Красимир Гергов: Интернет рекламата нараства през 2013, но парите отиват към Facebook и Google
Как се разпределиха рекламните бюджети в различните медии и очакванията за 2014 – вижте коментарите и обзора на рекламния пазар от Красимир Гергов - председател на БАКА, и Иво Цеков - управител на „Пиеро 97“
Вижте видео с Красимир Гергов - председател на БАКА
На 303 млн. лева възлизат нетните приходи от реклама в България през 2013. Спрямо 2012 пазарът остава стабилен (-0.62%). Очакванията са да остане такъв и през 2014, като при благоприятни тенденции може да се стигне и до 2% ръст.
Тези данни изнесе председателят на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) Красимир Гергов на тазгодишния „Форум на рекламата“.
През 2013 ръст бележат нетните приходи от телевизионна реклама (2.5%), която запазва най-голям дял от пазара – 185 млн. лева. Ръст от 2.3% има и при външната реклама (38 млн. лева нетни приходи).
Нетните приходи от реклама в пресата през 2013 възлизат на 40 млн. лева, като са намалели с 5% спрямо 2012. Спад от 3.3% има и при радиорекламата (15 млн. лева нетни приходи). „Държавата се е превърнала в основен рекламодател на пресата и радиото, а борбата за спечелване на каквато и да е обществена поръчка е стремеж за оцеляване и битка без регламент. Това ще се промени, но надали в 2014“, коментира Иво Цеков, управител на „Пиеро 97“ при прегледа на рекламния пазар през 2013.
През 2013 по данни на БАКА нетните приходи от реклама в Интернет възлизат на 20 млн. лева (16.9% спад спрямо 2012), като не включват рекламата във Фейсбук, Гугъл и обяви.
„Интернет рекламата на практика не е намаляла – тя се е увеличила, но на друго място - в Гугъл и Фейсбук, отбеляза Гергов. Според него тази тенденция ще се увеличава във времето. По данни на „Пиеро 97“, изнесени от Иво Цеков, рекламата през Фейсбук и Гугъл възлиза на около 22-23 млн. лева.
„Независимо от спада на пазара в началото на тази година, който възлиза на около 10%, очакваме той да бъде компенсиран и тази година да завърши почти наравно с 2013 или ще има тенденция от около 2% ръст“, прогнозира Красимир Гергов.
Вижте видео с обзора на 2013 по отделни медийни канали на Иво Цеков, управител на „Пиеро 97“:
Телевизия
Вижте видео за обзора на телевизионните бюджети
Телевизионни бюджети по обществени поръчки на министерства и общини, по европейски програми и парламентарните избори през май 2013 са били основните двигателите на ръста в нетните бюджети за телевизионна реклама през 2013. По данни на „Пиеро 97“ той е около 3.6%. Ключовият генератор на ръста е информационната кампания във връзка с цифровизацията на ТВ ефира. Като цяло анализът на „Пиеро 97“ показва, че реалният телевизионен пазар от търговска реклама по-скоро има лек спад спрямо 2012.
Преса
Вижте видео за обзора на рекламата през 2013 в преса
През 2013 пресата запазва своя дял в общия нетен рекламен микс от 13.2%, като основен принос за това отново има обществената поръчка за цифровизацията с публикации основно във вестникарска преса, както и парламентарните избори 2013. В сектора продължават да са налице старите проблеми като липса на прозрачност на тиражите, продажбата на дъмпингови цени, извънтарифни отстъпки, бонусни публикации и т.н., отчете Иво Цеков.
Радио
Вижте каква е била годината за радио рекламата
По данни на „Пиеро 97“ реалният спад в бюджетите за радио през 2013 в нетни стойности е 3%.
През миналата година и радиоефирът също е бил повлиян от цифровизацията и парламентарните избори, но независимо от това в сектора се забелязва тенденция на стабилизиране, посочи Цеков. Забелязва се адекватно пазарно поведение към рекламни агенции и рекламодатели, както и прилагане на добри търговски похвати. Радиопазарът запазва нивот от 5% в общия нетен микс.
Външна реклама
Вижте каква е била 2013 за външната реклама
Външната реклама запазва тенденцията на растеж от 2012. Налице е стабилизиране и устойчивост, макар и с малки стойности: за 2013 има ръст от 2.3% на нетните обороти спрямо предходната година.
Билбордовете продължават да бъдат основен сегмент от пазара и през 2013 са генерирали около 4 пъти по-високи приходи в сравнение с останалите сегменти. Рекламодателите все по-активно рекламират по ротационните билбордове (Scroller), чието навлизане на пазара в България закъсня с около 10 години спрямо глобалния ООН пазар, отбеляза Иво Цеков.
Интернет
Вижте обзор на Интернет пазара
През 2013 от „Пиеро 97“ отчитат 13.3% спад в брутни стойности на бюджетите за интернет реклама и 16.9% реален спад в нетните. Като тези данни отчитат примиум реклама и частично реклама на клик, без рекламата във Фейсбук, Гугъл и обяви.
По-доходоносни за българските онлайн медии по думите на Иво Цеков са били първите шест месеца на 2013. С най-сериозен ръст спрямо 2012 са били месеците март и май. През втората половина на годината обаче курсът се е сменил. Интернет рекламата е тръгнала надолу, като последните месеци и главно декември 2013, противно на други години, е бил един от най-злополучните за българските онлайн медии.
Иво Цеков отчете също, че обемът на интернет пазара в България през 2013 реално е пораснал, но този ръст не е в посока към българските онлайн медии. „Засилената конкуренция, свиването на рекламните бюджети и агресивната политика на Гугъл и Фейсбук кара българските медии масово да се съгласяват с непрестанния натиск за намаляване на цените, да се фокусират върху краткосрочното „оцеляване“ и да забравят, че от решенията им днес зависи съдбата им, както и тази на бранша утре“, посочи Цеков.
Мобилна реклама
Вижте как се е развила мобилната реклама миналата година
Все повече рекламодатели обръщат внимание на мобилната реклама и започват да третират този канал като отделен, а не като част от Интернет. Обзорът на „Пиеро 97“ показва, че пазарът на мобилната реклама и през 2013 продължава да расте с темпове изпреварващи в пъти всички останали канали.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров