Какъв е профилът на кандидатите за бизнес образование?
През последните няколко години има глобална тенденция за увеличаване броя на кандидатите за МВА програми, която е валидна и за България. Индикатор за това е увеличаващият се брой кандидати за GMAT, който е основният изпит за МВА и някои специализирани магистърски програми.
Хората, които имат интерес към бизнес образование, типично притежават между 3 и 10 години професионален опит. „Тревожната тенденция за България е, че над половината от младите ни мениджъри желаят да се обучават в чужбина”, коментира данните Дирадж Саха от „Адвент Груп” – организатор на събитията Access MBA и Access Masters Tours.
Каква е мотивацията за придобиване на МВА степен?
При по-опитните мениджъри този процент е по-малък, тъй като голяма част от тях са се реализирали в страната, установили са се тук и вече имат семейства.
Наблюденията на Access MBA и Access Masters Tours показват, че има голямо разминаване в мотивацията на кандидатите за бизнес образование в развитите и развиващите се държави. Докато в развитите държави чрез МВА програма се цели обогатяване на профила и разширяване мрежата от контакти, то в България мотивацията за тази степен е международната кариера и развитие в друга държава. По думите на Дирадж Саха тези мотиватори в България са много силни и са над средното ниво дори и за Източна Европа.
Каква е възвращаемостта на инвестицията?
Обратната връзка, която „Адвент Груп” има от български мениджъри, завършили МВА, показва, че при над 50% от придобилите бизнес образование по-високата степен е довело до промяна във възнаграждението им с между 10 и 80%. „Световните данни показват, че за водещите училища се отчита средно увеличение на възнаграждението над 100% след завършване на МВА, така че в това отношение има върху какво да се работи в България”, коментира Дирадж Саха.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров