6239 прочитания
Жените мениджъри у нас са успели да постигнат баланс между работа и личен живот
В държавите от Централна и Източна Европа възможностите пред амбициозните и способни млади хора, независимо от пола, са доста по-големи, смята Дарина Пенева - управляващ съдружник в Stanton Chase International Bulgaria
26 юли 2011, 17:07
a+
a-
a
Маркетингът, ПР-ът и управлението на човешките ресурси са областите, в които жените са най-успешни като мениджъри в България, показва проучване на консултантската компания „Стантън Чейс България” - Women in Management. Изследването обхваща бизнес дами, заемащи управленски постове в големи български и международни компании в страната от всички сектори на икономиката. В него са взели участие близо 150 жени, като сектор „Потребителски стоки и услуги“ е с най-много представителки – 30%, следван от „Финансови услуги“ – 18%.
Цифрите показват, че 40% от участничките в проучването имат мениджърски стаж над 7 години, а 44% - между 3 и 7 години. Преобладават дамите на възраст между 30 и 39 години (63%). Резултатите също сочат, че повечето имат магистърска степен (85%), но само 15% са магистри по бизнес администрация. Наблюденията на Дарина Пенева – управляващ съдружник в Stanton Chase International Bulgaria, показват, че много от бизнес дамите са еднакво ангажирани и с професионалното си развитие, и със семейството си. Като цяло жените мениджъри са целенасочени и резултатно ориентирани, като в същото време са готови да подкрепят и изслушат хората от екипа си.
Г-жо Пенева, според вашето проучване Women in Management най-много успешни жени мениджъри има в областите, свързани с комуникация с хора - маркетинг, PR, човешки ресурси. Защо именно в тези сфери дамите успяват да се развият и наложат като ръководители?
Да, наистина нашето проучване идентифицира тези области като най-подходящо поле за изява на дамите мениджъри. Те са характерни за всички сфери, по-ориентирани са към хората, предполагат адаптивност и толерантност към различни гледни точки. Тези професии предполагат също така и креативност и комуникативност – все качества, често свързвани с жените. Чисто исторически като че ли мъжете предпочитат сфери, в които биха могли да израснат като тесни специалисти и това се определя още с избора на специалност и висше учебно заведение.
От проучването става ясно, че половината от изследваните дами са заели първата си мениджърска позиция, преди да навършат 30 години. Това не е ли необичайно и може ли да сравним резултатите с други държави?
За страните с по-развити икономики това е необичайно и за двата пола – и за мъже, и за жени. В държавите от Централна и Източна Европа възможностите пред амбициозните и способни млади хора, независимо от пола, са доста по-големи. Това е обусловено от историческото ни развитие, и от развитието на нашите икономики по време на прехода – компаниите се промениха, съответно и изискванията към техните управляващи – също. Младите са много по-гъвкави и доста по-лесно възприемат нови модели на работа, което ги прави конкурентноспособни като мениджъри и новоизграждащи се лидери.
Кои качества според българските жени са им помогнали да изградят успешна кариера?
Една пета от участвалите в нашето проучване смятат, че личностните качества са от най-голямо значение при изграждането на мениджърската кариера. На второ място посочват професионалния опит (17%), на трето – примерът на ментор по време на обучението за средно и висше образование (13%). Т.е., по отношение на професионалното си развитие дамите не се разграничават по някакви специфични характеристики от конкурентите им от другия пол. Интересно е, че по-малко значение се отдава на професионалната мрежа от контакти, началото на която в Западна Европа и САЩ по традиция се поставя още в колежа и университета.
Много любопитен е фактът, че 80% от дамите признават, че красотата отваря врати за кариерно развитие. Какво е Вашето обяснение? На същото мнение ли са и дамите от Западна Европа и САЩ?
Струва ми се, че на всеки му е приятно да общува с образовани, интелигентни професионалисти с излъчване – в крайна сметка, красотата не е толкова механичен набор от физически черти, колкото начинът, по който се възприемаме и представяме себе си пред света. Всеки изкуствовед може да ви даде интересни примери за това как са се променяли възприятията за красота през вековете и колко се различават те в различните култури. Разбира се, съществува и прастарото разбиране и възприятие за жените като по-красивия пол. Съвсем естествено е господата мениджъри да оценяват присъствието на дами в своите екипи дори и поради тази причина. Тук мога да цитирам друго наше проучване, проведено сред представители на висшия мениджмънт на 150 компании в страната. В него само 15% от участниците бяха жени. Фокусът върху баланса на двата пола в управленските структури на компаниите с цел подобряване на бизнес резултатите при възприемане на предполагаемо типични за женското мислене стратегии и подходи е сравнително скорошно явление.
Жените с успешна кариера в България доволни ли са от личния си живот, или са принудени да избират – работата или семейството?
Според нашето проучване жените са категорични, че са съумели да постигнат равновесие между работата и личния живот (80%). Същевременно дамите, които вероятно са се колебали върху кое да се фокусират повече – работата или семейството, не са никак малко – 47%. Това означава, че почти половината смятат, че решението за семейство се отразява на професионалното развитие. Сред отговорилите имаше и такива, които искрено признават, че се е налагало в името на кариерата да правят компромиси по отношение на личния живот и времето, прекарвано с близките хора.
Възприемат ли се жените за равностойни партньори на мъжете в бизнеса?
Както по отношение на красотата, така и по отношение на самочувствието в бизнеса за мен това е единствено въпрос на лично позициониране. В моя опит като консултант нямам впечатление дамите да смятат, че са неравнопоставени на мъжете в бизнеса.
Различни проучвания показват, че заплащането на жените и мъжете на едни и същи позиции се различават. Българските жени мениджъри смятат ли, че колегите им мъже са по-високо платени?
Много се дискутира по тази тема напоследък. Според проучването ни половината от участничките смятат, че няма разлика в заплащането. Същевременно, когато излезе класацията на най-добре платените мениджъри на списание „Форбс”, стана ясно, че в световен мащаб за големите компании положението при дамите на високи позиции е съвсем различно. От списанието цитираха специалисти по възнаграждения и придобивки, според които дамите са по-консервативни в договарянето на заплащането, бонусната схема и социалните придобивки. Отново според тях мъжете са по-склонни на риск и нерядко предпочитат алтернативни варианти като акции на компанията и т.н. Лично аз съм склонна да подкрепя тази интерпретация - в крайна сметка, договарянето на индивидуалните пакет и условия е въпрос на преговори без значение на пола. В практиката си не съм срещала работодател, който да определя пакета за дадена позиция според пола на кандидата. Водещите фактори са опит, компетенции, познания за конкретния сектор.
|
|
* Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.
преди 11 часа
|
|
преди 11 часа
|
|
преди 13 часа
|
|
преди 18 часа
|
|
преди 18 часа
|
|
преди 19 часа
|
|
30 април 2024, 09:04
|
|
25 април 2024, 17:15
|
|
|