Хората, които се движат с обикновени коли, трябва да плащат по-високи данъци, смятат още експертите от електромобилната индустрия
Електромобил Снимка БСК
Държавата да субсидира 30% от цената при покупка на електромобил. Това предложиха на пресконференция в БСК представители на Индустриалния клъстър „Електромобили”.
Те поискаха още намаляване на данъците за домакинствата, които притежават поне една електрическа кола. Представителите на сектора настояват и за намалени ставки на ДДС при покупка на екологичните превозни средства, както и за финансови стимули за замяна на старите коли с електромобили. Според прогнозите на индустриалната организация, ако държавата приложи исканите от тях стимули, до 2025 по пътищата на страната ще се движат най-малко 200 000 екологични коли, което ще представлява около 3% от пазара у нас. За Европа прогнозите им са до 2025 електромобилите да достигнат до 50% от пазара.
Министърът на икономиката и енергетиката Делян Добрев неотдавна каза, че националният план за подпомагане на електромобилите предвижда някои облекчения. Например отпадане на таксата за регистрация, освобождаване от местни данъци и такси, както и от покупката на винетки. Столичната община пък обеща да освободи електромобилите от такси за паркиране в „синя” и „зелена” зона. Финансови стимули обаче са непосилни за държавата ни, каза още Добрев.
Представителите на индустриалната организация изтъкнаха и някои от най-големите предимства на електрическите коли. На първо място това е ниският разход. Според председателя на индустриален клъстър „Електромобили” Илия Левков екоколата харчи 3 лв. на 100 км, докато обикновената кола – около 45 лв. на 100 км. Неудобството е, че те трябва да бъдат зареждани много по-често от обикновените коли, а в България все още не е изградена подходящата инфраструктура. Добавената стойност на екоколите се изчислява на над 74.5 млн. евро. Инвестицията в тях обаче е много голяма. Един електромобил струва средно около 70 000 лв.
По данни на индустриалния клъсър „Електробомили” в Европа има 50 000 компании, които работят в сектора. В тях са заети близо 1.5 млн. души. Продажбите са за над 255 млн. евро. В България в този сектор работят около 1000 фирми, в които са заети 30 000 души. Градовете, в които е съсредоточена индустрията са Пазарджик, Монтана, Търговище и Добрич. Това са дружества за производството на електродвигатели и батерии и за ремонт на части.