HR-и на водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
Ваня Георгиева, HR мениджър, Astea Solutions
Изминалата година беше различна! Изискваше адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по Човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.
Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в България.
Ваня Георгиева e част от екипа на българската софтуерна компания Astea Solutions, базирана в София, и изпълнява ролята Human Resource Manager. Има над 10 години опит в разнообразие от роли в управлението на човешките ресурси.
Astea е създадена през 2006 г. с цел да насърчава топлата връзка между университета и бизнеса. „За нас е характерно да работим по предизвикателни проекти, които ангажират въображението и налагат търсенето на точните решения сред многообразието от езици и платформи. Благодарение на тези здрави основи Astea се налага като надежден технологичен партньор за своите клиенти от САЩ - компании от Fortune 500 като Barnes & Noble и Advance Auto Parts, както и иновативни стартъпи като Stageit и DailyPay. Astea също се гордее със собствени инициативи: Astea Conference и стажантската си програма. Вярваме, че споделянето на знания и опит допринасят за развитието на ИТ индустрията в България“, разказва пред Economy.bg Ваня.
Име: Astea Solutions
Сфера на дейност: IT
В България е от: 2006
Брой служители глобално: 130+
Брой служители в България: 130+
Офиси в България: София, 1407 Лозенец, ул. Кораб планина 8-10
Основни продукти/марки: Софтуерно консултиране, анализ и проектиране; разработка на специализиран софтуер и персонализирани технологични решения
Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
За всички ни, хора и бизнеси, неизвестността беше най-голямото предизвикателство.
За IT сектора промяната и динамиката на процесите са ежедневие, но този път промяната е глобална и всеки от нас я преживява. Да осигурим яснота и контрол на променливите, които са в наши ръце, беше от ключово значение за нас през изминалата година.
Разбира се, първата ни грижа беше да осигурим безопасност и спокойствие на всички служители и партньори на Astea. Възможността за работа извън офиса винаги е била част от ежедневието ни в някаква степен. Успяхме без излишни формалности да преместим удобствата на офиса и работата си изцяло от дистанция.
Предизвика ни липсата на ежедневния ни ритъм в голямата пъстра общност на офисната среда. Компенсирахме загубата на спонтанната комуникация с концентриране на усилията ни във виртуални и неприсъствени синхронни и асинхронни събития. Надникваме в домовете си, пием виртуално кафе заедно, организираме си онлайн тиймбилдинги и се опитваме да надграждаме всяка инициатива.
Обменът на знания и информация е част от идентичността ни като компания и не се оставихме на обстоятелствата да ни възпират, а се възползвахме от възможностите, които ни предоставиха. Организирахме изданията на Astea Conference и стажантската ни програма, като променихме формата, но продължихме да споделяме знание.
Поводите ни за разговор вече изискват предварително планиране и не се случват край джагите или в зоните за кафе и срещи, но продължават да са част от ежедневието ни. Клубовете ни по интереси заживяха по-интензивен живот във вътрешните ни канали за комуникация. А срещите ни се преместиха в платформите за видео разговори, но запазихме същата атмосфера на непринуденост.
Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати?
Индивидуалният ни подход към благосъстоянието на всеки от нас ни дава възможност да бъдем добри професионалисти. Съхраняването на баланса между личните и служебните ангажименти, както и намирането на индивидуални решения според нуждите на всеки е работещият за нас модел.
Запазването на традиционните ни поводи за среща и пренасянето им във виртуален формат ни научиха, че можем да сме заедно дори от разстояние. Смятаме, че съхраняването на ритъма ни, разнообразяването на деня ни с поводи за неформална комуникация, споделеното понеделнишко кафе и свободата на колегите да организират деня си спрямо ритъма си ни донесоха най-голяма полза.
Научихме се да дегустираме вино от дистанция, да правим забавни уъркшопи за малки и големи, да се състезаваме във виртуални турнири, да четем заедно любимите си книги и да празнуваме личните и служебни поводи за радост.
До момента обратната връзка относно екипните инициативи е положителна. Най-често колегите си пожелават повече време заедно и по-разнообразни предизвикателства. Ето защо понастоящем се фокусирахме върху организацията на серия от събития по интереси, споделени сред колегите. През април Astea има рожден ден - празнуваме 15 години заедно и се стремим всеки от екипа да го усети по този начин.
Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
В 15-годишната ни история като компания винаги сме предлагали гъвкави и адаптивни решения, както за служителите, така и за клиентите ни. Продължаваме да ценим свободата и да вярваме в самоинициативността повече от всякога.
Продължихме да разширяваме екипите си и в дейностите ни по подбор, като въведохме нови процеси, чрез които още по-лесно се свързваме с кандидатите за работа. Ревизирахме начина, по който провеждаме интервютата ни, и го адаптирахме към дистанционния формат на срещите ни с бъдещите ни колеги. Продължаваме да търсим любопитни, умни и отворени към предизвикателствата специалисти, с които да работим по проектите ни.
Ситуацията донесе промяна във всички HR-процеси. Промени се наблюдават не само в процесите на подбор и комуникация с кандидати за работа. Администрирането на документи и управлението на тази комуникация също претърпя позитивна промяна. Надяваме се и на законодателни инициативи, които да подпомагат работодателите за все по-малко изискуема хартиена документация в управлението на взаимоотношенията със служителите. В Astea ще продължаваме да работим върху подобряването на този и всички процеси обърнати към хората.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на АСТЕА СОЛУШЪНС АД в JOBS.bg тук
Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:
Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България
Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner, Endava
Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор, Mars