петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9834 прочитания

    Как ще запомни бизнесът 2014?

    Изпълнителни директори на водещи компании от различни индустрии направиха обобщение на изминаващата година, вижте какво споделиха те пред Economy.bg
    18 декември 2014, 13:45 a+ a- a

    Каква беше изминаващата 2014 година за бизнеса в България? Успяха ли компаниите да постигнат заложените планове, кои бяха най-големите предизвикателства и с какво ще я запомнят?

    Обърнахме се към мениджъри на водещи компании от различни индустрии, които направиха обобщение на годината и споделиха успешна или поредната трудна година беше за тях 2014.


    Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор, „УниКредит Булбанк”

    В банковия сектор годината мина под знака на КТБ, но това сътресение имаше по-малко въздействие, отколкото всички очакваха

    В банковия сектор годината определено мина под знака на ситуацията около КТБ. Това сътресение обаче определено имаше по-малко въздействие, отколкото всички очакваха от четвъртата по големина банка в страната. Ограниченото влияние, разбира се, може да си обясним с факта, че са били кредитирани тесен кръг от свързани фирми. Иначе като цяло икономиката расте с много бавни темпове, а за да се усети подобряването в средата от обикновените хора, трябва да се увеличи БВП с 3-4%. Банковият сектор не си избира приоритетни сектори, банките следват успеха, а не го създават. Затова ние бихме подкрепили всеки добър бизнес, движен от предприемчиви хора с визия за развитието му.

    Атанас Добрев, главен изпълнителен директор, VIVACOM

    Мога с гордост да кажа, че за нас 2014 беше една успешна година, но не и лесна и безпроблемна

    Изминаващата година беше знакова за нас, тъй като отпразнувахме петата годишнина на бранда.  Преди пет години поставихме една нова посока  - потребителите на първо място,  да им предлагаме най-добрите услуги на най-добра цена.  Това беше основната ни стратегия и през 2014  и благодарение на нея отбелязахме седем поредни тримесечия на първо място по приходи в телеком сектора. Вече имаме повече от 4,4 милиона абонати, от които над 500 000 мобилни абонати са прехвърлили номера си от други оператори при нас. Спазихме обещанието си да предоставяме най-добрата 3G мрежа. Ето защо мога с гордост да кажа, че за нас 2014 година беше една успешна година.

    За съжаление това не означава, че това беше една лесна и безпроблемна година. Ние работим в един свръхрегулиран сектор и в непрекъснато променяща се среда. Това затруднява инвестициите и забавя навлизането на последните технологии.
    Мога обаче да отбележа, че за поредна година конкуренцията, съревнованието между операторите беше изцяло в полза на потребителите. В много от случаите именно VIVACOM първа създаваше атрактивни предложения към тях, с които конкурентите се съобразяваха в своята стратегия.

    Диана Стефанова, управляващ директор, VMware България

    Годината беше белязана от бързи темпове на растеж и увеличаващи се инвестиции тук

    В глобален аспект - и през 2014 VMware продължи да задава посоката на развитие на световния ИТ пазар като лидер в областта на софтуерните решения за виртуализация и cloud инфраструктури. Това стана възможно благодарение на трите ни успешни приоритета за развитие: софтуерно дефиниран център за управление на данни (Software Defined Data Center), хибридни „облачни” услуги (hybrid cloud) и технологии за управление на мобилни устройства, данни и приложения (end-user computing).
    За компанията в България годината беше много динамична и белязана от бързи темпове на растеж и увеличаващи се инвестиции тук. През октомври обявихме изграждането на първия по рода си „Център за професионални софтуерни услуги за интеграция, автоматизация и персонализирани решения”. Създаването му превръща VMware България от чиста R&D локация в мултифункционален екип, фокусиран както върху развойна и оперативна дейност, така и върху генерирането на приходи от професионални услуги за VMware. Паралелно с изграждането на центъра  VMware продължи да инвестира в разширяване екипа на развойното звено, като във връзка с планираното разрастване компанията нае близо 6 хиляди кв.м. допълнително офисно пространство, което ще позволи поетапно увеличение на броя на служителите.
    Най-голямото предизвикателство не само за нас, но и за целия бранш си остават недостигът на талант и ограниченият брой качествени кадри на трудовия пазар.

    Иван Такев, изпълнителен директор на Българска фондова борса – София

    В условията на цялостно недоверие към финансовата система и почти нулев икономически ръст не е възможно фондовият пазар да функционира нормално

    Най-големите фондови пазари по света не само през 2014, а на практика през последните 5 години, се движеха под давлението на паричната политика на Федералния резерв, Японската централна банка и ЕЦБ, а не от собствения си фундамент. Това в голяма степен създаде дисбаланс между текущите пазарни оценки и разумните очакванията на капиталовите инвеститори към отделните компании. Създаденото недоверие на този тип инвеститори обаче продължава да бъде игнорирано при формирането на цените, тъй като те биват водени нагоре от по-силни фактори, като например обратните изкупувания на акции с пари, набрани от нов и нов корпоративен дълг. Свръхзадлъжнялостта никога не е довела до положителни резултати, респективно достигането на критичната точка може да бъде отложено, но не завинаги.
    Българският фондов пазар, естествено, е встрани от подобни процеси, но за сметка на това страда от локалните за България проблеми. Повече от очевидно е, че в условията на цялостно недоверие към финансовата система, почти нулев икономически ръст, липсата на средна каса в България и доскорошната политическа криза, не е възможно фондовият пазар да функционира нормално.

    Константин Конов, изпълнителен директор, Luxoft България

    Годината е знаменателна, защото поставихме началото на работата ни в България
     
    За Luxoft България 2014-та е знаменателна, защото това е годината, в която поставихме началото на работата ни в България – развойният ни център тук бе създаден през февруари, като към момента вече имаме над 100 служители и стабилен бизнес. За това време компанията получи сертификат за инвеститор клас А от Министерство на икономиката, започнахме работа по стратегически проекти за Luxoft на глобално ниво за клиенти от финансовия сектор, разширяваме дейността си в други области.

    Макс Баклаян, изпълнителен директор, TAVEX

    Повишихме с 15% клиентската си база, което се отрази чувствително и на печалбата ни

    За Tavex Gold and Exchange изминалата 2014 беше една много добра година. Повишихме с 15% клиентската си база, което един от най-важните ни показатели, съответно това се отрази чувствително и на печалбата ни.
    Най-голямото предизвикателство за нас винаги ще е сплотеният колектив, който не губи своя професионален фокус. Радвам се, че за пореден път се преборихме с това предизвикателство, печелейки за втора година престижното отличие на AoN Hewitt „Работодател на годината”, което измерва удовлетвореността и ангажираността на нашите колеги.
    Аз вярвам, че нашият бизнес модел е изключително устойчив, защото екипът ни е съставен от търпеливо селектирани специалисти. TAVEX Gold and Exchange е абсолютен лидер в търговията с инвестиционното злато, което е единственият финансов актив, представящ се еднакво добре и в бум, и в криза. Същевременно за по-малко от 6 години успяхме да разрушим стереотипа за обменното бюро, превръщайки се в лидер и на пазара на валутен обмен. 

    Димитър Димитров, изпълнителен директор, Tera Communications, част от холдинга ALLTERCO

    Броят на служителите ни нарасна с над 40%, а ръстът на приходите надмина очакванията ни

    За нас 2014-та година бе повече от успешна. Мога да кажа, че това е годината, през която започна промяната на фокуса на компанията. От компания, която предлага много широк спектър от услуги за собственици на мобилни телефони (директно или чрез бизнес партньори), постепенно се концентрирахме върху В2В клиентите си: мобилни оператори, финансови институции и големи брандове. Открихме нов офис в Тайланд, а компаниите ни в Сингапур и Румъния се преместиха в големи пространства вследствие на бързото разрастване. През изминалата година броят на служителите ни е нараснал с над 40%, а ръстът на приходите надмина очакванията ни.
    От позицията на международна компания в растеж си позволихме да стартираме и няколко социални проекта. Такъв например е BOOKSFORGE - система от приложения за ANDROID, която разпространява безплатно ученическа литература и чиято мисия е да върне любовта към четенето у всеки ученик и подрастващ.
    Благодарни сме и на всички, които работят в компанията и не спират да генерират идеи, стремейки се винаги да бъдат съществена част от процеса по извисяване на ALLTERCO от регионален играч до глобален фактор в мобилната индустрия. Както тази година така, и през следващите, за нас креативността и иновациите остават водеща цел, която върви ръка за ръка с първокачествено обслужване на клиентите ни.

    Иглика Йорданова, изпълнителен директор, Colliers International

    Въпреки скромния растеж на икономиката, пазарът на недвижими имоти продължи да показва признаци на оживление

     Въпреки скромния растеж на икономиката, пазарът на недвижими имоти продължи да показва признаци на оживление, при това във всички сегменти. Основно предизвикателство беше слабият интерес на чуждестранните инвеститори към страната поради липсата на политическа стабилност и предвидимост през по-голямата част от годината. За нашата компания годината беше успешна, защото съумяхме да реализираме бизнес плановете на нашите партньори, както и да стимулираме развитието на пазара в нови ниши, с нови концепции и с компании, инвестиращи на местния пазар.

    Илияна Търнина, изпълнителен директор, „Оптимъл Пеймънтс”

    Ако трябва да определя каква беше 2014 с една дума, бих използвала единствено растеж

    Ако трябва да определя каква беше 2014 за „Оптимъл Пеймънтс” с една дума, бих използвала единствено растеж. За поредна година компанията показа, че и служители, и клиенти, и акционери могат да се доверят на стратегията и позиционирането й на пазара. Същественото увеличение на приходите (34%) и печалбата (54%) спрямо предходната година, придобиването на две компании на пазара от особена важност за бизнеса ни - Съединените щати, както и неспиращите инвестиции в технологии и служители са само част от показателите за успеха й.
    Основното предизвикателство, пред което стоим, е намирането на правилните хора с правилната мотивация и компетенции за управлението на този растеж по най-подходящия начин. Позитивното в случая е, че много кандидати забелязват израстването на компанията и виждат в присъединяването си към нея възможности и за собственото си професионално развитие.

    Павел Пенчев, прокурист, ЕКОНТ

    Увеличихме продажбите си с повече от 30%

    Предизвикателството за нас през 2014 беше промяната в обществото, предизвикана от развитието на социалните мрежи, активността и предприемчивостта на нашите клиенти. В отговор разработихме и внедрихме няколко нови проекта, прилагайки съвсем различен подход - автоматични пощенски станции, работещи 24 часа без нужда от оператор, система за градски доставки „СмартКуриер”, при която клиентите договарят свободно цената с куриери, които работят в удобно за тях време (24-часова активност), финансови услуги, акцентиращи на банковите карти, и изплащане на суми на адреса на клиента и т.н. Това ни позволи да увеличим продажбите си с повече от 30%, защото клиентите действително имат нужда от тези сервизи и заслужават най-добрите куриерски услуги!

    Очаквайте в Economy.bg и какви са очакванията на бизнеса за 2015

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 минути
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 30 минути
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 3 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години
    преди 3 часа
    45 преподаватели от България, Словения и Сърбия станаха част от първата международна мрежа от STEAM начални учители
    Издателство „Клет България“ е водещ координатор по проекта, чиято задача е въвеждането на STEM/STEAM обучението от 1. до 4. клас
    преди 4 часа
    Проучване: 77% от компаниите у нас предлагат хибриден модел на работа
    С 10% са нараснали възнагражденията през 2023, за тази година ръстът е от 7%, сочи проучване на Mercer Marsh Benefits