събота, 11 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1833 прочитания

    Почти две трети от немските фирми у нас очакват по-ниски приходи заради COVID-19

    Една трета от компаниите ще пуснат служителите в неплатен или платен отпуск, а около 20% ще съкратят част от своя персонал, сочи анкета на Германо-Българска индустриално-търговска камара
    26 март 2020, 09:53 a+ a- a

    По-голямата част от немските фирми у нас (30,77%) очакват значителен спад на своите продажби/приходи през 2020 в резултат на коронавируса. Това сочи блицанкета на актуалното състояние на членовете на Германо-Българска индустриално-търговска камара (ГБИТК).

    23,08% от анкетираните заявяват, че все още не могат да преценят ситуацията и съответно последиците, които ги очакват. 16,92% от анкетираните фирми oчакват спад повече от 10%, а 18,46% спад повече от 50%. 7,69% предвиждат лек спад до 10%. Едва 3,08% от запитаните не очакват спад след края на извънредното положение.

    Проучването е проведено от 20.03.2020 до 23.03.2020 и в него са участвали 75 фирми членове на ГБИТК. В по-голямата си част това са български предприятия, поддържащи търговскоикономически отношения с Германия, както и инвеститори от Германия. В допитването са се включили компании от различни браншове: „Услуги, финанси и консултиране“ (15%), „Транспорт и логистика“ (10%), „ИТ и софтуер“ (14%), „Машиностроене“ (10%), „Търговия на едро и дребно“ (15%), „Производство на електорника“ и „Аутомотив“ (8%), „Mедицинска апаратура и фармацевтични услуги“ (9%), „Текстилна индустрия“ (8%), „Производство и преработка на метали“ (3%) и други (8%), отбелязват от ГБИТК.

    Що се отнася до мерките, които всяка фирма трябва да предприеме по време на кризата, 31,13% заявяват, че техните служители ще бъдат пуснати в неплатен или платен отпуск. 18,87% от участниците в анкетата ще съкратят част от своя персонал, а други 17,92% намаляват своя производствен капацитет, за да спестят от допълнителните разходи. Едва 16,04% от фирмите са готови да предоставят възможност за работа на половин работен ден, а останалите 16,04% (други) се спират на мерки като дистанционна работа, пренасочване на дейността или вътрешно преразпределение на работнана им ръка.

    На въпроса „Оказва ли влияние коронавирусът върху Вашия бизнес в България“, 92,31% от анкетираните отговарят с „Да“ и едва 7,69% с „Не“. Този резултат се отразява и на начините, по които вирусът засяга предприемачеството. 19,56% усещат несигурност относно бъдещия бизнес и/или инвестиции. Голяма част от участниците претърпяват загуби, поради анулирането на бизнес инициативи, делови срещи, панаири и събития (17,78%).

    Недостигът на ликвидност (12,89%), спадът на търсенето на собствените продукти (14,67%), отсъствието на служители поради болест (12,44%), промяната на веригите за доставки (11,56%), както и ограничаването на пътуванията (9,78%) притесняват и пречат на нормалното развитие на бизнеса. Други последици, които очакват фирмите, са затваряне на предприятия и прекратяване или пренасочване на дейността им (1,33%).

    Фирмите се грижат за своите служители и работници в така създалата се ситуация. Повечето участници (21,67%) изпращат своите служители вкъщи на надомна работа и въвеждат т.н. „хоум офис“. Останалите фирми ограничават командировките (20,6%), осигуряват предпазни медицински и хигиенни материали (21,06%), отменят участията си в публични мероприятия (20,00%), създават вътрешни комуникационни мрежи (14,17%) или предприемат различни мерки, в съответствие с тяхната фирмена култура (2,50%).

    На 13.03.2020 г. българското правителство обяви извънредно положение заради коронавируса. За бизнес средата в България остават някои неизяснени въпроси. 22,33% от анкетираните желаят да получат повече и формация относно възстановяването на заплатите съгласно Закона за здравето. Други 20% искат да получат повече информация за мерките по време на форсмажорни обстоятелства и компенсациите на служители с намалено работно време. Фирмите желаят да получат съвети относно предоставяне на конкретна подкрепа (19,81%), както и как да се справят с вече заразени хора в тяхното предприятие (6,80%). Остават неизяснени и условията за анулиране на участията в бизнес инициативи и събития (7,28%).

    Бизнесът настоява за повече прозрачност относно разпределянето на финансовите ресусрси от ЕС, предлагането на дългосрочна подкрепа на бизнеса и конкретното уточняване на браншовете, при които се прилага мярката за поемане на 60% от заплатите за сметка на държавата (2,91%).

    Мерките, които държатава трябва да предприеме, според участвалите в анкетата са: намаляване на бюрокрацията и опростяване на процесите (21,70%), създаване на план за икономическо възстановяване (20,85%), предоставяне на финансови помощни средства (16,60%), както и на данъчни облекчения (18,30%), повече конкретизация за мерките в сферата на бизнеса (15,32%), държавна помощ за експортно застраховане (2,98%), отваряне на зелени коридори за износ и внос, намаляване на ДДС и на цените на горивата и прилагане на повече мерки за МСП (3,40%).

    На въпроса „C какво бизнесът може да подкрепи изпълнителната власт“ 30% отговарят, че са готови да разработят и формулират конкретни мерки за справяне със ситуацията и да ги предоставят на компетентмите органи. Фирмите показват готовност да предоставят безвъзмездна помощ от своето производство и услуги (20%), да поемат социален патронаж на най-силно засегнатите социални групи или да подпомогнат Националния оперативен щаб с необходимите ресурси (10,00%). Други са готови да предоставят предпазни средства (8,75%) или финансова помощ (2,50%). За 18,75 % от анкетираните, запзването на работни места, даренията и заплащането на данъци и такси, са основната помощ, която могат да предоставят на правителството.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Вече работи първата за България и региона водородна зарядна станция
    В рамките на минути могат да бъдат заредени леки, лекотоварни и товарни автомобили
    преди 16 часа
    Официалният правописен речник на българския език вече е наличен онлайн
    Той е първият продукт на Български езикови ресурси онлайн или БЕРОН
    преди 16 часа
    Интегрирана концепция на ТИЗ има шансовете да реализира милиардна инвестиция в България
    В концепцията за интегрирани териториални инвестиции участват общините Пловдив, Куклен, Марица и Раковски
    преди 20 часа
    Търговски вериги поискаха от президента вето върху тавана за надценката на хляба
    Ограничаването на свободното ценообразуване ще доведе до изкривяване на конкуренцията, от което ще пострада крайният потребител, отбелязват от СМТ
    преди 21 часа
    Българската "Пластхим-Т" придоби 100% от италианската Manucor
    Сделката се финансира със заем от „Уникредит Булбанк“ и ОББ