вторник, 08 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11810 прочитания

    Ираван Хира: Аз вярвам, че доброто е заразно

    Все повече компании избират социално отговорното поведение и тази година има рекорден брой участници за Наградите за отговорен бизнес, казва председателят на БФБЛ и генерален директор на Хюлет-Пакард България
    17 февруари 2014, 14:10 a+ a- a

    Ираван Хира председател на БФБЛ и генерален директор на Хюлет-Пакард

    Българският форум на бизнес лидерите ще връчи за 11-та година Наградите за отговорен бизнес. Целта им е да популяризират дейностите на компаниите с най-сериозен принос към корпоративната социална отговорност в България и да насърчат останалите фирми да развиват активна социална политика.

    Увеличава ли се значението на социалната отговорност за компаниите в България и защо за Българския форум на бизнес лидерите е важно да отличат именно тези проекти и каузи, разговаряхме с председателя на форума и генерален директор на Хюлет-Пакард България Ираван Хира.

    Г-н Хира, БФБЛ ще връчи за 11-та година Наградите за отговорен бизнес. Защо за БФБЛ социалната отговорност е важна и отличавате именно тези проекти и каузи на компаниите?
    Да, нашият конкурс е един от най-дългогодишните в България, с голям престиж и безпристрастно оценяване и затова всяко издание привлича все по-голям брой участници. Това доверие от страна на кандидатите може само да ни радва, защото мисията на Българския форум на бизнес лидерите като асоциация на прозрачния и етичен бизнес в България е да насърчава компаниите, отдадени на добри каузи. За нас е важно да отличим техните най-значими социално отговорни проекти, за да дадем добър пример и на всички останали компании, че си струва да инвестират в образованието, околната среда, човешкия капитал и обществото като цяло. 

    За корпоративна социална отговорност (КСО) в България се говори вече от доста години, но за някои тя все още е по-скоро ПР. Бихте ли дали примери от предишни години за проекти и кампании, които са били отличени, за да могат хората да добият по-конкретна представа какво разбират компаниите под социална отговорност?
    Да, терминът корпоративна социална отговорност се среща все по-често. Но при нас в Българския форум на бизнес лидерите той не е нещо ново, защото идеята за отговорното поведение на компаниите е в генезиса на Форума от самото му създаване преди малко повече от 15 години. КСО най-общо казано е бизнес практика, която способства за устойчивото развитие, и е част от цялостна стратегия за управление на бизнеса с цел  създаване на добавена стойност далеч не само за компанията, но и за обществото и средата. КСО не е даряване на средства, нито ПР – въпреки че също би могла да допринесе  за корпоративния имидж, и водещи при нея са прозрачността и отчетността, ползата за хората. Мога да кажа, че съм изключително щастлив, че все повече служители в Хюлет-Пакард България се включват в различни доброволчески инициативи. Дори с времето започват именно те да стават двигателят за това да се реализира един или друг КСО проект или да се организират различни каузи  в компанията. А забелязвам и че все повече компании-членове на БФБЛ, а и не само, осъзнават силата и значението на общественополезните инициативи. Нека ви дам два примера от миналата година – големият победител в категорията „Инвеститор в обществото” беше Дънди Прешъс Металс Челопеч с проекта си за пълното археологическо проучване на Ада тепе, най-стария известен рудник за златодобив в Европа. Пак тогава Мобилтел взе приза за  „Инвеститор в човешкия капитал” с проекта „Work-Life Balance”, който търси и намира баланса между професионалните задължения и личния живот на служителите.


    Увеличава ли се значението на социалната отговорност за компаниите в България? Колко са номинациите в тазгодишното издание на конкурса?
    Това издание на Наградите за отговорен бизнес е най-успешното досега –  участват рекорден брой компании – 56, с общо 70 проекта, тоест все повече компании избират социално отговорното поведение независимо от икономическите трудности. Интересното тази година е и друго – само половината от тях са членове на БФБЛ. За сравнение, през 2003 г., когато е даден старт на конкурса, кандидатстват 18 компании, като всички те членуват във Форума. Това от една страна означава, че за това време, в което съществува БФБЛ като бизнес организация и в частност Наградите за отговорен бизнес, сме успели да спечелим доверието на все повече фирми. А от друга страна е индикация, че компаниите в България отделят все повече средства за КСО проекти. Тенденцията към повече и по-разнообразни участници е нещо много положително – не само за нас като организация, която се стреми да насърчава отговорното поведение на компаниите, но и за бизнеса, който намира смисъл в това да инвестира време, средства и усилия в проекти за обществена полза. Големият печеливш е обществото.   

    Традиционно се приема, че социалната отговорност е застъпена предимно в големи, международни компании. Разширява ли се кръгът на компаниите? Например има ли по-малки и чисто български компании, които отделят ресурси – време и средства, за социална отговорност?
    Да, наистина, в началото по-скоро интернационалните компании, особено по-големите от тях, разгръщаха общественозначими проекти и кампании. Днес обаче това не е тяхна запазена територия. Сега например имаме проекти от големи, малки и дори стартиращи компании, които са изцяло български и са истински отдадени на идеята да отделят ресурси и за КСО. Това е и една от целите на Годишните награди – да поощряват отговорните компании независимо от техния размер или сфера на дейност.

    В конкурса има различни категории. В коя категория тази година има най-много номинации? Традиционно ли конкуренцията в тази категория е най-голяма?
    По правило най-многобройни са номинациите в две категории – „Инвеститор в знанието”, която тази година води с малка преднина пред „Инвеститор в обществото”, следвани  традиционно от „Инвеститор в човешкия капитал”. Равен брой участници имаме в две от категориите „Маркетинг, свързан с кауза” и „Инвеститор в околната среда”, докато при малките и средни предприятия имаме двоен ръст на кандидатурите. Всички номинирани проекти се борят и за наградата „Енгейдж”, която се присъжда от Международния форум на бизнес лидерите от Великобритания.

    Кой е в журито тази година и по какви критерии се избират победителите в конкурса?
    Като организатори на най-утвърдения и обективен конкурс, отличаващ добрите практики на отговорния бизнес у нас, винаги каним максимално широк кръг авторитетни специалисти и уважавани имена от правителствения и неправителствения сектор, от бизнеса, медиите,  науката и дипломацията. Тази година това са кметът на София Йорданка Фандъкова, дългогодишен председател на журито, и социалният министър Хасан Адемов, председателят на БАН акад. Стефан Воденичаров и постоянният представител на УНИЦЕФ за България Таня Радочай, посланикът на Великобритания Джонатан Алън и изпълнителният директор на фондация „Америка за България” Десислава Тальокова,  директорът на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия Евгений Иванов и председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов, председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев и  програмният ръководител на WWF България Веселина Кавръкова, управителят и редакционен директор на сп. „Мениджър” Максим Майер, изпълнителният директор на Български дарителски форум Красимира Величкова и изпълнителният директор на фондация „Помощ за благотворителността в България” Елица Баракова. Разнообразието и авторитетът на журито са гаранция за безпристрастна и независима оценка на проектите. Колкото до механизма на оценяване, той включва няколко критерия с еднаква тежест – каква е ползата за обществото, участват ли партньорски организации, ангажирани ли са служителите в работата по проекта, както и доколко новаторски е той. Не по-малко важни са обществената оценка, финансовата му ефективност и рентабилност, както и устойчивостта – може ли да продължава във времето.

    Какво в тазгодишния конкурс Вас лично Ви впечатли или зарадва най-много в качеството Ви на председател на БФБЛ?
    Първо – имаме 10% ръст на компаниите, включили се в надпреварата – 50 през изминалата срещу 56 тази година. Радвам се много на участието на млади български компании, при това не само от сферата на високите технологии, които проявяват висока отговорност към средата и обществото. Второ – всички проекти, които доказаха своята дългосрочност и устойчивост – има примери за инициативи, които се развиват от години и стават все по-мащабни и успешни. В същото време  съм искрено впечатлен от кампаниите, които разчитат в малка или голяма степен на участието на доброволци – сигурен знак, че и сред обществото вече има съответната нагласа и хората са склонни да отделят време и усилия за смислени каузи. А аз вярвам, че доброто е заразно. Добрите каузи бързо приобщават към себе си нови и нови хора.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    САЩ отпуска $100 млн. за иновации при полупроводниците
    Те ще са насочени към университети, национални лаборатории и частния сектор
    преди 16 часа
    5 ИКТ организации предлагат промяна в приема в математическите и професионалните гимназии
    Без силно математическо образование, ИТ индустрията рискува да загуби конкурентното си предимство, предупреждават те
    преди 17 часа
    Световната банка: България е сред водещите места за правене на бизнес
    Докладът Business Ready обхваща само 50 страни, като не са включени развити икономики като САЩ, Германия, Франция или Япония
    преди 18 часа
    Проф. Зико Колтер с безплатна лекция в Софийския университет
    Той е член на борда на OpenAI и е в България по покана на INSAIT
    преди 20 часа
    България изпада от групата на най-свободните икономики в света
    От 20-то страната ни се срина до 43-то място по икономическа свобода, алармират от ИПИ
    преди 20 часа
    Сър Греъм Уотсън се присъединява към преподавателския състав на ВУЗФ
    Английският икономист ще предава своя богат опит от реалния политически и академичен живот на студентите