Къде се крие тайната на успеха на Apple, Google или останалите лидери днес? Разковничето е.....пламъкът в очите. Може и да звучи налудничаво, но именно това отличава първокласните мениджъри и служители. Това послание отправиха германците Аня Фьорстер и д-р Петер Кройц, автори на икономически бестселъри в цял свят, по време на лекция пред водещи мениджъри в България. „Гурутата на иновациите”, както са известни двамата, бяха у нас по покана на Германо-българската индустриално-търговска камара.
Вижте видео от лекцията "Нестандартно мислене" (Част -І)
„Преди 100 години във фабриките на почит бяха послушанието, прилежността и старанието на служителите. Тези качества са необходими, но вече не са достатъчни. Защото светът се е променил, независимо в коя страна или кой бранш работиш”, подчерта Петер.
„Необходими са още три качества, за да е успешна една фирма: инициативност, креативност и страст. Шестте качества общо представляват йерархията на човешкия потенциал. Най-долу са качествата, ценени в миналото, а най-горе – тези, които са от значение днес. Хората с пламък в очите притежават целия набор от качества и затова са конкурентни на пазара”, допълва Аня.
Вижте видео от лекцията "Нестандартно мислене" (Част -ІІ)
Лекторите посочиха за пример Apple. На гърба на всеки iPad можете да прочете „Проектирано в Калифорния, сглобено в Китай”. За дизайна в Калифорния от значение са трите качества в горната част на йерархията, а за производството в Китай – качествата долу.
Освен промяна на ниво служител, за да е успешна една компания е необходима промяна и на ниво ръководител. Аня и Петер наричат това „иновация на мениджмънта”. За да могат служителите да дадат израз на инициативността и креативността си, мениджърите трябва да им дадат по-голяма свобода да взeмат сами решения. Какво конкретно означава това?
• Екипът, а не шефът, взeма решение за цените, асортимента и персонала на фирмата • Служителите дават оценка на шефа си и я публикуват онлайн • Служителите сами определят заплатите си • Сами решават колко е уместно да похарчат по време на командировка • Външни за производството хора участват при взимането на решения за стратегията на фирмата • Премахват се титлите и званията във фирмата • Служителите сами избират шефа си
Тези практики са се доказали при най-успешните съвременни компании, отбелязват германците. Те обаче правят уговорката, че не е нужно да ги възприемате наведнъж или изцяло.
А какво да направим, когато сме се изчерпали и не ни хрумват вече интересни идеи? „Огледайте се наоколо”, предлагат Аня и Петер.
Вижте видео от лекцията "Нестандартно мислене" (Част -ІІІ)
„Когато сте дефинирали какъв е проблемът, вижте дали някой друг вече не е намерил решение в друг бранш, а после пренесете това решение във вашия бизнес”, обяснява Петер. „За даден бранш тази идея може да е банална, но за вашия тя може да се окаже революционна”, коментира специалистът. Той нарича това „Cross-industry innovation”.
Германците дават за пример NetJets. Американската компания е оператор на самолети. Продажбите им обаче зависят от икономическата конюнктура и по време на криза никой не купува. Фирмата намира решение като отправя поглед към други сектори. Както лимузините и яхтите се отдават под наем и NetJets решава да предостави за определено време и срещу определена сума самолети на клиентите си. Така разкриват изцяло нов пазар.
Аня и Петер посъветваха българските мениджъри да се фокусират повече върху стратегията за бъдещето на фирмата и по-малко върху рутинните задачи от деня. „Не се нуждаете от “Best practices”, а от „Next practices”, подчертаха в заключение двамата лектори.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров