен това, всички 19 входа на бившото кметство ще бъдат затворени и почти всички служители (90%) ще достигат до работните си места, като преминават през централното фоайе, което свърза офис кулата с приемната за посетители. Тази зона ще служи и като споделено работно пространство, което ще се използва не само от служителите на компанията.
Подвижен офис
Zappos изповядва философията, че статичните офис пространства имат редица недостатъци. Техният офис буквално ще се движи. Бюрата не са персонални, свързани са помежду си, но лесно могат да бъдат пренаредени и преместени. Стените също „подвижни“. Ако един екип трябва да работи по различен начин или в различен състав или се формира нов тим за конкретен продукт, офис пространството бързо и лесно може да се пренареди.
Умишлено тясно
Виждайки разположените близо едно до други бюра, всеки би си казал, че компанията не разполага с достатъчно пространство. Компанията обаче умишлено е скъсила дистанцията между тях, отново с идеята да насърчи общуването между служителите. От онлайн търговеца цитират изследвания, които сочат, че дори и минимално увеличаване на разстоянието между работните бюра, намалява многократно чувството на близост между хората. Така че, вместо обичайните 11 кв. м работно пространство на човек, Zappos осигурява едва 7 кв. м.
На покрива на сградата пък е планирано кафене също като гореща точка за комуникация между служителите.