Кризата в еврозоната се отрази негативно на прогнозите на водещи медийни агенции
Нестабилната икономическа ситуация в еврозоната, прясно подкладена от страхове за отслабващата икономика на Испания, оказа негативно влияние върху прогнозите на две водещи медия агенции за тазгодишния ръст на рекламния пазар, съобщи Adweek. ZenithOptimedia, част от Publicis Groupe, прогнозира, че глобално рекламните обеми ще се увеличат с 4.3%, достигайки 502 млрд. долара тази година. Мартенската прогноза на компанията предвиждаше ръст от 4.8%. В същото време MagnaGlobal от групата на Interpublic ревизира прогнозата си за ръст от 5% на 4.8%. MagnaGlobal изчислява, че световният рекламен пазар ще достигне 480 млрд. долара, 32% от които ще бъдат реализирани в САЩ.
Рекламните обеми в страните от Западна Европа, с изключение на Германия и Великобритания, ще намалеят с 1.1% според ZenithOptimedia и с 0.2% според MagnaGlobal. Най-голям спад ще отбележи Испания – MagnaGlobal изчислява свиването на тамошния пазар на 8.4%, а ZenithOptimedia на цели 12%.
„Еврозоната смъква прогнозите ни за Европа като цяло,” отбелязва в доклада си ZenithOptimedia. Агенцията обаче не очаква катастрофални последици като например разпадане на еврото. На тази база прогнозират, че рекламните бюджети в еврозоната ще се увеличат с 2.3% през 2013 и с 3.0% през 2014.
В САЩ медийните бюджети за 2012 ще се увеличат с 3.6% според ZenithOptimedia и с 4% според MagnaGlobal. Най-голям ръст ще отбележи телевизионният пазар - 5.2%, главно заради предстоящи мащабни събития като лятната олимпиада и президентските избори в САЩ, коментира AdvertisingAge.
И двете агенции предсказват блестящо представяне на интернет пазара. Според доклада на ZenithOptimedia Интернет ще се отличи с ръст от 21.5% през 2014 спрямо 16% през 2011. Дисплей рекламата е най-бързорастящата категория с годишен ръст от 20%. Рекламата в социални медии и видеорекламата също набират скорост. ZenithOptimedia прогнозира, че интернет рекламата ще движи 55% от растежа на общия рекламен пазар през следващите три години.