петък, 17 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    14474 прочитания

    Около 20% от компаниите у нас вече са интегрирали изкуствен интелект в работата си

    След внедряването на генеративен AI вече пестим по над 1000 часа месечно – Тина Хамуд, управляващ партньор в Xpedite Bulgaria, пред Economy.bg
    30 април 2024, 09:04 a+ a- a

    Въпреки нарастващия интерес към AI много компании в България все още не са подготвени. Едва 20% от фирмите в страната са интегрирали изкуствен интелект в работата си. Водещ е ИТ секторът, следван от рекламната индустрия, услугите, търговията и финансите. AI се прилага по-често от малки и средни компании. Това сподели пред Economy.bg Тина Хамуд, управляващ партньор в Xpedite Bulgaria.

    Компанията - представител на холандската Xpedite, подпомага бизнеси да интегрират AI чрез преквалификация на служителите им. Xpedite предлага консултантски услуги, видео обучения и иновативна онлайн платформа с план за развитие на уменията, свързани с AI. Скорошното откриване на българския клон – през март 2024, свидетелства за ангажираността на компанията да използва изкуствения интелект за стимулиране на бизнес растежа и иновациите в цяла Европа. У нас компанията има 8 служители.

    Как интеграцията на AI може да трансформира бизнеса, кои са основните ползи и трудности при внедряването на AI, кои процеси трябва да бъдат приоритизирани при внедряването на изкуствен интелект, колко от компаниите у нас и от кои сектори използват AI, подготвени ли са българският бизнес и служителите, кои са най-подходящите обучения, как можем да намерим баланса между ползите и рисковете от изкуствения интелект – тези и други въпроси коментирахме с Тина Хамуд, управляващ партньор в Xpedite Bulgaria.

    Тина, Вашата компания помага на бизнеса у нас да интегрира изкуствения интелект в работата си. Какво сочи Вашият опит – кои бяха основните ползи и трудности при внедряването на AI?
    Ползите за нас бяха много. След внедряването на генеративен AI вече пестим над 1000 часа месечно. Това е огромен ресурс, който вложихме в развитие на нови проекти. Служителите пренасочиха усилията си от повторяеми и монотонни задачи към доста по-интересни и значими.

    Подобрихме и редица процеси, удовлетвореността на клиентите ни се повиши, тъй като можем да персонализираме кампаниите си, АI ни помага дори с цялостната фирмена стратегия.

    По отношение на трудностите няколко са тези, с които се сблъскахме ние и с които се сблъскват повечето бизнеси – липса на знания и умения за ползването на AI, резистентност към промяната и липса на насоки за кои процеси всъщност генеративният AI e приложим. След като самите ние ги преодоляхме, вече помагаме и на други бизнеси да минат по същия път.

    Как интеграцията на AI може да трансформира бизнеса?
    Процесите могат да се оптимизират по начини, които до момента не са били възможни. AI позволява анализ на големи обеми данни, което пък позволява вземане на информирани и бързи бизнес решения. AI трансформира клиентското обслужване, като анализира поведенческите данни и предлага персонализирани продукти и услуги, което води до повишена удовлетвореност и лоялност от страна на клиентите. Ползването му пък в стратегическото планиране и разработката на нови продукти дава възможност на компаниите да са по-конкурентоспособни от останалите, които все още се колебаят.

    Какъв съвет бихте дали на компаниите, на които предстои да интегрират AI решения?
    За какви предизвикателства да се подготвят? Съветът ми към тях е да инвестират в обучение на своите служители, за да разберат и възприемат AI технологиите. Както и да изберат подходящи партньори за изпълнение, които разбират спецификата на техния бизнес. И не на последно място да си дадат време за адаптация.

    Кои процеси трябва да бъдат приоритизирани при внедряването на ИИ?
    Приоритет трябва да са процесите, които могат най-силно да се повлияят от изкуствен интелект. Такива са клиентско обслужване, маркетинг и оптимизация на рутинни задачи. Това непосредствено се отразява на клиентското удовлетворение и оперативната ефективност.

    Какво показва опитът Ви – колко от компаниите у нас използват AI? Кои са успешните примери?
    В България около 20% от компаниите вече са интегрирали изкуствен интелект в своята дейност, като наблюдаваме бързо нарастващ интерес. За бъдещето прогнозите са за значително разширяване на приложението на AI, което ще доведе до още по-голямо трансформиране на бизнес пейзажа в България.

    Колкото и нескромно да звучи, за успешен пример бих посочила нашата собствена компания. Бизнесът се развива много преди AI да навлезе на пазара и в момента жънем резултатите от внедряването му. През последните 18 месеца: разходите за увеличаване на портфолиото ни са с 25% по-ниски, времето от започване на разработка до навлизане на пазара за повечето ни продукти е наполовина по-кратко. Всичко това е благодарение на солидното участие на AI приложения, в частност генериране на текст, изображения, анимации и редактиране на създадено от хора съдържание.

    Какъв тип компании използват най-често AI у нас? От кои сектори?
    У нас IT секторът разбираемо води. Следван е от рекламния сектор, услугите, търговията и финансите. За момента AI се прилага по-често от малки и средни компании. Тъй като ресурсът при тях е ограничен, всяко подобрение и спестена минута са от значение.

    Подготвени ли са българският бизнес и служителите за ползване на AI?
    Въпреки нарастващия интерес към AI много компании в България все още не са подготвени. Необходимо е както обучение на служителите, така и подготовка от страна на самите компании – разработване на стратегии за интеграция на AI решенията, които да са в съответствие с бизнес моделите и корпоративните им цели.

    Кои са най-подходящите обучения?
    Смятам, че успешното обучение започва с разсейване на притесненията на служителите относно AI. След това, основните обучения трябва да покрият лесни за разбиране концепции и приложения на AI. Важно е те да обхващат основите, както и да помагат на служителите да развият умения за решаване на конкретни бизнес задачи.

    Как можем да намерим баланса между ползите и рисковете от изкуствения интелект? Европейският съюз е поел лидерска роля с въвеждането на AI Act, който създава устойчива и етична рамка за приложение на AI, защитава основните човешки права и насърчава безопасната иновация.

    Компаниите в България и в целия ЕС се подготвят за тези нови регулации, като прилагат принципите на прозрачност и отчетност.

    Използваме ли AI в такава рамка, идва ред да се радваме на ползите.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    Siemens продава компанията си Innomotics на KPS Capital Partners
    Сделката е за 3,5 милиарда евро
    преди 15 часа
    Инвестират 42 млн. лв. за изграждане на зарядни станции в страната
    С други 49,6 млн. лв. ще бъде подпомогната зарядната инфраструктура в пристанищата
    преди 16 часа
    ЕС засилва регулациите за Airbnb и конкурентите й
    Онлайн платформите ще трябва да предоставят на властите данни за броя на нощувките и броя на гостите веднъж месечно
    преди 16 часа
    514 български фирми кандидатстваха за разработване на иновации
    Общият размер на безвъзмездното финансиране е 127 млн. лв.
    преди 18 часа
    Google отпуска 1 млн. долара за докторантски стипендии в INSAIT
    Младите учени ще могат да работят в България с научни ръководители от INSAIT и Google Research по най-горещите теми в AI в момента