Американски и китайски университети се сърeвновават за лидерство в сферата на бизнес образованието
Американските университети продължават да доминират в сферата на бизнес образованието. В сегмента на Executive MBA обаче те отстъпват позиции пред азиатските си конкуренти. Това сочи класация на „Файненшъл Таймс” на най-добрите учебни заведения за получаване на MBA и насочената към мениджъри с повече опит EMBA дипломи.
Stanford Graduate School of Business се нарежда на първо място в общата класация. Университетът се е изкачил с 3 позиции спрямо миналогодишното си представяне. До 3 месеца след дипломирането си 92% от завършилите MBA в този университет си намират работа. При това тяхната средна заплата е 191 657 долара. Учебната институция оглавява и класацията на Princeton Review за бизнес училища.
Топ 10 университети, предлагащи MBA специалности
На второ място в общата класация е Harvard Business School, който се изкачва една позиция нагоре спрямо предходната година. 93% от притежалите на MBA диплома от университета си намират работа в рамките на първите три месеца след завършването си.
Тази година University of Pennsylvania: Wharton отстъпва от миналогодишната си лидерска позиция и се нарежда на трето място в общата класация. Средната заплата на дипломиралите се там е 176 229 долара, а 84% от тях си намират работа в рамките на 3 месеца след завършването си.
Освен обща класация на бизнес университетите, изданието съставя и класация на университети, които предлагат Executive MBA. Прави впечатление, че по този показател университетите в Азия са първенци, като сред първите 10 се нареждат: Kellogg HKUST Business School, Tsinghua University, National University of Singapore и Ceibs.
„Деветдесет процента от студентите по MBA в Китай избират програми, които не са с целодневна заетост”, коментира Qian Yingyi- декан на Департамента по икономика и мениджмънт в университета Tsinghua, пред „Файненшъл Таймс”. Според него сред причините за голямата популярност на EMBA в Китай са няколко.
По думите му голяма част от настоящите високопоставени мениджъри не са имали възможност на времето да завършат MBA, освен това китайците високо ценят образованието и обичат да се приобщават към групи и клубове много повече от възпитаниците на Harvard и MIT.
Проучването на „Файненшъл таймс” обхваща 150 бизнес училища. За да бъде една образователна програма включена в класацията, тя тряба да се предлага от поне четири последователни години и да бъде акредитирана.
Университетите се оценяват на база 20 критерия, един от които е увеличението на заплатата им вследствие на получената диплома. Провеждат се две онлайн анкети – със съответното учебно заведение и с неговите възпитаници. Необходимо е поне 20% от дипломиралите се да попълнят анкетата, както и техният брой да надвишава 20 човека. В класацията за 2012 са обработени 9466 мнения на завършили съответните специалности.