сряда, 13 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2936 прочитания

    Силата на „Съдържа:” и „Без:”

    Вижте как готовността на потребителите да закупят даден продукт се влияе от означенията върху етикета
    31 октомври 2013, 08:26 a+ a- a

    Вземате продукт от рафта и вероятно правите бърза справка: ГМО...глутен.. оцветители..консерванти? Списъкът е дълъг. В стремежа си към по-здравословен начин на живот потребителите стават все по-избирателни към хранителните продукти, които купуват.

    От маркетингова гледна точка това поставя на преден план въпроса какво да включва етикетът. Означаването на съдържанието оказва силно влияние върху готовността на потребителите да закупят продукта, потвърждава и ново проучване, публикувано в икономическия журнал на Оксфорд.

    В ЕС, ако дадена ГМО съставка се съдържа в продукта в по-голямо съотношение от 0.9%, това трябва да бъде обозначено на етикета.

    Учените провеждат серия от експерименти с 361 души на средна възраст 42 години, над половината от които твърдят, че се хранят здравословно. Те изследват поведението на участниците спрямо продукти, които съдържат дадени съставки, обработени са по определен начин или при производството им са използвани специфични вещества. В обхвата на проучването влизат ГМО, облъчени храни, трансмазнини, хормони за растеж, антибиотици, високофруктозен царевичен сироп.

    Повечето от държавите членки на ЕС позволяват облъчването на храни. Обозначаването, че храните са облъчени, е задължително.

    Готовността на потребителите да платят за даден продукт нараства с 33%, ако на неговата опакова е посочено, че „не съдържа” съставка, за която потребителите разполагат с негативна информация. В обратния случай, когато на етикета е посочено, че „съдържа” същата съставка, отрицателният ефект е още по-голям, сочат резултатите.

    В ЕС добавянето на антибиотици в храната и водата на животните като превантивна мярка е забранено.

    Учените откриват, че готовността на потребителите в САЩ да платят за даден продукт е два пъти по-голяма, когато не знаят, че той е забранен в ЕС. Най-изненадващият резултат обаче е, че потребителите са по-склонни да платят за продукт, когато на етикета е посочено, че съдържа дадена съставка и те разполагат с информация за рисковете при нейното консумиране, отколкото когато тази информация липсва върху етикета.

    В ЕС храните, съдържащи някои специфични изкуствени оцветители, трябва да имат върху етикета предупреждение, че могат да имат негативен ефект върху активността и концентрацията при децата. Подобно изискване има към: Е110; Е 104; Е122, Е129; Е102; Е124 – забранен в САЩ

    Така като извод се налага, че за хранително-вкусовата промишленост е по-добре при законови изисквания на етикета да бъдат посочени всички съставки, за онези от тях, свързани с определени рискове да се предоставя допълнителна информация. По този начин ще бъде смекчен негативният ефект върху търсенето.

    Потребителите са средно 23-28% по-склонни да закупят продукт без ГМО, отколкото негов еквивалент, сочи друго проучване. То обхваща данни за 57 продукта в 12 държави. Според трето изследване пък, ако попаднат на етикет, на който пише „без хормони за растеж”, потребителите са значително по-малко склонни да закупят конкурентен продукт без същото обозначение.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Азерската СОКАР и българската "Асарел Медет" подписаха меморандум за газификация
    В рамките на световната климатична конференция COP29 в Баку българският държавен глава проведе среща с президента на Азербайджан и откри форум за енергийната свързаност с премиера на Гърция
    преди 2 часа
    BILLA открива 13 нови магазина у нас през 2025, инвестира над 60 млн. лв.
    Веригата търси работници от Непал и Узбекистан заради недостига на персонал у нас
    преди 3 часа
    Отпускат 13 млн. лева за разработки на института INSAIT
    Близо 9 млн. лв. ще бъдат отпуснати и за научни изследвания на Антарктида
    преди 4 часа
    SiteGround получи наградата на Google Cloud DORA
    Продуктовата компания е първата от България, отличена за фирмена култура, посветена на технологични иновации
    преди 4 часа
    25 български компании са сред 500-те най-големи в ЦИЕ
    За първи път от 3 години има спад на броя на българските компании, включени в класацията Кофас ЦИЕ Топ 500