Научете как влияе на преценката ни една от най-разпространените когнитивни склонности
Кое е по-смъртоносно: акулите или конете? Инстинктивно повечето от нас биха отговорили акулите, макар реално травмите на хора, причинени от коне, да са много повече. Причината затова е склонността на психиката ни да се оповава на леснодостъпна информация. Тази наша склонност е известна още като „Култ към достъпността“.
Много по-често попадаме на статии за инциденти с акули. Това ни подтиква да направим грешния извод, че те се случват много по-често. В сферата на маркетинга „Култът към достъпността“ означава, че колкото по-често потребителите попадат на определена информация, толкова повече са склонни да повярват в нейната истинност.
Тази когнитивна склонност е и сред причините някои хора да се запалят по хазарт. Когато човек спечели, той се изпълва с положителни емоции, а моментът ясно се запечатва в съзнанието му. Много по-ясно отколкото случаите, в които е губил. Съответно, човек помни много повече моментите, в които е спечелил. Като информация те са по-достъпни за съзнанието му. Затова, когато погледне назад, същият този човек има усещането, че печели много по-често, отколкото това реално се случва.