сряда, 19 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1553 прочитания

    Бъдете смели и продължавайте да създавате ново знание

    Константин Узунов, член на екипа „Иновативно предприятие на годината“, разказва какво да очакваме от тазгодишното издание на конкурса, кой може да участва, с какво е полезна инициативата
    11 септември 2023, 15:50 a+ a- a

    Снимка: Личен архив

    На 11 септември беше отворено кандидатстването за конкурса „Иновативно предприятие на годината 2023“. Константин Узунов разказва повече за конкурса, за кого е подходящ, как се кандидатства, как помага на иновативните фирми, и дава съвети на бъдещите участници.

    Константин Узунов е Ръководител на проекти към Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, координатор на европейската мрежа за подкрепа на бизнеса Enterprise Europe Network за България и член на екипа на конкурса „Иновативно предприятие на годината 2023”.

    Как конкурсът „Иновативно предприятие на годината“ насърчава иновациите у нас?
    От понеделник тази седмица започна набирането на кандидати за 19-ото поредно издание на конкурса. Дълголетието му го превръща в пионер сред този тип инициативи, а Европейската комисия го признава за добра национална практика, насърчаваща иновационното развитие в страната.
    Всички компании финалисти получават правото да използват запазената марка „Високи постижения в иновациите“ на Фондация „Приложни изследвания и комуникации“. Марката е знак за високо качество и може да бъде използвана в сайтовете на предприятията, както и при представянето им на собствени продукти и промоционални материали пред потенциални български и чуждестранни партньори.
    Често лауреатите определят конкурса като трамплин и платформа за обмяна на опит и нови контакти, а чрез експертите на Enterprise Europe Network България получават допълнителна възможност за растеж и интернационализация на бизнеса.
    Конкурсът традиционно се провежда под егидата на министър-председателя или президента на България, който пряко се ангажира в официалната церемония по награждаването на отличените иновации.

    Какво да очакваме от 19-ото издание на конкурса?
    Ежегодно екипът на конкурса „Иновативно предприятие на годината“ има уникалната възможност да се запознае от първа ръка не само с бъдещите, но и с едни от водещите иновативни продукти и услуги на родната и международната сцена. Приемаме това като огромна чест и отговорност, дълг да подкрепим и популяризираме успешните български примери и предприемачество.
    Тази година ще отличим най-добрите иновации в 8 категории, а именно: пазарно лидерство, дигитална трансформация, качество на живот, стартъп, иновативен мениджмънт, иновация в креативните индустрии, зелена и социална иновация.
    Кандидатите се оценяват по специална методология от експертна група и външно жури, съставено от известни и доказали се представители на публични и финансови институции, бизнеса, академичните среди и медиите. Всяка представена иновация се разглежда индивидуално, като се обръща специално внимание на сектора, средата и въздействието ѝ.
    Церемонията по награждаването на победителите ще се проведе през първата половина на декември в рамките на „Националния иновационен форум“, където ще бъде представен и доклада „Иновации.бг“ за 2023 г.

    Как се кандидатства и за кого е подходящ конкурсът?
    Участие в конкурса могат да вземат компании от всички сектори на икономиката, разработили и внедрили иновативен продукт и/или услуга за българския или световния пазар през последните 3 години.
    Процесът по кандидатстване е удобен и изцяло онлайн, а пълният формуляр за подаване на кандидатура ще бъде изпращан от нас след подаване на заявка за участие, достъпна в сайта на Фондация „Приложни изследвания и комуникации“.
    Пълните кандидатури ще се приемат до 15 октомври, 23:45 ч. (неделя).
    Конкурсът е подходящ както за новостартирали компании, така и за утвърдени предприятия, в т.ч. за бивши участници, на които им липсва тръпката и желаят отново да премерят сили на иновационната сцена.

    Какъв е профилът на компаниите кандидати през годините?
    Конкурсът може да бъде образно разглеждан като огледало на пазарната динамика. Често иновациите, които компаниите ни представят, са отражение на предстоящи технологични и социални трендове.
    Докато преди няколко години преобладаваха разработки в сферата на ИКТ и финтех, в последно време се наблюдава изместване на фокуса и особено изявен интерес към биотехнологиите и здравето, зелените и социалните иновации. Всъщност популярността на „умните“ технологии не е спаднала, но дигиталната трансформация вече осезаемо е залегнала в почти всички аспекти от ежедневието ни.
    Любопитно е да се спомене, че сред победителите в конкурса е имало български компании със световноизвестни разработки, които по една или друга причина са били слабо познати у нас. Тук още веднъж наблягам на една от основните ни роли като организатори – да откриваме, да извеждаме на преден план и да подкрепяме добрите примери.

    Какви са очакванията Ви за тазгодишното издание?
    Миналогодишното издание беше белязано от изключително силни и равностойни кандидатури, които предизвикаха експертния нюх на журито ни. Макар формално да имаше победители, всички финалисти следва да бъдат разглеждани като такива. Зад всяка една иновация стоят стотици часове неуморен труд, провали и успехи, а външното признание е само малка стъпка, която свидетелства, че усилията ти са забелязани и оценени. Всъщност най-големите печеливши са именно хората, за които е предназначена иновацията.
    С много от компаниите, участвали през годините, продължаваме да поддържаме прекрасни професионални, смея да твърдя вече и приятелски отношения, така че нямаме търпение да разберем какво се крие зад хоризонта на тазгодишното издание.

    Какъв съвет бихте дали на участниците тази година?
    За нас е важно да получим конкретна и практична информация, която описва вашата иновация. Но всяка иновация има своя уникална история, движеща сила, залегнала в съзнанието на създателите ѝ – опитайте се да ни я предадете. Какви са причините за възникването на идеята, откъде тръгвате и къде желаете да стигнете.
    И надявам се, още един ценен съвет от мен – разграничете ясно полезността от иновативността на продукта или услугата си, и не чакайте до последния момент, за да кандидатствате.
    Бъдете смели, продължавайте да създавате ново знание, а ние ще се постараем да бъдем негови посланици, за да достигне до повече хора!

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    PISA представи първата си оценка на творческото мислене при 15-годишните
    Българските ученици са с резултат по-нисък от средния за ОИСР
    преди 9 часа
    Хибридният модел на работа не влияе негативно върху продуктивността
    Вижте какво показва проучване, публикувано в сп. Nature
    преди 11 часа
    Платформата за инвестиране Freedom24 открива представителство в България
    Компанията обслужва повече от 250000 клиенти в Европейския съюз
    преди 12 часа
    МИР и ЕК сключиха Меморандум за сътрудничество в областта на зеления водород
    Чрез него ще се повиши участието на български предприятия и научни организации в конкурсите за финансиране на изследователски и демонстрационни проекти към Съвместното предприятие „Чист водород“
    преди 14 часа
    Възнагражденията на висшия мениджмънт в САЩ се увеличават рекордно
    Ръстът е 3 пъти по-голям от този при заплатите на служителите