понеделник, 06 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9443 прочитания

    Красимир Гергов: Интернет рекламата нараства през 2013, но парите отиват към Facebook и Google

    Как се разпределиха рекламните бюджети в различните медии и очакванията за 2014 – вижте коментарите и обзора на рекламния пазар от Красимир Гергов - председател на БАКА, и Иво Цеков - управител на „Пиеро 97“
    26 март 2014, 17:31 a+ a- a

    Вижте видео с Красимир Гергов - председател на БАКА

    На 303 млн. лева възлизат нетните приходи от реклама в България през 2013. Спрямо 2012 пазарът остава стабилен (-0.62%). Очакванията са да остане такъв и през 2014, като при благоприятни тенденции може да се стигне и до 2% ръст. 

    Тези данни изнесе председателят на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) Красимир Гергов на тазгодишния „Форум на рекламата

    През 2013 ръст бележат нетните приходи от телевизионна реклама (2.5%), която запазва най-голям дял от пазара – 185 млн. лева. Ръст от 2.3% има и при външната реклама (38 млн. лева нетни приходи).  

    Нетните приходи от реклама в пресата през 2013 възлизат на 40 млн. лева, като са намалели с 5% спрямо 2012. Спад от 3.3% има и при радиорекламата (15 млн. лева нетни приходи).  „Държавата се е превърнала в основен рекламодател на пресата и радиото, а борбата за спечелване на каквато и да е обществена поръчка е стремеж за оцеляване и битка без регламент. Това ще се промени, но надали в 2014“, коментира Иво Цеков, управител на „Пиеро 97“ при прегледа на рекламния пазар през 2013.

    През 2013 по данни на БАКА нетните приходи от реклама в Интернет възлизат на 20 млн. лева (16.9% спад спрямо 2012), като не включват рекламата във Фейсбук, Гугъл и обяви. 

    „Интернет рекламата на практика не е намаляла – тя се е увеличила, но на друго място  - в Гугъл и Фейсбук, отбеляза Гергов. Според него тази тенденция ще се увеличава във времето. По данни на „Пиеро 97“, изнесени от Иво Цеков, рекламата през Фейсбук и Гугъл възлиза на около 22-23 млн. лева. 

    „Независимо от спада на пазара в началото на тази година, който възлиза на около 10%, очакваме той да бъде компенсиран и тази година да завърши почти наравно с 2013 или ще има тенденция от около 2% ръст“, прогнозира Красимир Гергов.

    Вижте видео с обзора на 2013 по отделни медийни канали на Иво Цеков, управител на „Пиеро 97“:

    Телевизия

    Вижте видео за обзора на телевизионните бюджети 

    Телевизионни бюджети по обществени поръчки на министерства и общини, по европейски програми и парламентарните избори през май 2013 са били основните двигателите на ръста в нетните бюджети за телевизионна реклама през 2013.  По данни на „Пиеро 97“ той е около 3.6%. Ключовият генератор на ръста е информационната кампания във връзка с цифровизацията на ТВ ефира. Като цяло анализът на „Пиеро 97“ показва, че реалният телевизионен пазар от търговска реклама по-скоро има лек спад спрямо 2012. 

    Преса

     Вижте видео за обзора на рекламата през 2013 в преса 

    През 2013 пресата запазва своя дял в общия  нетен рекламен микс от 13.2%, като основен принос за това отново има  обществената поръчка за цифровизацията с публикации основно във вестникарска преса, както и парламентарните избори 2013. В сектора продължават да са налице старите проблеми като липса на прозрачност на тиражите, продажбата на дъмпингови цени, извънтарифни отстъпки, бонусни публикации и т.н., отчете Иво Цеков.

    Радио

     Вижте каква е била годината за радио рекламата

    По данни на „Пиеро 97“ реалният спад в бюджетите за радио през 2013 в нетни стойности е 3%. 

    През миналата година и радиоефирът също е бил повлиян от цифровизацията и парламентарните избори, но независимо от това в сектора се забелязва тенденция на стабилизиране, посочи Цеков. Забелязва се адекватно пазарно поведение към рекламни агенции и рекламодатели, както и прилагане на добри търговски похвати. Радиопазарът запазва нивот от 5% в общия нетен микс.

    Външна реклама 

      Вижте каква е била 2013 за външната реклама

    Външната реклама запазва тенденцията на растеж от 2012. Налице е стабилизиране и устойчивост, макар и с малки стойности: за 2013 има ръст от 2.3% на нетните обороти спрямо предходната година.

    Билбордовете продължават да бъдат основен сегмент от пазара и през 2013 са генерирали около 4 пъти по-високи приходи в сравнение с останалите сегменти. Рекламодателите все по-активно рекламират по ротационните билбордове (Scroller), чието навлизане на пазара в България закъсня с около 10 години спрямо глобалния ООН пазар, отбеляза Иво Цеков.

    Интернет 

     Вижте обзор на Интернет пазара

    През 2013 от „Пиеро 97“ отчитат 13.3% спад в брутни стойности на бюджетите за интернет реклама  и 16.9% реален спад в нетните.  Като тези данни отчитат примиум реклама и частично реклама на клик, без рекламата във ФейсбукГугъл и обяви.

    По-доходоносни за българските онлайн медии по думите на Иво Цеков са били първите шест месеца на 2013. С най-сериозен ръст спрямо 2012 са били месеците март и май. През втората половина на годината обаче курсът се е сменил. Интернет рекламата е тръгнала надолу, като последните месеци и главно декември 2013, противно на други години, е бил един от най-злополучните за българските онлайн медии.

    Иво Цеков отчете също, че обемът на интернет пазара в България през 2013 реално е пораснал, но този ръст не е в посока към българските онлайн медии. „Засилената конкуренция, свиването на рекламните бюджети и агресивната политика на Гугъл и Фейсбук кара българските медии масово да се съгласяват с непрестанния натиск за намаляване на цените, да се фокусират върху краткосрочното „оцеляване“ и да забравят, че от решенията им днес зависи съдбата им, както и тази на бранша утре“, посочи Цеков.

    Мобилна реклама

     Вижте как се е развила мобилната реклама миналата година

    Все повече рекламодатели обръщат внимание на мобилната реклама и започват да третират този канал като отделен, а не като част от Интернет.  Обзорът на „Пиеро 97“ показва, че пазарът на мобилната реклама и през 2013 продължава да расте с темпове изпреварващи в пъти всички останали канали.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19